Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hva gjør vi med bilparken?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-09, 10:14   #1
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva gjør vi med bilparken?

Vi har vel funnet ut at vi trenger to biler etterhvert. Nå har vi en BMW 5-serie stasjonsvogn fra 98 som har gått straks 200.000km. Den går foreløpig bra, men bruker mer bensin enn før og trenger nok snart å skiftes ut.

Tanken var å ha en romslig familieturbil og en mindre "kone"bil. Planen er å anskaffe den mindre bilen først, og så se an økonomien etter huskjøp for å bytte inn BMWen i en stor familiebil.

Jeg tipper at budsjettet for den mindre bilen ligger på mellom 90.000 og 140.000. Her trenger vi ikke særlig bagasjeplass, men jeg liker å kjøre en trygg bil og jeg liker å sitte litt høyt hvis det er mulig. Også kjøper jeg ikke en bil som har gått mer enn 100.000 km. Tips?

Budsjettet for den større bilen vil nok ligge på maks. 300.000 (hvis jeg får viljen min, mannen vil bruke 400.000). Jeg ønsker meg god bagasjeplass (audi a4 stasjonsvogn blir for liten f.eks.), firehjulstrekk, diesel. Maks 100 000km her også. Tips?

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 10:54   #2
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør vi med bilparken?

Vi har i dag en A4 (01mod) og en A3 (00mod), og tenker litt som dere. Så egentlig er A4'en for liten og vi vurderer noe annet. Vi har nok mest lyst på en BMW x5, hvis vi klarer å ha råd til det når vi skal bytte bilen.

Når det kommer til mindre nr.2-bil, så er vi veldig fornøyd med A3'en. Den har god plass til å være en kompakt bil og den er veldig god å kjøre. At vår er en utgave med en del ekstrautstyr, quattro og med litt større motor gjør det jo ekstra stas, og vi sloss vel litt om hvem som skal kjøre denne bilen. Mener vi betalte 140.000,-, men da har den gått ganske langt.

Dessverre tror jeg vi må bytte A3'en i noe litt rimeligere, hvis vi skal få råd til x5.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 11:02   #3
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva gjør vi med bilparken?

Vi har en stor Grand Voyager kombi med enorm bagasjeplass, der dytter vi sykler, ski, kofferter, legokasser, dukkevogn og alt mulig når vi skal på hytteturer, ferier etc. Simo kombivogna vi hadde trillet jeg bare rett inn uten å slå den sammen noe. Du sitter høyt og romslig foran, litt trangt bak. Vi har 3,3 liter bensin. Veldig fin å dra på Ikea med også. Vi kjøpte brukt 2001-modell i 2005 og den går fint ennå, men dette året har vi brukt litt penger på nødvendige reparasjoner/service.
http://www.finn.no/finn/car/used/res...ILEAGE_TO=9999

Vi skal også kjøpe en konebil nr 2, og det har nok landet på en Toyota Yaris. Toyota har godt rykte, lett med deler etc og holder seg i pris.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 11:03   #4
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør vi med bilparken?

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Vi har vel funnet ut at vi trenger to biler etterhvert. Nå har vi en BMW 5-serie stasjonsvogn fra 98 som har gått straks 200.000km. Den går foreløpig bra, men bruker mer bensin enn før og trenger nok snart å skiftes ut.

Så lenge det er mer bensin og ikke mer olje, kan det være at motoren bare trenger en litt mer omfattende service. 5-serie er en vil som jeg normalt sett vil tro tåler ganske høye kilometertall.

Sitat:

Tanken var å ha en romslig familieturbil og en mindre "kone"bil. Planen er å anskaffe den mindre bilen først, og så se an økonomien etter huskjøp for å bytte inn BMWen i en stor familiebil.

Jeg tipper at budsjettet for den mindre bilen ligger på mellom 90.000 og 140.000. Her trenger vi ikke særlig bagasjeplass, men jeg liker å kjøre en trygg bil og jeg liker å sitte litt høyt hvis det er mulig. Også kjøper jeg ikke en bil som har gått mer enn 100.000 km. Tips?

Spesielle krav til motorytelse? Hvor mye tror du denne blir kjørt i året?
Første jeg tenker på blir en Golf5 med 1.6-liters bensinmotor. Går veldig greit til "daglig bruk", men blir ingen racer langs landeveien og til å gjøre forbikjøringer, men det er uansett kanskje ikke relevant.

Mazda 3 er i dette segmentet også en interessant bil synes jeg.

Sitat:

Budsjettet for den større bilen vil nok ligge på maks. 300.000 (hvis jeg får viljen min, mannen vil bruke 400.000). Jeg ønsker meg god bagasjeplass (audi a4 stasjonsvogn blir for liten f.eks.), firehjulstrekk, diesel. Maks 100 000km her også. Tips?

[/quote]

4WD og personbil begrenser jo utvalget litt. Absolutt første som faller meg inn blir helt klart Skoda Octavia og VW Passat. Med budsjett på f.eks. 350 000 får man vel omtrent en helt ny Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 med godt utstyrsnivå. Man kan jo også sjekke Octavia Scout, som blir en "nesten-SUV"-versjon av Octavia (litt høyere bakkeklaring enn vanlige 4x4-modellen, og kosmetiske endringer i utseendet og noen utstyrsforskjeller).

VW Passat og Octavia 4x4 har vært svært populære biler, så det er også en del til salgs av de. Annet alternativ kan være Subaru Legacy. Det er kort tid siden disse kom med diesel, så vel per i dag ikke så mange på bruktmarkedet og de som er blir vel tett opp mot, eller over, 400 000.

Volvo V70 AWD blir også en mulighet, men det blir vel da en bil som blir 4-5 år gammel.

Klart at utvalget av biler er ganske forskjellig om man setter prisen på 300, 350 eller 400 tusen.

Med ett eller to barn i dag hadde nok Skoda Octavia 4x4 vært en av mine klare favoritter. Det er bil som gir svært mye for pengene, holder seg temmelig godt i pris og Octavia har hatt realtivt lite tekniske problemer.

Går man over i små-SUV-kategorien finnes det klart mange biler, men ofte blir det litt mindre bagasjeplass enn på stasjonsvognene.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 11:19   #5
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør vi med bilparken?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Så lenge det er mer bensin og ikke mer olje, kan det være at motoren bare trenger en litt mer omfattende service. 5-serie er en vil som jeg normalt sett vil tro tåler ganske høye kilometertall.

Den bruker mer olje også.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 11:19   #6
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør vi med bilparken?

Ellers takk for tips. Golf utgår, men Mazda 3 har jeg ikke tenkt på.

Volvo V70 er forresten det mannen vil ha når vi bytter BMWen (derfor 400.000).

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 11:21   #7
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør vi med bilparken?

mrc: Mannen sier at den lille bilen skal gå maks 10.000 i året.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no