Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gratisprinsippet i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-06, 13:02   #41
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.641
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg føler det svært vanskelig. Jeg er veldig åpen av meg, men akkurat det er vanskelig. Jeg ser de foreldrene som fordømmer og kommer med holdninger der enhver er seg selv nærmest. Jeg tør ikke utsette meg for noe sånt. Det er så mye uklokskap og jeg er redd det skal gå utover datteren min. Hun har fått slengt ut noen kommentarer fra ei venninne ang. hva vi har råd til og hva vi ikke har råd til. Det venninnen ikke vet er at vi har fått penger fra min mor og far. Derfor kunne vi investere i utemøbler i plast nå i sommer....... Jeg føler at dersom jeg sier noe så vil andre blande seg oppi ting de ikke har noe med og som de ikke har forutsetninger til å bedømme....

Det er selvfølgelig et aspekt som er viktig å ta med. Men jeg tror at det er bedre at det kommer fra noen ressurssterke, enn noen ressurssvake.

Vet derimot ikke om jeg hadde turt å sette meg selv midt i skuddlinjen.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 13:05   #42
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.980
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Skjønner argumentet, men det utelukker en del barn som kanskje virkelig trenger å være med...... Er det bare jeg og mitt barn som er viktig???
Driter vi i andres barn? Vi vet ikke bakgrunnen til at folk ikke betaler og blir med på dugnad. Noen som ikke gidder er det sikkert, men skal det gå ut over de som ikke har mulighet??

Overhodet ikke, men ett leirskoleopphold betales av kommunen (i Oslo), der alle elevene uansett kulturell og økonomisk bakgrunn får være med, turer utover det må skolen dekke selv om det skal gå på gratisprinsippet. På min skole ansetter de heller flere lærere og styrker undervisningen framfor å sende halve klasser på tur. Jenter, og en del gutter, med streng muslimsk bakrgrunn får ikke være med på overnattingsturer, og da blir 20-30% av elevene igjen. Det er virkeligheten på vår skole.

Til syvende og sist så er det foreldrene som er ansvarlige for barna, hva de velger for sine barn er vi nødt til å bøye oss for enten vi vil eller ikke. Det kan være så mot dine prinsipper som lærer, men foreldrene har det siste ordet. Vi kan melde bekymring og prøve å bearbeide, men det er ikke vår stillingsbeskrivelse å presse familier inn i noe de ikke vil være med på, og dessverre er det noen som vil bli utenfor - men sånn er samfunnet bygget opp. Vi kan ikke tekkes alle.

Som lærer er å svegle en kamel eller to, kanskje den viktiste tingen jeg har lært meg.

En ting er lover og forskrifter en annen er virkeligheten. Passer ikke kart og terreng, så er det mest fornuftig å følge terrenget.

(I en ideell verden hadde jeg gladelig reist på tur med klassen min og fått lønn for de døgene jeg hadde jobbet, men inntil videre så forholder jeg meg til virkeligheten.)

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 13:05   #43
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det er selvfølgelig et aspekt som er viktig å ta med. Men jeg tror at det er bedre at det kommer fra noen ressurssterke, enn noen ressurssvake.

Vet derimot ikke om jeg hadde turt å sette meg selv midt i skuddlinjen.

å sitte i skuddlinjen på foreldremøte og ikke være enige med flertallet er ikke morsomt nei

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 13:07   #44
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det er selvfølgelig et aspekt som er viktig å ta med. Men jeg tror at det er bedre at det kommer fra noen ressurssterke, enn noen ressurssvake.

Vet derimot ikke om jeg hadde turt å sette meg selv midt i skuddlinjen.

Nei, det er akkurat det. Det har vært mange tøffe tak for oss og jeg har innsett at mange som ikke står helt nær har skjønt hvor tøft det har vært. De som dømmer vet lite. Det er så lett å sitte på sin høye hest og si at ha ha ha...... de kan ikke sende ungen til Polen, men kjøpe nye vedovn ja det kan de...... f.eks. De skjønner ikke hva det er snakk om. De burde heller prise seg lykkelig over at de kan reise til syden en gang i året, ha hytte, båt og to biler. Det kan vi bare drømme om....... Men jeg klager ikke. Vi har det vi trenger: HVERANDRE !!!

MEN jeg blir lei av disse fordømmende kommentarene enkelte kan klare å få ut av seg. Ikke til meg, men mot andre......

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 13:12   #45
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Overhodet ikke, men ett leirskoleopphold betales av kommunen (i Oslo), der alle elevene uansett kulturell og økonomisk bakgrunn får være med, turer utover det må skolen dekke selv om det skal gå på gratisprinsippet. På min skole ansetter de heller flere lærere og styrker undervisningen framfor å sende halve klasser på tur. Jenter, og en del gutter, med streng muslimsk bakrgrunn får ikke være med på overnattingsturer, og da blir 20-30% av elevene igjen. Det er virkeligheten på vår skole.

Til syvende og sist så er det foreldrene som er ansvarlige for barna, hva de velger for sine barn er vi nødt til å bøye oss for enten vi vil eller ikke. Det kan være så mot dine prinsipper som lærer, men foreldrene har det siste ordet. Vi kan melde bekymring og prøve å bearbeide, men det er ikke vår stillingsbeskrivelse å presse familier inn i noe de ikke vil være med på, og dessverre er det noen som vil bli utenfor - men sånn er samfunnet bygget opp. Vi kan ikke tekkes alle.

Som lærer er å svegle en kamel eller to, kanskje den viktiste tingen jeg har lært meg.

En ting er lover og forskrifter en annen er virkeligheten. Passer ikke kart og terreng, så er det mest fornuftig å følge terrenget.

(I en ideell verden hadde jeg gladelig reist på tur med klassen min og fått lønn for de døgene jeg hadde jobbet, men inntil videre så forholder jeg meg til virkeligheten.)

Når så mange som 20-30% av elevene ikke får være med så er det lettere tror jeg. For elevene altså, men når det er en eller to som ikke får reise da er det verre.

Må nok lære meg å svelge kameler jeg og. Har egentlig svelgt en del av dem i mange år nå

Det som er viktig ved denne diskusjonen er å høre hva slags holdninger andre har til dette. Grunnen til at jeg skrev litt om min situasjon er fordi det er ikke alltid de ressurssvake som ikke kan. Samtidig så er det ett fett om det er ressurssterke eller ressurssvake. For barna er det like vondt. Som du sier i forhold til at du er lærer så er det til syvende og sist foreldrene som avgjør dette. Jeg håper egentlig at det kommer enda klarere regler på dette. Slik det er nå så finner de omveier til å få det som de vil likevel og da er vi like langt.....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 16:48   #46
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Snakket med ei mor i sted. Hun har et barn i den andre klassen der de samler inn penger. De skal samle inn i ei felleskasse, men når det skal betales for tur så får alle "sine" penger tilbake til sine kontoer. De som ikke har vært med eller har for lite må betale. De skal reise neste høst. Det er mindre enn et år å spare på.

Må si at jeg håper det ikke er aktuelt med tur for min datter. Vi skal ha konfirmasjon i august neste år. Vet ikke om vi har mulighet til å gi henne gave da. Det får hun eventuelt får når jeg forhåpentlig er i jobb igjen, og mannen min har kommet i jobb igjen.

Jeg ble veldig frustrert etter den samtalen. Jeg liker ikke den holdningen som mange har til dette. Det er akkurat som man er vrang om man ikke punger ut....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 17:24   #47
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det er nå engang slik at det ikke er nok penger til at man skal få de helt store utenomopplevelsene, og jeg syns det er en fin ting at man står på for barna sine og gjør en innsats.

Det er nå en gang slik at ikke alle foreldre har forutsetningene og muligheten til å stå på for barna sine. Skal vi da holde dem (barna) utenfor slik at de i neste omgang er mindre rustet for framtida? Da skaper vi enda større avstand mellom mennesker.

Jeg synes at Polentur ikke er nødvendig for en tiendeklassing. En flott opplevelse, ja, men den koster mer enn den smaker for mange familier og da bør man heller finne andre alternativer.

Om man skal ha en fellessparing er jeg for at det spares og deles på alle. Å la noen holdes utenfor på grunn av at de ikke har økonomi til å delta blir for meg feil.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 17:34   #48
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

De to eldste guttene mine har vært på tur med Hvite busser til bl.a. Polen, den siste turen var ifjor høst. Nå har nummer tre begynt på ungdomsskolen, og det har allerede vært tatt opp på foreldremøte om det er interesse for å arrangere en slik tur i tiendeklasse. Her gjøres det slik at turen arrangeres av foreldrene, i høstferien, altså utenom skoletiden. Turen finansieres ved at elevene selv sparer penger som de får inn på vaffelsalg, kakesalg, loppemarked og forskjellig annet. Jeg syns det er fint at det spares individuelt, for det er alltid noen som ikke gidder å bidra. Jeg tror alle kan klare å spare opp ganske mye hvis de gidder¨å gjøre noe. Dette er i ferien, og det kreves dermed ikke noe opplegg for de som ikke vil være med.
Det ble også opplyst at det finnes ordninger for dem som absolutt ikke har råd, det er bl.a. mulig å søke Lions eller en eller annen organisasjon som gir tilskudd.
Noen foreldre er mot denne reisen fordi de mener det er for sterke inntrykk. Noen er imot fordi de syns det er dyrt. Noen vil heller ha med ungene til syden. Det blir alltid diskusjon rundt dette. Jeg har inntrykk av at guttene mine har hatt utbytte av denne turen, og vil gjerne at tredjemann også skal få den samme opplevelsen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 17:44   #49
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

De to eldste guttene mine har vært på tur med Hvite busser til bl.a. Polen, den siste turen var ifjor høst. Nå har nummer tre begynt på ungdomsskolen, og det har allerede vært tatt opp på foreldremøte om det er interesse for å arrangere en slik tur i tiendeklasse. Her gjøres det slik at turen arrangeres av foreldrene, i høstferien, altså utenom skoletiden. Turen finansieres ved at elevene selv sparer penger som de får inn på vaffelsalg, kakesalg, loppemarked og forskjellig annet. Jeg syns det er fint at det spares individuelt, for det er alltid noen som ikke gidder å bidra. Jeg tror alle kan klare å spare opp ganske mye hvis de gidder¨å gjøre noe. Dette er i ferien, og det kreves dermed ikke noe opplegg for de som ikke vil være med.
Det ble også opplyst at det finnes ordninger for dem som absolutt ikke har råd, det er bl.a. mulig å søke Lions eller en eller annen organisasjon som gir tilskudd.
Noen foreldre er mot denne reisen fordi de mener det er for sterke inntrykk. Noen er imot fordi de syns det er dyrt. Noen vil heller ha med ungene til syden. Det blir alltid diskusjon rundt dette. Jeg har inntrykk av at guttene mine har hatt utbytte av denne turen, og vil gjerne at tredjemann også skal få den samme opplevelsen.

Henviser til teksten jeg har uthevet og understreket.

Nei, alle kan faktisk ikke klare å spare opp ganske mye hvis de gidder, det er ikke gidd eller vilje det står på i alle tilfeller.
Det finns mange forskjellige familiesituasjoner og inntektene er veldig forskjellige rundt omkring i de tusen hjem
Syns det er veldig snevert å se alt fra sitt eget ståsted uten å ha forståelse for at andre har det annerledes enn seg selv

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 17:49   #50
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.798
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Foreldrene mine hadde ikke spesielt god råd, men heldigvis fikk jeg være med på leirskole. Vi sparte en femtilapp hver mnd helt fra førsteklasse. Men jeg husker godt at jeg gruet meg til å levere lappen med utstyr vi trengte til turen. Blant annet fjellsko, vindtett jakke, sovepose, ordentlig ryggsekk til lange turer og en del andre ting som ikke alle har.


På den andre siden vet jeg også om foreldre som har blitt irriterte på skolen fordi deres lille gullklump ikke får lov å ha med seg ubegrenset med lommepenger.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 17:52   #51
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Zefid:

Jaja, det fins helt sikkert noen som vil ha problemer med å selge vafler.
Jeg nevnte bl.a. at det faktisk tilbys muligheter for dem som gjerne vil dra på turen men av en eller annen grunn ikke kan betale.

Jeg er fullt klar over at det fins veldig mange forskjellige livssituasjoner og inntekter i de tusen hjem, så jeg kan ikke helt skjønne hvor du finner det med at jeg ser alt fra mitt eget ståsted. Da eldstegutten min var på Polen-tur for noen år siden hadde jeg slett ikke god råd, men han var heldigvis flink til å jobbe og spare selv.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 18:07   #52
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Zefid:

Jaja, det fins helt sikkert noen som vil ha problemer med å selge vafler.
Jeg nevnte bl.a. at det faktisk tilbys muligheter for dem som gjerne vil dra på turen men av en eller annen grunn ikke kan betale.

Jeg er fullt klar over at det fins veldig mange forskjellige livssituasjoner og inntekter i de tusen hjem, så jeg kan ikke helt skjønne hvor du finner det med at jeg ser alt fra mitt eget ståsted. Da eldstegutten min var på Polen-tur for noen år siden hadde jeg slett ikke god råd, men han var heldigvis flink til å jobbe og spare selv.

Å selge vafler gir definitivt ikke 5500,- pluss 2000,- i lommepenger
Dessuten hvis du har forståelse for at det er forskjellige familiesituasjoner rundt om, for å sette det litt på spissen; en familie med 3 barn hvorav den ene er sterk funksjonshemmet, den ene forelderen jobber, den andre er hjemme for å pleie den syke, den eldste skal til polen og eneste mulighet er at mor stiller opp på dugnad en rekke ganger for å spare til 7500,- som familien hvis de hadde det kunne bruke på helt andre og mer nødvendige ting.
Dette var en ekstrem situasjon med et synlig problem, det er utrolig mange skjebner rundt omkring og hele poenget er på skolen SKAL alle stille likt i den forstand at den skal være gratis

Dette at noen foreldre drar igang denne turen i høstferien har jo ikkeno med gratisprinsippet i skolen å gjøre i det hele tatt så det forstår jeg ikke at du tar med som eksempel engang

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 18:15   #53
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Dette at noen foreldre drar igang denne turen i høstferien har jo ikkeno med gratisprinsippet i skolen å gjøre i det hele tatt så det forstår jeg ikke at du tar med som eksempel engang

Selvfølgelig har dette noe med gratisprinsippet i skolen å gjøre. Dette er jo nettopp en måte å omgå denne regelen på, enten man liker det eller ikke. Det er ikke lov lenger å arrangere denne turen i skoletiden.
Jeg er i tvil angående denne ordningen selv, og syns slett ikke det er noen perfekt måte å gjøre det på.
Når det gjelder det med å ha forståelse for forskjellige familiesituasjoner så trenger du ikke bekymre deg for meg når det gjelder dette, jeg har ganske stor erfaring med det fra mange områder.

Turen mine gutter har vært på har forresten ikke kostet fullt så mye som det du nevner her.
To av jentene i klassen hadde allerede solgt vafler en lørdag og fått inn 1500, forresten. Så i løpet av tre år burde det være mulig å spare opp litt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 18:22   #54
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Selvfølgelig har dette noe med gratisprinsippet i skolen å gjøre. Dette er jo nettopp en måte å omgå denne regelen på, enten man liker det eller ikke. Det er ikke lov lenger å arrangere denne turen i skoletiden.
Jeg er i tvil angående denne ordningen selv, og syns slett ikke det er noen perfekt måte å gjøre det på.
Når det gjelder det med å ha forståelse for forskjellige familiesituasjoner så trenger du ikke bekymre deg for meg når det gjelder dette, jeg har ganske stor erfaring med det fra mange områder.

Turen mine gutter har vært på har forresten ikke kostet fullt så mye som det du nevner her.
To av jentene i klassen hadde allerede solgt vafler en lørdag og fått inn 1500, forresten. Så i løpet av tre år burde det være mulig å spare opp litt.

men hvis det er i høstferien så er det vel ikke en skole-tur

i hovedinnleggers tilfelle har de litt i overkant av ett år å spare på og det ble nevnt her at i mange tillfeller er det 18års grense på dugnads-arbeide og det resuloterer jo i at det er foreldrene som må stå på her også og det er ikke noe galt i det annet enn at skolen SKAL være gratis, 7500,- for tur til polen er ikke gratis
2200,- til leirskole er ikke gratis selvom man kan spare fra første klasse, det er gratis-prinsippet som diskuteres ikke sant

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 18:31   #55
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Jeg er enig i at ett år er lite for å spare opp 7500. Jeg leste litt kjapt, og trodde det var snakk om å spare gjennom hele ungdomsskolen.

Det er en vanskelig sak det med skolen og gratis-prinsippet, for den regelen omgås hele tiden på flere forskjellige måter.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 19:55   #56
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.


Hva hvis man velger å ikke sende ungen sin på leirskole, får de vanlig undervisning på skolen da den uka de andre er på leirskole?

Da jeg gikk siste året på barenskolen, 6klassen så skulle vi på leirskole til Børgefjell Nasjonalpark.
Jeg var nettopp operert i kneet mitt å kunne ikke værme,ikke hadde jeg lyst å være med heller. Vi hadde ikke så god rå og hver enkelt måtte ut med 3000 kr, noe jeg synnes var mye penger for et tur på "fjellet"

Jeg ble satt i en 5klasse, jobbet med skolearbeid lærern min hadde skrevet ned.
Mest var sånn ekstra arbeid som "hver hva hvor" bøker i norsk, ekstra matte bøker og sånt.
Var i en 5 klasse for at alle 6klassene var på leirskolen.


På ungdomsskolen bestemte vi oss for å ikke dra på klassetur siste året.
Klasseturene da brukte å gå til sverige- Umeå eller Finnland til Vasa. Ikke noe undervisnings greier eller noe på de turene.
Vi tok heller et par telt med oss å dro på telt/hyttetur på Saltfjellet

Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 20:54   #57
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Katrin, her.

Turen til Polen inkluderer en dag i Tropical Paradise, visstnok et flott badeland anlegg i Tyskland, ikke mye undervisning dette!

Litt fritid må man jo ha på turen, kan ikke ha 18 timers undervisningsdager. Men ellers, så er jo svømming en del av gymnastikkfaget.

Man lærer jo ikke bare om et begrenset emne når man reiser på en slik tur. Man lærer jo så utrolig mye mer. Man lærer om pengers verdi, om sosiale forskjeller, om solidaritet (feks. klassen som ville dele med alle), om det å spare til noe en ønsker å oppleve, kreativitet i forhold til å tjene penger, å planlegge en reise, om landet man reiser til, og veldig mange andre ting. I tillegg får de en unik sosial trening i å være tett sammen med andre mennesker over lengre tid, og på egne ben uten foreldrene. Jeg kunne nok fortsatt veldig lenge. Poenget mitt er at man lærer utrolig mye nyttig på slike klasseturer.


Sist redigert av DM : 04-10-06 kl 21:02. Årsak: glemte en a i gym
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 22:30   #58
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Maximillia:Jeg syns det er fint at det spares individuelt, for det er alltid noen som ikke gidder å bidra. Jeg tror alle kan klare å spare opp ganske mye hvis de gidder¨å gjøre noe.

Jeg er såååå lei av å høre den argumentasjonen. Det er slik argumentasjon som gjør at jeg ikke tør å si at jeg ikke kan la datteren min reise fordi vi har ikke råd..... Vi skal ha konfirmasjon rett før denne turen. Jeg er sikkert på at jeg er ikke den eneste. Vær lykkelig for at du har holdt deg frisk. Jeg og mannen hadde godt betalte jobber. Så ble jeg syk og måtte i gang med attføring. Så fikk jeg kreft, mens jeg var i attføring. Nå har jeg vært i attføring i 6 år og gjett om jeg er drittlei....men jeg kjemper mot trygd. Det vil jeg ikke ha. Nå har mannen min også måttet på attføring. Det svir på pungene når begge har 66% lønn. Det er ikke viljen det er snakk om lenger. Heller ikke prioriteringer. Vi må jo ha mat !!! og ungene har aktiviteter de går på. Burde nok kutte ut det, men.........

Maximillia: Det ble også opplyst at det finnes ordninger for dem som absolutt ikke har råd, det er bl.a. mulig å søke Lions eller en eller annen organisasjon som gir tilskudd.Tror du virkelig at du ville gått til en organisasjon for å tigge penger. Jeg har såpass stolthet at aldri i verden om jeg gjør noe sånt. Jeg vil ikke ha almisser. Jeg vil klare meg selv. Jeg har tross alt verdighet jeg skal ta vare på.

Aldri i verden om jeg hadde gått til Lions for å be om almisser. ALDRI! Jeg har da selvrespekt og min verdighet å ta vare på. Hadde du gjort det??

Maximillia: Noen er imot fordi de syns det er dyrt. Noen vil heller ha med ungene til syden. Det blir alltid diskusjon rundt dette. Jeg har inntrykk av at guttene mine har hatt utbytte av denne turen, og vil gjerne at tredjemann også skal få den samme opplevelsen.

Noen syns det er for dyrt. Jeg forstår dem.


Sist redigert av Jessica : 04-10-06 kl 22:36.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 22:56   #59
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Hvorfor skal barna til Polen? Da vi hadde diskusjonen om skoletur oppe, ble vi foreldrene spurt og det ble avstemming blandt oss. Det var mange som ikke hadde råd til en utenlandstur, det ble i stedet en tur i nærheten. Som alle hadde råd til. Dere kan vel finne på noe annet? Jeg har forstått at en tur til Polen er mote, men det finnes vel alternativer? Skoleturen skal jo være avslutning på en utdannelse. Det finnes mange måter å gjøre dette på.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 03:42   #60
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Vær lykkelig for at du har holdt deg frisk.

Det vet du vel igrunnen ingenting om jeg har eller ikke, eller hva slags økonomi jeg har/har hatt.

Jeg ser nå at det ble litt blanding av kortene i det jeg skrev tidligere, fordi jeg snakket om den ordningen som det nå er ved vår skole med at foreldrene arrangerer denne turen i høstferien. I det tilfellet syns jeg det er helt greit at det spares individuelt, for de som vil dra. Det er snakk om ca. halvparten av tiendeklassingene, så vidt jeg vet. Det er ikke alle som har lyst til å dra, og det er ikke "flaut" å ikke være med. Om de er med eller ikke går på mye annet enn økonomi. Jeg syns ikke det ville være greit med denne typen finansiering hvis det var snakk om en skoletur som alle "må" dra på.

Jeg skjønner ikke helt hva det argumentet med individuell sparing har med å tørre å si at man ikke har råd eller ikke. Og hvis datteren din står på gjennom hele ungdomsskolen, selger vafler og vasker biler på lørdagene til inntekt for dette, og sønnen min ikke gidder å gjøre noe som helst selv, syns du ikke da at det er rettferdig at det blir mer å betale for oss? Jeg er forresten ikke enig i at ungdommene selv bare kan få inn småpenger. Jeg vet om flere (inkl. min eldste sønn) som finansierte hele eller nesten hele turen ved egen innsats.

Jeg forstår også dem som syns det er for dyrt. Jeg synes det var dyrt selv, nummer to som reiste hadde ikke vært like flink til å jobbe selv, og vi hadde (som de fleste med tiendeklassinger) også konfirmasjon like før.

Jeg kan ikke helt skjønne at det fortsatt arrangeres slike turer innenfor skoletiden. Det er jo ikke lov. Det som gjøres på vår skole er jo en måte å komme rundt denne gratisregelen på, fordi mange foreldre synes denne turen er viktig, og fordi det er en tradisjon slik at mange har søsken som har vært på den. Men som jeg tidligere skrev, ikke 100% uproblematisk det heller.

Angående den ordningen med Lions: Jeg vet ikke så mye om hvordan dette fungerer i praksis. Men jeg tror kanskje at jeg hadde undersøkt muligheten om jeg var i en veldig vanskelig økonomisk situasjon og barnet mitt veldig gjerne ville reise. Jeg skjønner at ikke alle har lyst til det. Jeg vet bare at det eksisterer en eller annen ordning der.

På quote nummer to har du forresten blandet det jeg skrev og det du skrev.


Sist redigert av Filifjonka : 05-10-06 kl 04:41.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no