Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Utviklingssamtalen - et leserinnlegg jeg ikke finner..

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-18, 18:46   #1
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Utviklingssamtalen - et leserinnlegg jeg ikke finner..

Jeg leste i fjor et veldig bra skrevet leserinnlegg fra en far som synes hele utviklingssamtalen var blitt så målstyrt. Han savnet å høre om mennesket sønnen hans var. Var han god med kameratene?

Tror det gjaldt ungdomsskolen.

Noen som kan hjelpe meg å søke, eller som vet hvilket innlegg jeg mener?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-18, 19:00   #2
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utviklingssamtalen - et leserinnlegg jeg ikke finner..

Jeg har ikke sett innlegget, så jeg kan ikke hjelpe. Her har jeg tre barn med ulike kontaktlærere, og jeg har hatt flere utviklingssamtaler med alle tre. To snakker om mennesket (i tillegg til alt det andre selvsagt), en snakker bare om det som står på papiret. Det vil si det som handler om fagene, og, angående det sosiale, kun hva eleven selv har sagt i elevsamtalen, som læreren har notert i skjemaet sitt. Ikke noe om lærerens oppfatning av eleven som person. Jeg får ikke inntrykk av at denne læreren "ser" eller kjenner mitt barn i det hele tatt. Når jeg nevner ting som jeg trodde var helt åpenbare ved mitt barn, så virker det som om det er helt nytt for læreren. Som problemstillinger i forhold til bestevennen, som det er mye "greier" rundt (ikke i relasjonen til mitt barn, men mitt barn påvirkes likevel av dette). Læreren ser i liten grad meg eller eleven i øynene i løpet av samtalen, stirrer på arket og virker ganske usikker og ukomfortabel med situasjonen. Vedkommende skulle nok gjerne ha holdt seg til kun å snakke om faglige mål hvis h*n fikk velge.

Dette er barneskolen.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-18, 19:44   #3
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utviklingssamtalen - et leserinnlegg jeg ikke finner..

Har akkurat samme erfaring med flere lærere på barneskolen. En av dem (første klasse) sa nesten rett ut at hun vel egentlig knapt nok visste hvem ungen var. Det var overraskende sårende. Også seinere i skoleløpet har det vært lærere som har brukt all tiden på å gjennomgå prøver i detalj («og her, dere, på side 5, var det en slurvefeil!»). Jeg veit at skolesvake elever og deres foreldre har gått gråtende ut av slike samtaler - ikke ett godt ord å få høre, ikke et kvidder om samspill og personlighet, ungen har ikke blitt sett overhodet.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no