Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Saltkjøtt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-06-17, 22:16   #1
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Saltkjøtt

Jeg har en pakke saltkjøtt liggende. Aner ikke om jeg liker det en gang, jeg har i alle fall aldri laget middag av det. Det er min bestefar som av gammel vane har vært å handlet igjen, han har ikke mulighet til å tilberede det selv der han bor nå, men det glemmer han når han er ute og handler. Dette er kjøpt direkte fra et slakteri (?) så står ingenting om holdbarhet og slikt.

Så, hva lager jeg av dette kjøttet? Kokes det bare, enkelt og greit? Jeg synes det er for galt at dette kjøttet bare skal bli liggende så da får heller jeg prøve å bruke det til noe, om slikt kjøtt er spiselig.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-17, 22:17   #2
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Saltkjøtt

Kok det og server med kålrotstappe og poteter eller lag lapskaus eller kjøttsuppe av det. (Da skjærer du det i småbiter og koker i etpar timer. Så hiver du i grønnsaker og koker videre i samme vannet)

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-17, 22:18   #3
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.336
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Saltkjøtt

Aner ikke, men jeg hadde sikkert laget suppe eller lapskaus.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-17, 22:19   #4
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Saltkjøtt

Om tipset er å bare koke det så må det følges opp med hvordan koke det. Type hvor lenge og sånt. Jeg er virkelig ikke særlig god på slikt.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-17, 22:20   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.336
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Saltkjøtt

Google?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-17, 22:26   #6
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Saltkjøtt

Google svarer sikkert på så mangt, men fint med tips her tenkte jeg om noen bruker å tilberede slikt kjøtt.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-17, 22:30   #7
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Saltkjøtt

Kjøpe en sånn pakke og følg anvisningene bakpå


Litt kålrotstappe og stekt bacon i tillegg, så blir det nydelig.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-17, 22:35   #8
Note
Superduperaktiv
 
Note sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 741
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Sv: Saltkjøtt

Hvis kjøttet er salt og ikke lettsaltet bør du vanne det ut før du bruker det. 4-6 timer burde holde. En lapskaus koker du opp og lar småkoke/trekke i et par timer.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-17, 22:38   #9
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Saltkjøtt

Raspeballer? Åh, det har jeg ikke spist på mange, herrens år. Husker jeg likte det. Kan man bruke det til saltkjøtt, altså? Takk for tipset.

Men kjøttet da. Steker jeg? Koker? Kutter i små biter eller koker i store biter som de er nå? Djises, skulle gått type husmorskole eller noe jeg.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-17, 22:40   #10
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Saltkjøtt

Opprinnelig lagt inn av Note, her.

Hvis kjøttet er salt og ikke lettsaltet bør du vanne det ut før du bruker det. 4-6 timer burde holde. En lapskaus koker du opp og lar småkoke/trekke i et par timer.

Jeg vet faktisk ikke. Min bestefar sa bare saltkjøtt. Kan høre med ham i morgen om han husker. Det er kanskje relevant ja. Han er litt glemsk nemlig, men kan hende han vet dette. Dere aner ikke hvor mye pinnekjøtt og ribbe jeg ga bort og kastet for ham før og etter jul. Han handlet MENGDER og glemte at han hadde handlet.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-17, 22:43   #11
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Saltkjøtt

Bare koker. Men det må kokes lenge, helt til det faller av beina. Det kan ta 4-5 timer, og det gjør ingenting om det koker litt for lenge.

Lag raspeballene slik det står på pakka, og så trekker du dem (skal ikke koke) i kjøttsuppa (smak på først at den ikke er altfor salt).

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-17, 22:49   #12
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Saltkjøtt

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Raspeballer? Åh, det har jeg ikke spist på mange, herrens år. Husker jeg likte det. Kan man bruke det til saltkjøtt, altså? Takk for tipset.

Men kjøttet da. Steker jeg? Koker? Kutter i små biter eller koker i store biter som de er nå? Djises, skulle gått type husmorskole eller noe jeg.

Du koker det alene en god stund slik at det blir kraft, så putter du raspeballer oppi og koker en time til.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-17, 23:19   #13
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Saltkjøtt

Se der ja, hva dere kan 4-5 timer ja, prosjekt for lørdag eller søndag da skjønner jeg. Kjøttet holder seg vel til helga når det er saltet? Eller bør det fryses?


Sist redigert av Luvi : 14-06-17 kl 07:21.
Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-17, 00:21   #14
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Saltkjøtt

Saltkjøtt, kålrabistappe og potet

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-17, 06:33   #15
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.672
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Saltkjøtt

Saltkjøtt lager seg selv. Jeg anbefaler selvfølgelig kålstappe til, men det kan bli god suppe og da. Saltkjøtt er kjempegodt! (Med raspeballer/klubb er det jo helt utrøndersk å vurdere saltkjøtt som tilbehør)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-17, 07:20   #16
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Saltkjøtt

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Saltkjøtt lager seg selv. Jeg anbefaler selvfølgelig kålstappe til, men det kan bli god suppe og da. Saltkjøtt er kjempegodt! (Med raspeballer/klubb er det jo helt utrøndersk å vurdere saltkjøtt som tilbehør)

Samma det bare det er godt Nei, blir nok kålstappe eller raspeballer. Får se hva som frister til helga.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-17, 09:18   #17
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Saltkjøtt

Om du skal lage raspeballer med det så må du ikke finne på å vanne det ut. Kjøttet kan omtrent ikke bli salt nok for raspeballer. Etter du har kokt kjøttet i minimum 3 timer kan du ha oppi ballene, og etter en halvtimes tid kan du smake på krafta. Om den da er irrsalt kan du fjerne litt kraft å erstatte det med vann, men etter min erfaring er aldri sånn ferdigkjøpt saltkjøtt på langt nær så salt.


Sist redigert av gnuri : 14-06-17 kl 09:26.
gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-17, 09:19   #18
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Saltkjøtt

Jeg vil forresten anbefale deg å lage raspeballene selv.Smaker hinsides mye bedre enn sånn pose. Om du har en foodprosessor er det slett ikke så mye jobb. (Renske potetene er eneste jobben egentlig)
Vent litt så skal jeg finne oppskrift til deg.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-17, 09:31   #19
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Saltkjøtt

Kok saltkjøtt (gjerne salt lammekjøtt) i store biter i minimum 3 timer sammen med store biter av kålrabi.

2 kg skrella potet kjøres i foodprosessor til det ikke er flere store biter igjen
Ha potetraspet i en rist, men sett risten i en bolle slik at vannet renner i bollen.
La det stå i 10 min.
Tøm ut vannet av bollen, og skrap opp den størknete stivelsen som ligger igjen i bollen. Dette har du tilbake sammen med potetraspet.
Ha i 150 g. hvetemel og 1 ts salt. og bland dette sammen med hendene. "Deigen" skal være lett å forme boller av.
Legges i krafta sammen med kjøttet og kålrabien og kokes en time.
Server med kokte poteter, stekt bacon, stekte kjøttpølser og kokt kålrabi.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-17, 09:32   #20
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Saltkjøtt

Å, nå fikk jeg virkelig lyst på komler, salt lammekjøtt og kålrotstappe!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no