Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Høytlesningsbok for fjerdeklassing?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-11, 22:00   #41
Rabbit
Langøret
 
Rabbit sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Innlegg: 3.461
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Høytlesningsbok for fjerdeklassing?

Brødrene Løvehjerte fenget meg veldig som barn,da vi leste den på skolen. Trist som fy,men veldig fin. Men filmen var forferdelig,ungene og jeg orket ikke se den,fæl musikk og handlingen ble helt klein på film.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 22:05   #42
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høytlesningsbok for fjerdeklassing?

Skilpadda: jeg leste Good night, Mister Tom for bare et år siden, eller så, og den passer nok for litt eldre barn, først og fremst, synes jeg også.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 07:31   #43
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høytlesningsbok for fjerdeklassing?

Tusen takk for masse fine forslag, alle.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 07:42   #44
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.711
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Høytlesningsbok for fjerdeklassing?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.


Jeg googlet litt nå, og fant en fantasybokserie av John Stephens som begynner med "Smaragdatlaset". Kjenner noen til den?

Vi har bare noen få sider igjen av den. Min 3-klassing har vært utrolig begeistret for den. Den er spennende, det er laget en fantastisk herlig verden med mye sjarmerende (og litt mindre sjarmerende vesener). Min gutt sitter som et lys når jeg har lest denne for ham. Men den er også ganske bestialsk. Jeg var litt overrasket over aldersgrensen (som først var satt til 9, men nå er satt ned til 8). Det er ganske groteske scener i kamp mellom de gode og onde. Språket kan også være litt tungt, man merker godt at det er en bok som er oversatt fra engelsk. Men om man leser høyt, så er jo ikke det noen stor sak. Min gutt gleder seg veldig til de to neste bøkene kommer!

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 09:38   #45
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Sv: Høytlesningsbok for fjerdeklassing?

Min 4.klassing liker å lese og å høre lydbok. Phenomena hørte han på lydbok på bilferien nå i sommer. Han hadde ikke tid til å stoppe for å kjøpe is engang, slukte isen og inn og satte på ipoden igjen. Tror det var 5 timers lydbok!

Smaragatlaset har han begynt på nå og synes er spennende.

I tillegg har han begynt på "Harry Potter 5" på lydbok. Ser ut til at de tykkeste bøkene liker han å bli lest for/lydbok, tror han mister litt motet av de tykke bøkene, selv om han er en veldig god leser.

Han liker ofte å lese sånne "småbøker" selv innimellom de han egentlig holder på med. "Lasse Majas dektektivbyrå" likte han veldig godt (2.klassingen har begynt på de nå)

"Alvedronningens riddere" en er serie som han slukte en bok pr kveld, men den slo visst an!

"Taynikma"-serien: Litt tegneserieaktig med noen siders tegneskole bakerst.

"Pirates og the Caribbean": På norsk for barn, tror det er 3-4 bøker.

"Skalden Skurres historier" ac J.K. Rowling

Pappaen har en stor samling med "Hardyguttene" så de to driver høglesing av disse. Dette er litt gammeldags og krever litt forklaringer av ord, feks hva er et telegram!

Kjekt med slike tråder som dette, mange gode tips til bøker!!!!


Sist redigert av guttemamma : 25-08-11 kl 09:44.
guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 09:44   #46
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Sv: Høytlesningsbok for fjerdeklassing?

Ser nå at det er Phenomena bok 1 han har hørt på, det finnes visst flere bøker, så må nok kjøpe de og på mp3-filer til han. Jeg hadde tenkt å kjøpe bok to i bokhandleren til han men den "phenomena"boken var så tynn. Noen som vet om det er en "barneserie" og en "ungdomsserie"?

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 01:48   #47
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Høytlesningsbok for fjerdeklassing?

Sigbjørn Mostue fenger fjerdeklassingen og pappaen her i huset. Jeg har ikke lest det selv (for jeg får ikke nærme meg det rommet ved leggetid, for det er deres bøker nemlig!), men det er tydeligvis såpass spennende at jeg må inn og minne pappaen på at poden skal på skolen om morgenen og at det er på tide å slutte å lese når klokka nærmer seg 21.30.

De har så langt lest:
Den siste magiker I (bok nr II kommer senere i høst og heter Belz og Ebub)
Gravbøygen I
Nissedreperen II
Og i vente har de:
Krakens gap III

Her er det som står om den første boka de leste av denne forfatteren:
Forlaget skriver om denne boka:
Simen, en helt vangli gutt fra Kløfta, får livet snudd på hodet da han er med på å knuse ei rute i det falleferdige huset til "Indianer'n" - en av stedets originaler. Under flukten faller Simen og skader seg. Da han våkner, befinner han seg i stua til den gamle mannen, med hjernerystelse og ødelagt ankel. Interiøret står slettes ikke i stil med husets ytre. Her er det gamle bøker fra gulv til tak og spennende gjenstander fra alle verdenshjørner. Den gamle mannen helbreder Simen på uforklarlig vis, og røper en hemmelighet som overgår enhver fantasi: Han er en ekte magiker! Og ikke bare det, han er den siste magiker, som vokter hemmeligheter så store at de for enhver pris ikke må havne i gale hender.
Simen blir tilbudt opplæring i magiens fantastiske verden. Men noen mystiske, svarte biler skygger dem, og mørke krefter begynner å vise seg. Simen blir snart stilt overfor trusler bokstavelig talt av en annen verden.
Den siste magiker er første bok i en ny, nervepirrende trilogi fra forfatteren bak den prisbelønte serien Alvetegnet.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 01:55   #48
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høytlesningsbok for fjerdeklassing?

Opprinnelig lagt inn av guttemamma, her.

Min 4.klassing liker å lese og å høre lydbok. Phenomena hørte han på lydbok på bilferien nå i sommer. Han hadde ikke tid til å stoppe for å kjøpe is engang, slukte isen og inn og satte på ipoden igjen. Tror det var 5 timers lydbok!

Opprinnelig lagt inn av guttemamma, her.

Ser nå at det er Phenomena bok 1 han har hørt på, det finnes visst flere bøker, så må nok kjøpe de og på mp3-filer til han. Jeg hadde tenkt å kjøpe bok to i bokhandleren til han men den "phenomena"boken var så tynn. Noen som vet om det er en "barneserie" og en "ungdomsserie"?

Jeg kjenner ikke til serien, men 5 timer skulle tilsvare en forholdsvis tynn bok, så det kan vel godt hende det er den samme serien som han begynte med. (Den tredje Harry Potter-boken er, ifølge Bokkilden, 385 sider, og lydboken er på 17 timer, så det er bare litt over 20 sider i timen.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 09:49   #49
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Høytlesningsbok for fjerdeklassing?

Konkyliebæreren av Chitra Banerjee Divakaruni, er en bok jeg har tenkt å ta fram snart. Det er fantacy, i indisk miljø. Har lest den tidligere og husker den godt.

Tror det er flere bøker i serien, men vet ikke om de andre har kommet på norsk ennå.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no