Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva tenker du om eggdonasjon da?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-18, 20:25   #41
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

Det denne jordmoren hadde lagt merke til, var en påfallende forekomst av misdannelser, og psykisk utviklingshemming.
Det har kommet litt mer fram om dette i media etterhvert, at forskning understøtter observasjonen.

Dette må du dokumentere. Jeg tror ikke det stemmer selv om det var vanlig å anta.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-18, 20:43   #42
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

Det denne jordmoren hadde lagt merke til, var en påfallende forekomst av misdannelser, og psykisk utviklingshemming.
Det har kommet litt mer fram om dette i media etterhvert, at forskning understøtter observasjonen.

Hvor mange barn som er født etter eggdonasjon vil egentlig en enkelt jordmor ta i mot? Vil ikke det være så få at dette vil være anekdotiske bevis?

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-18, 20:46   #43
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hva ligger i "noe" og hva er det basert på? Jeg har et "sånt" barn og har aldri hørt det før.

Nå vet jo ikke jeg hva Pegasus tenkte på, men dette står i alle fall på Bioteknologirådet sine sider:

Opprinnelig lagt inn av sitat

Risikoen for små eller større misdannelser ser ut til å være noe høyere ved bruk av enkelte typer assistert befruktning enn ved vanlige graviditeter. Det er imidlertid uklart om denne økningen i risiko har sammenheng med årsaken til infertiliteten, eller med selve behandlingen.

NB! Dette har jo delvis en sammenheng med sædonasjon, i den forstand at assistert befruktning skjer når det er sædonator. Himmel, det ble knotete forklart!!

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-18, 21:02   #44
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

Jeg tenker at så lenge vi godtar sæddonasjon, så får vi godta eggdonasjon.

Jepp. Jeg klarer ikke se den moralske forskjellen så lenge behandling og oppfølging er på plass.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-18, 21:11   #45
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nå vet jo ikke jeg hva Pegasus tenkte på, men dette står i alle fall på Bioteknologirådet sine sider:
NB! Dette har jo delvis en sammenheng med sædonasjon, i den forstand at assistert befruktning skjer når det er sædonator. Himmel, det ble knotete forklart!!

Men er risikoen større hos kvinner som får egg donert enn blant de som får samme type assistert befruktning med egne egg? Jeg vil tro at assistert befruktning med alle de tingene som da kan skape utfordringer kombinert med en høyere gjennomsnittsalder på den fødende uansett vil gi en større risiko for problemer.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-18, 21:18   #46
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Det jeg ser stor prinsipiell forskjell på er anonym donasjon og ikke, enten det dreier seg om egg eller sæd. Det at voksne bevisst fratar et menneske muligheten til å få kunnskap om sitt biologiske opphav synes jeg rett og slett er egoistisk. Det finnes mange tilfelle hvor slik kunnskap er nødvendig eller rett og slett sterkt ønsket.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-18, 21:21   #47
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Men er risikoen større hos kvinner som får egg donert enn blant de som får samme type assistert befruktning med egne egg?

Jeg tror egentlig Pegasus refererte til assistert befruktning med sæddonator og ikke eggdonator, men det kan sikkert hun svare på selv. Så vidt jeg skjønner (ut fra det jeg leser) er ikke risikoen forbundet med donasjon men med assistert befruktning.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-18, 21:33   #48
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dette må du dokumentere. Jeg tror ikke det stemmer selv om det var vanlig å anta.

Tilfeldig valgt etter et kjapt Google-søk
https://tidsskriftet.no/2012/08/nyhe...rt-befruktning
"Hos barn unnfanget etter assistert befruktning er det høyere risiko for medfødte misdannelser. Årsaken til dette kan være risikofaktorer hos moren."

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-18, 23:21   #49
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

Tilfeldig valgt etter et kjapt Google-søk
https://tidsskriftet.no/2012/08/nyhe...rt-befruktning
"Hos barn unnfanget etter assistert befruktning er det høyere risiko for medfødte misdannelser. Årsaken til dette kan være risikofaktorer hos moren."

Hvor det også står at dette elimineres dersom man korrigerer for andre risikofaktorer som mors alder. Altså ikke behandlingen i seg selv. Det er imidlertid et kjempeargument for å få unger før man trenger behandling på grunn av alder.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-18, 23:33   #50
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.184
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Jeg mener at prinsipielt er sæd og egg donasjon det samme, bare fra ulike kjønn.

Med vondt i hjertet må jeg melde at jeg ikke syns noen av delene er bra for barnet, da en viktig del av en selv blir utilgjengelig, nemlig genene. Usikker på om tilknytningsproblematikk er en issue med disse barna, som for de adopterte. Jeg syns alle barn har rett på sin famliegenetikk og annen familiehistorie.

Men jeg skjønner også de ufrillige barnløse som tar valget, jeg håper bare de forsøker å få med seg mest mulig historikk på den andre foreldren.

Også er jo det alltid en risiko for at det blir mange søsken av samme donor, med de uheldige sideeffektene det kan få. Jeg husker en sak, der 2 kjærester oppdaget at de var barn av samme far. Sæddonoren viste seg å være klinikksjefen selv, og det var mange barn fra han, mener det var over 100 stykker.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-18, 00:29   #51
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hvor det også står at dette elimineres dersom man korrigerer for andre risikofaktorer som mors alder. Altså ikke behandlingen i seg selv. Det er imidlertid et kjempeargument for å få unger før man trenger behandling på grunn av alder.

Elimineres ikke helt slik jeg tolket det
"Etter justering for andre risikofaktorer, f.eks. morens alder, var det kun behandling med intracytoplasmatisk spermieinjeksjon (ICSI) som fortsatt var assosiert med statistisk signifikant økt risiko." Og dette brukes vel en god del ved kunstig befruktning?


Ved Stork-klinikken tror jeg grensen var på 6 barn pr donor. Hvis jeg ikke husker feil.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-18, 13:23   #52
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

Elimineres ikke helt slik jeg tolket det
"Etter justering for andre risikofaktorer, f.eks. morens alder, var det kun behandling med intracytoplasmatisk spermieinjeksjon (ICSI) som fortsatt var assosiert med statistisk signifikant økt risiko." Og dette brukes vel en god del ved kunstig befruktning?

Dette er interessant - og kanskje ikke helt overraskende. ICSI (der sædcellen blir "plantet" inn i egget framfor at den/de får svømme seg fram på egen hånd, som den gjør ved IVF) brukes vel ofte i tilfeller der det er problemer med sædkvaliteten. Dermed vil vel kanskje eventuelle arvelige faktorer fra mannens side kunne spille en større rolle her enn ved IVF - om man "tvinger" inn en sædcelle som kanskje ikke ville nådd fram i kappløpet på egen hånd. Arrester meg gjerne hvis jeg tenker feil her nå, Katta.

Som mor til et IVF-barn har jeg også fått høre dette med at det er større fare for misdannelser eller andre "feil" hos barnet. Greit å vite at dette sannsynligvis ikke er tilfelle, da (og vi var jo uansett veldig heldige).

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-18, 14:24   #53
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Jeg mener at prinsipielt er sæd og egg donasjon det samme, bare fra ulike kjønn.

Med vondt i hjertet må jeg melde at jeg ikke syns noen av delene er bra for barnet, da en viktig del av en selv blir utilgjengelig, nemlig genene. Usikker på om tilknytningsproblematikk er en issue med disse barna, som for de adopterte. Jeg syns alle barn har rett på sin famliegenetikk og annen familiehistorie.
(...)

Det var det jeg prøvde å si i innlegget mitt. Altså at jeg mener det er veldig spesielt å velge anonym donasjon og dermed frata et annet menneske muligheten til å skaffe kunnskap om genetikkhistorien og ev. familiehistorie.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no