Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Nye dekk - hvor handler vi og hva skal vi kjøpe?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-09, 15:14   #21
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nye dekk - hvor handler vi og hva skal vi kjøpe?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Linker til nettdekkbutikker mottas gjerne!

Vi har lurt på conti-dekkene som Smilefjes nevner og for oss er det mest lettvint å bestille dem på nett hvis ikke frakt koster en formue.

Bare bestille dekkene og få de satt på felg, og balansert, lokalt et sted? Det koster det også. Man kan jo såklart også bestille med felg, men skulle det være at de ikke har blitt godt nok balansert eller at det skulle ellers være noe, kan postordre på et slikt produkt være litt upraktisk. Hvis det ikke er all verdens prisforskjell på å kjøpe lokalt hadde jeg nok heller gjort det. Kanskje hadde man da også fått skifta dekkene på bilen med det samme der du kjøper dekkene

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 15:16   #22
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nye dekk - hvor handler vi og hva skal vi kjøpe?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Å, ja! Men da er det bare å løpe hjem og finne frem bunken.

Vi Menn Bil, Bil og AMS ramla ned i postkassa nå den siste uka. I hvert fall to av disse bladene mener jeg hadde dekktester.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 15:22   #23
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye dekk - hvor handler vi og hva skal vi kjøpe?

Hvor lenge har man dekk, sånn med 10-12000 km i året, egentlig?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 16:27   #24
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nye dekk - hvor handler vi og hva skal vi kjøpe?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Du skal ha Conti Viking contact 3. Piggfrie. De er sykt bra, jeg har aldri kjørt på annet etter at jeg oppdaget de der.

Disse er knallgode.
Kjører disse jeg også. 4 året på rad nå.
For meg er piggfrie dekk en selvfølge.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 16:29   #25
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nye dekk - hvor handler vi og hva skal vi kjøpe?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvor lenge har man dekk, sånn med 10-12000 km i året, egentlig?

Kommer ann på kjøringen deres det. Fort i svingene sliter på dekkene, høy fart, mye bremsing og spinning.

Men du bør kunne regne med 12000 km. Jeg har kjørt 12-15 000 km med mine.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 16:43   #26
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye dekk - hvor handler vi og hva skal vi kjøpe?

Altså, 12 000 km fær man må bytte dekk? Da er vi laaangt over grensen, men mænsterdybden ser jo egentlig ok ut... Jeg er mer redd for at de rett og slett blir gamle og stive eller noe?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 16:59   #27
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye dekk - hvor handler vi og hva skal vi kjøpe?

Nå har jeg erfart at hjulstøy er forskjellig fra dekk til dekk. De forrige dekkene bråkte mye mer enn de vi har nå, og når vi kjører halve året på vinterdekk er hjulstøy absolutt et tema-
Men det er ikke jeg som ordner dekk til bilen(min) og hva de heter? Tja, de er svarte og har lettmetallfelger ...

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 17:02   #28
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nye dekk - hvor handler vi og hva skal vi kjøpe?

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Men det er ikke jeg som ordner dekk til bilen(min) og hva de heter? Tja, de er svarte og har lettmetallfelger ...

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 18:27   #29
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nye dekk - hvor handler vi og hva skal vi kjøpe?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Altså, 12 000 km fær man må bytte dekk? Da er vi laaangt over grensen, men mænsterdybden ser jo egentlig ok ut... Jeg er mer redd for at de rett og slett blir gamle og stive eller noe?

Det er fullt mulig å lokke 40 000 km eller mer ut av et sett dekk. Jeg har kjørt 63 000 km tilsammen fordelt på ett sett sommerdekk (Bridgestone) og ett sett vinterdekk (Yokohama), og ennå er det mer enn rikelig mønsterdybde. Sommerdekkene må jeg snart bytte pga alder (bør ikke være mer enn 5-6 år, da blir de ofte harde. Men dette varierer mellom merkene - kvalitetsdekk beholder typisk egenskapene lengre enn de aller billigste).

Minimum tillatt mønsterdybde er 3 mm på vinterdekk og 1,6 mm på sommerdekk på minst 80 % av dekkflaten.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 18:32   #30
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nye dekk - hvor handler vi og hva skal vi kjøpe?

Vi kjøpte nye dekk hos Sharif i sommer, fornøyd med prisen og de skulle være bra iht test, tror jeg. Mannen har idag vært på service med bilen i Sverige, og de var absolutt ikke fornøyd med valget vårt, det var visst ganske dårlige alt sammen ifølge dem.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 18:46   #31
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye dekk - hvor handler vi og hva skal vi kjøpe?

Johs.Bjerke Bilrekvisita! Fantastisk service, både på telefonen, i butikken og i verkstedet hvor de skifter dekk. Jeg har bare brukt dem så lenge jeg har hatt bil etter at jeg snublet over dem første gangen jeg var ung og blond og skulle kjøpe dekk for aller, aller første gang.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 19:52   #32
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nye dekk - hvor handler vi og hva skal vi kjøpe?

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Kommer ann på kjøringen deres det. Fort i svingene sliter på dekkene, høy fart, mye bremsing og spinning.

Men du bør kunne regne med 12000 km. Jeg har kjørt 12-15 000 km med mine.

12-15 000 km er jo ikke mer enn hva mange kjører i løpet av "en dekksesong". Det er ganske vanlig at folk kjører 25 000 km i året, uten å skifte dekk hvert år....

Her må man se an slitasjen mer. Det som også er viktig er at man ikke har dekk for lenge. Dekk bør ikke brukes mer enn i 4-5 år. For piggfrie vinterdekk vil jeg kanskje også si maks 4, eller kortere hvis man er sen med å ta den av på våren.

Det å kjøre med piggfrie vinterdekk lenge etter at snøen er borte og temperaturen stiger er livsfarlig. Disse dekkene har en veldig myk gummiblanding som ikke egner seg for høyere temperaturer - dekket endrer seg. Jeg mener det burde vært samme fristene på å ta av piggfrie dekk som piggdekk. Det er veldig mange som kjører med piggfrie vinterdekk hele sommeren, hvilket er farlig, og når vinteren kommer har de elendige vinterdekk pga. de endringene som skjer med dekkene i høye temperaturer. Selv da om mønsterdybden på disse dekkene er helt ok, har de ikke de egenskapene de skal ha.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 19:53   #33
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nye dekk - hvor handler vi og hva skal vi kjøpe?

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Minimum tillatt mønsterdybde er 3 mm på vinterdekk og 1,6 mm på sommerdekk på minst 80 % av dekkflaten.

Og strengt tatt burde man vel si 4,5 mm for vinterdekk og 3 mm for sommerdekk som _anbefalt_ minimum....

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 19:55   #34
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nye dekk - hvor handler vi og hva skal vi kjøpe?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvor lenge har man dekk, sånn med 10-12000 km i året, egentlig?

Med en slik kjørelengde burde de normalt sett holde 4-5 år hvis det ikke er kjørestil eller noe med bilen som gir unormal slitasje.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 17:23   #35
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye dekk - hvor handler vi og hva skal vi kjøpe?

Da har jeg brukt formiddagen på Brynseng (FOR en kø! Jeg var der i 2,5 timer!) og det ble Yokohama eller noe. De mente bestemt at vi skulle ha syntetiske dekk pga. kjøremengden (de blir ikke harde slik som gummi, men kan kjøres til mønsterdybden sier de skal byttes). Damen sa at de brukte denne typen selv, de fleste av de som jobbet der.

Jeg er strengt tatt ikke interessert i å få vite det om jeg har vlgt noe som er helt på trynet.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 18:51   #36
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nye dekk - hvor handler vi og hva skal vi kjøpe?

Yokohama er helt ok, og forholdsvis slitesterke.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 19:15   #37
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nye dekk - hvor handler vi og hva skal vi kjøpe?

Vi kjøpte dekk hos Sharif i fjor - grei pris og service. Nokian (et eller annet).

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no