Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gratisprinsippet i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-06, 09:01   #61
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det vet du vel igrunnen ingenting om jeg har eller ikke, eller hva slags økonomi jeg har/har hatt.

Jeg ser nå at det ble litt blanding av kortene i det jeg skrev tidligere, fordi jeg snakket om den ordningen som det nå er ved vår skole med at foreldrene arrangerer denne turen i høstferien. I det tilfellet syns jeg det er helt greit at det spares individuelt, for de som vil dra. Det er snakk om ca. halvparten av tiendeklassingene, så vidt jeg vet. Det er ikke alle som har lyst til å dra, og det er ikke "flaut" å ikke være med. Om de er med eller ikke går på mye annet enn økonomi. Jeg syns ikke det ville være greit med denne typen finansiering hvis det var snakk om en skoletur som alle "må" dra på.

Jeg skjønner ikke helt hva det argumentet med individuell sparing har med å tørre å si at man ikke har råd eller ikke. Og hvis datteren din står på gjennom hele ungdomsskolen, selger vafler og vasker biler på lørdagene til inntekt for dette, og sønnen min ikke gidder å gjøre noe som helst selv, syns du ikke da at det er rettferdig at det blir mer å betale for oss? Jeg er forresten ikke enig i at ungdommene selv bare kan få inn småpenger. Jeg vet om flere (inkl. min eldste sønn) som finansierte hele eller nesten hele turen ved egen innsats.

Jeg forstår også dem som syns det er for dyrt. Jeg synes det var dyrt selv, nummer to som reiste hadde ikke vært like flink til å jobbe selv, og vi hadde (som de fleste med tiendeklassinger) også konfirmasjon like før.

Jeg kan ikke helt skjønne at det fortsatt arrangeres slike turer innenfor skoletiden. Det er jo ikke lov. Det som gjøres på vår skole er jo en måte å komme rundt denne gratisregelen på, fordi mange foreldre synes denne turen er viktig, og fordi det er en tradisjon slik at mange har søsken som har vært på den. Men som jeg tidligere skrev, ikke 100% uproblematisk det heller.

Angående den ordningen med Lions: Jeg vet ikke så mye om hvordan dette fungerer i praksis. Men jeg tror kanskje at jeg hadde undersøkt muligheten om jeg var i en veldig vanskelig økonomisk situasjon og barnet mitt veldig gjerne ville reise. Jeg skjønner at ikke alle har lyst til det. Jeg vet bare at det eksisterer en eller annen ordning der.

På quote nummer to har du forresten blandet det jeg skrev og det du skrev.

Og i og med at dere arrangerer den turen i høstferien på frivillig grunnlag blandt foreldrene så har ikke det noe med denne diskusjonen å gjøre for vi snakker om gratisprinsippet i skolen, ikke at alle barn har rett på gratis reise i høstferien

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 10:39   #62
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Og i og med at dere arrangerer den turen i høstferien på frivillig grunnlag blandt foreldrene så har ikke det noe med denne diskusjonen å gjøre for vi snakker om gratisprinsippet i skolen, ikke at alle barn har rett på gratis reise i høstferien

Du siterte hele Maximillas innlegg, så da går jeg utifra at du har lest det også, og ikke bare tok første utvei. Maximilla fremmer et viktig moment:

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg kan ikke helt skjønne at det fortsatt arrangeres slike turer innenfor skoletiden. Det er jo ikke lov. Det som gjøres på vår skole er jo en måte å komme rundt denne gratisregelen på, fordi mange foreldre synes denne turen er viktig, og fordi det er en tradisjon slik at mange har søsken som har vært på den. Men som jeg tidligere skrev, ikke 100% uproblematisk det heller.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 10:57   #63
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Du siterte hele Maximillas innlegg, så da går jeg utifra at du har lest det også, og ikke bare tok første utvei. Maximilla fremmer et viktig moment:

Ja, jeg har lest hele innlegget hennes og det er jo nettopp det vi diskuterer her; gratisprinsippet i skolen, hun har jo kommet med eksempler på å samle inn penger til en tur som arrangeres i høstferien av foreldrene for å omgå denne skole-regelen
Slik jeg ser det er det i grunn to forskjellige ting, det er ikke et forsøk på å være spydig eller usaklig i det hele tatt, beklager hvis det fremstod slik.

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:55   #64
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Hvorfor skal barna til Polen? Da vi hadde diskusjonen om skoletur oppe, ble vi foreldrene spurt og det ble avstemming blandt oss. Det var mange som ikke hadde råd til en utenlandstur, det ble i stedet en tur i nærheten. Som alle hadde råd til. Dere kan vel finne på noe annet? Jeg har forstått at en tur til Polen er mote, men det finnes vel alternativer? Skoleturen skal jo være avslutning på en utdannelse. Det finnes mange måter å gjøre dette på.

Det første året på videregående var vi på en fjelltur hele kullet. Vi kjørte buss, og kunne velge mellom å sove i telt eller i turisthytter. Jeg husker ikke nøyaktig hvor mye denne turen kostet, men det var ikke mer enn 5-600 kr i alle fall. Vi hadde et ordentlig opplegg med guide, vi gikk turer og hadde det utrolig moro.

For samholdet i klassen sin del var faktisk denne turen mer verdt enn den svergieturen vi hadde på ungdomsskolen. Der gikk alle sammen med vennene sine og shoppet, og de som ikke hadde noen venner gikk sammen med lærerne.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 18:20   #65
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Det er tydelig at i klassen til min datter så står det ikke på penger....vi var på foreldremøte i forhold til skoletur de skulle på i vår. De hadde også spart, men det var litt for lite, slik at alle måtte betale litt for turen. Det var vel snakk om 600 kroner. Jeg tenkte jeg kunne spørre om vi ikke kunne sette en grense for lommepengene de skulle ha med seg....og ordstyrer syntes det var en god ide og kom med forslag om en minimumsgrense på 500 kroner. Jeg hadde ikke akkurat tenkt på en minimumsgrense da...heller en maxgrense....hadde tenkt litt på hvor mye jeg skulle sende med og hadde tenkt på 300 kroner.....men det var tydelig smålig av meg....og i steden måtte jeg hoste opp et par hundre til....i tillegg til det vi måtte betale for turen....og turen til håndballcupen helgen etter....som kostet enda mer og krevde mer lommepenger.....det er ikke lett å ha lite penger....håper det blir bedre når jeg er ferdig med utdanningen....i mellomtiden får jeg prøve så godt jeg kan å henge med på pengekarusellen

Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 22:07   #66
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det vet du vel igrunnen ingenting om jeg har eller ikke, eller hva slags økonomi jeg har/har hatt.

Jeg ser nå at det ble litt blanding av kortene i det jeg skrev tidligere, fordi jeg snakket om den ordningen som det nå er ved vår skole med at foreldrene arrangerer denne turen i høstferien. I det tilfellet syns jeg det er helt greit at det spares individuelt, for de som vil dra. Det er snakk om ca. halvparten av tiendeklassingene, så vidt jeg vet. Det er ikke alle som har lyst til å dra, og det er ikke "flaut" å ikke være med. Om de er med eller ikke går på mye annet enn økonomi. Jeg syns ikke det ville være greit med denne typen finansiering hvis det var snakk om en skoletur som alle "må" dra på.

Jeg skjønner ikke helt hva det argumentet med individuell sparing har med å tørre å si at man ikke har råd eller ikke. Og hvis datteren din står på gjennom hele ungdomsskolen, selger vafler og vasker biler på lørdagene til inntekt for dette, og sønnen min ikke gidder å gjøre noe som helst selv, syns du ikke da at det er rettferdig at det blir mer å betale for oss? Jeg er forresten ikke enig i at ungdommene selv bare kan få inn småpenger. Jeg vet om flere (inkl. min eldste sønn) som finansierte hele eller nesten hele turen ved egen innsats.

Jeg forstår også dem som syns det er for dyrt. Jeg synes det var dyrt selv, nummer to som reiste hadde ikke vært like flink til å jobbe selv, og vi hadde (som de fleste med tiendeklassinger) også konfirmasjon like før.

Jeg kan ikke helt skjønne at det fortsatt arrangeres slike turer innenfor skoletiden. Det er jo ikke lov. Det som gjøres på vår skole er jo en måte å komme rundt denne gratisregelen på, fordi mange foreldre synes denne turen er viktig, og fordi det er en tradisjon slik at mange har søsken som har vært på den. Men som jeg tidligere skrev, ikke 100% uproblematisk det heller.

Angående den ordningen med Lions: Jeg vet ikke så mye om hvordan dette fungerer i praksis. Men jeg tror kanskje at jeg hadde undersøkt muligheten om jeg var i en veldig vanskelig økonomisk situasjon og barnet mitt veldig gjerne ville reise. Jeg skjønner at ikke alle har lyst til det. Jeg vet bare at det eksisterer en eller annen ordning der.

På quote nummer to har du forresten blandet det jeg skrev og det du skrev.

Ang. uttalelsen om at du skal være glad du har fått være frisk så vet jeg ikke noe om det nei. Men jeg har selv erfaring i hvor fort alt kan rase. En ulykke kommer sjelden alene, som det heter. Derfor har jeg sluttet å si at det alltid er noen som ikke gidder å betale. For jeg vet at det kan være mange grunner til at folk ikke betaler. Det er ingen av oss som kan bedømme hvorfor enkelte aldri betaler. Det er ikke alltid snakk om prioriteringer.... Jeg tror at hvis man selv har opplevd at ting raser (mister jobb, blir syk osv.) da har man en større ydmykhet for at det ikke er kun prioriteringer som ligger til grunn for at noen ikke betaler. De fleste vil jo det beste til sine barn.

Ang. tur i høstferie så syns jeg det fortsatt er et "press" så lenge det er snakk om en klasse som drar. Slike turer er veldig sosiale og betyr mye for miljøet. Derfor er det bra, men det er ikke noe bra for de som ikke kan være med. Det blir så feil. Da får heller venner dra på tur og ikke klassen eller trinnet.

Mitt barn kan sikkert ha kakebasarer hun. Men det er her snakk om 7500 har jeg nå fått høre. Da er det inkludert 2000 i lommepenger og 1500 for hotell med måltider. Det er veldig mange penger å skaffe til veie på mindre enn et år.

Jeg fikk akkurat høre at 10. klassetrinnet på samme skole har nå fått beskjed om at de kan reise likevel. Der har foreldrene blitt enig om at barna skal få reise. Det skal skje etter jul allerede. De må punge ut med alt på en gang. Jeg syns det er horribelt at man kan vedta noe sånt. Moren jeg snakket med var forbannet. De har begge gode jobber og bra økonomi, men som hun også sier så er det mye penger. De har tross alt nettopp hatt konfirmasjon og om mindre enn to år skal de ha konfirmasjon til neste barn.

Jeg fikk også høre argumentet om at dette har vært tradisjon og det vil vi fortsette med. Tradisjon ser jeg ikke som et argument. Fornuft i forhold til solidaritet osv. er viktigere.

Det er som kisha skriver ikke nødvendig å dra til Polen. Jeg skjønner at det er flott for ungene å oppleve dette og jeg støtter det fullt ut, men det er pengene som er problemet. De skal til Oslo på Holocaustsenteret og noe annet i forbindelse med dette. Det burde holde.

Jeg ser noen får foreldre som er pengesterke og har bestemt seg også er det alle de som ikke tør si noe.

Jeg sier hva jeg mener her inne fordi jeg er anonym. Ganske i allefall Må innrømme at jeg er langt mindre tøff når disse foreldrene argumenterer. Jeg vil ikke komme i "båsen" på de som ikke prioriterer "riktig", ei heller andre fordommer......Så jeg kommer med forsiktige innspill, men blir jeg ikke møtt i det jeg mener så gir jeg meg. Jeg vil ikke utsette meg selv for disse foreldrenes vrede. Til syvende og sist er jeg redd det vil gå ut over datteren min

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 23:34   #67
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.203
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

sluttet å si at det alltid er noen som ikke gidder å betale.

Når jeg skrev at det alltid er noen som ikke gidder, så snakket jeg ikke om å betale. Det er alltid er noen elever som ikke gidder å jobbe selv for å tjene penger til en slik tur. Det er ikke nødvendigvis de elevene det er "mest synd på" hverken på den ene eller den andre måten, så jeg syns det blir helt feil at andre skal jobbe for at de skal slippe.
Jeg har aldri skrevet noe om at noen ikke gidder å betale.


Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Turen finansieres ved at elevene selv sparer penger som de får inn på vaffelsalg, kakesalg, loppemarked og forskjellig annet. Jeg syns det er fint at det spares individuelt, for det er alltid noen som ikke gidder å bidra. .

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 18:21   #68
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Når jeg skrev at det alltid er noen som ikke gidder, så snakket jeg ikke om å betale. Det er alltid er noen elever som ikke gidder å jobbe selv for å tjene penger til en slik tur. Det er ikke nødvendigvis de elevene det er "mest synd på" hverken på den ene eller den andre måten, så jeg syns det blir helt feil at andre skal jobbe for at de skal slippe.
Jeg har aldri skrevet noe om at noen ikke gidder å betale.

Beklager. Jeg ser det nå.

Ble litt revet med. Jeg har hørt altfor ofte at andre si at det alltid er noen som ikke gidder å betale. Men det var ikke deg

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no