Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lese barnas dagbok osv

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-06, 20:35   #41
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

På forrige foreldremøte hadde vi en foredragsholder fra Barnevakten.no som snakket om "mobilvett rett og slett".
Og da sa han at opp til barna var 15 år burde en kunne ha tilgang til og kunne sjekke mobillogg og internettlogg osv. Men selvsagt på en "fin" måte i all åpenhet og enighet med barnet.
Nå har jeg enda ikke så store barn, så hvor lett det er å bli enige om slike "regler" vet jeg ikke.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 08:22   #42
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Jeg ville uten den minste skruppel ha lest alt fant hvis jeg mente det var nødvendig. På ting som jeg mente var alvorlige. Det er selvfølgelig ting som er åpenbare: Som narkotika og kriminalitet, men jeg er også overbevist om at jeg kunne ha lest ved "mindre" problemer som mobbing, uønsket graviditet, psykiske problemer osv.

Når jeg setter dette som "mindre" problemer i hermetegn er det fordi at jeg i realiteten mener at slike problemer kanskje ikke er mindre men mindre omfangsrike. Narkotika og kriminalitet er gjerne ting som flere er innvolvert i, det kan også vi forskjellige ringvirkninger som feks kontakt med politiet. Jeg mener alikevel at psykiske problemer kan være vel så alvorlige for den som er innvolvert.

Og i tillegg så vil jo dette variere på alderen på barna. Mange barn bor jo hjemme ganske lenge og det er stor forskjell på en 12-åring og en 18-åring. Jeg synes det er rimelig at barna blir "innvilget" (feil ord, men fant ikke noe bedre i farten) mer og mer privatliv jo eldre de blir. Men selv når de er voksne vil det jo være ting man vil bry seg med. Jeg bryr meg jo om begge søstrene mine og prøver - etter beste evne - å bry meg om dem, men ikke med dem. Spørsmålet er jo hvor godt man lykkes.

Jeg er egentlig ikke uenig med Zefid. Gutten hennes vet at hun kan gå gjennom loggen og har fått beskjed om det. Det er en annen sak enn om hun bare hadde gått gjennom loggen uten hans medvitende i det hele tatt. Mannen min kan lese mailen min - jeg har ingen problemer med det. (Nå kan man selvfølgelig diskutere hvor effektivt det er - hvis jeg skaffet meg en elsker skulle jeg jaggu meg også ha skaffet meg en ny mailkonto! ) Jeg vil jo anta at når gutten til Zefid vet at hun kan lese loggen så "velger" han av og til å kommunisere på den måten - det er mange som foretrekker å kommunisere mer indirekte og noen foretrekker også å kommunisere skriftelig.


Sist redigert av him : 05-10-06 kl 08:50. Årsak: Litt tastefeil rundomkring
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 08:49   #43
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Man kan nok føle seg fristet av og til, til å få et glimt inn i deres sfære ved å sjekke dagbøker, mobiler eller msn-logg. Det er et naturlig instinkt man har som forelder. Men jeg gjør det ikke allikevel.

Jeg har i frisk erindring min egen mor, som var en kontrollfreak av dimensjoner, og faktisk leste mine brev og dagbøker uten at jeg visste. Den litt gufne følelsen satt i lenge.
Og hun ville gjerne tro "det verste", og trakk konklusjoner som var milevidt unna det som var realiteten - som faktisk var temmelig uskyldig, vil jeg påstå.

Jeg tenker at så lenge ungdommen har et noenlunde solid grunnlag, man viser at man bryr seg uten å kontrollere, man har noen faste rammer, formidler gode verdier, og man viser engasjement uten å snoke - ja, så er mye gjort. Det vil si da har man gjort det man kan. Hvis man tror at man ved å kontrollere deres minste bevegelse kan avverge enhver potensiell fare - ja da er man helt på bærtur, etter min mening.

Kun ved å gi tillit, kan man få tillit. Og man oppnår ikke, etter min mening, tillit ved å gå ut fra at de snakker om skumle ting på msn eller planlegger lysskye aktiviteter hver gang de logger seg på PCen eller sender en sms.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 08:50   #44
Esmeralda
Nybegynner
 
Esmeralda sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 21
Esmeralda har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

lese barnas dagbok, msn-logg, blogg, mobil meldinger osv

Er det greit eller er det invasjon av deres privat-liv og hvor privat skal livet deres være?
Helliger målet at man innvaderer?
Hvor går grensen?

Ser du på piczo sidene til barna og deres venner, er det greit?

For å svare på hovedinnlegget: NEI, jeg leser ikke mine barns meldinger hverken på pcen eller mobilen. Vi hadde overvåking på de to eldstes pcer en tid, og de visste om det, men resultatet var at de sluttet å bruke msn. Begge følte at privatlivet ble invadert.

Jeg satser på at de kommer til meg om/når de får probelmer uansett årsak. Og det er ikke alt unger vil at foreldrene skal vite, og det er ikke alt foreldrene SKAL vite heller.

Unger må få prøve seg selv i livet, og jeg satser heller på å gi de en god, solid og trygg plattform hjemme. Sånn at de vil føle at de blir tatt på alvor og er trygge på meg.

Esmeralda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 08:52   #45
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg ville uten den minste skruppel ha lest alt fant hvis jeg mente det var nødvendig. På ting som jeg mente var alvorlige. Det er selvfølgelig ting som er åpenbare: Som narkotika og kriminalitet, men jeg er også overbevist om at jeg kunne ha lest ved "mindre" problemer som mobbing, uønsket graviditet, psykiske problemer osv.

Når jeg setter dette som "mindre" problemer i hermetegn er det fordi at jeg i realiteten mener at slike problemer kanskje ikke er mindre men mindre omfangsrike. Narkotika og kriminalitet er gjerne ting som flere er innvolvert i, det kan også vi forskjellige ringvirkninger som feks kontakt med politiet. Jeg mener alikevel at psykiske problemer kan være vel så alvorlige for den som er innvolvert.

Og i tillegg så vil jo dette variere på alderen på barna. Mange barn bor jo hjemme ganske lenge og det er stor forskjell på en 12-åring og en 18-åring. Jeg synes det er rimelig at barna blir "innvilget" (feil ord, men fant ikke noe bedre i farten) mer og mer privatliv jo eldre de blir. Men selv når de er voksne vil det jo være ting man vil bry seg med. Jeg bryr meg jo om begge søstrene mine og prøver - etter beste evne - å bry meg om dem, men ikke med dem. Spørsmålet er jo hvor godt man lykkes.

Jeg er egentlig ikke uenig med Zefid. Gutten hennes vet at hun kan gå gjennom loggen og har fått beskjed om det. Det er en annen sak enn om hun bare hadde gått gjennom loggen uten hans medvitende i det hele tatt. Mannen min kan lese mailen min - jeg har ingen problemer med det. (Nå kan man selvfølgelig diskutere hvor effektivt det er - hvis jeg skaffet meg en elsker skulle jeg jaggu meg også ha skaffet meg en ny mailkonto! ) Jeg vil jo anta at når gutten til Zefid vet at hun kan lese loggen så "velger" han av og til å kommunisere på den måten - det er mange som foretrekker å kommunisere mer indirekte og noen foretrekker også å kommunisere skriftelig.

Som sagt er det ikke "tillatelse" fra noen her inne jeg var ute etter, men jammen var det godt å se at det er fler som setter sikkerhet og trygghet foran privatliv, samtidig som privatlivet skal respekteres.

Veldig godt innlegg, veldig enig

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 09:02   #46
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Jeg føler ikke at det er en forutsetning for sikkerhet og trygghet å lese msn-loggen og sms-ene til mine barn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 09:04   #47
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg føler ikke at det er en forutsetning for sikkerhet og trygghet å lese msn-loggen og sms-ene til mine barn.

Jeg ser heller ikke det som en forutsetning, men et nyttig redskap i gitte situasjoner

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 09:07   #48
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Jeg er helt på linje med Maximillia i dette spørsmålet.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 09:08   #49
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg føler ikke at det er en forutsetning for sikkerhet og trygghet å lese msn-loggen og sms-ene til mine barn.

Nei, det gjør ikke jeg heller. Blant annet har ikke mine barn hverken msn eller mobil (selv om eldste barnet - på 5 - spurte om det før jeg gikk i dag! ). Og jeg kan ikke tenke meg at jeg blir å gjøre det på regulær basis heller.

Men jeg vil helt sikkert gjøre det hvis jeg mener det er nødvendig. Og det tror jeg alle vil gjøre. Spørsmålet er heller når er det man mener det er nødvendig.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 09:14   #50
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Så store barn har jeg ikke enda, men jeg kjenner til andre som har måttet gjøre det konsekvent rett og slett for å beskytte sitt barn mot samtaler det overhodet ikke skulle være med i gitt alder...

På den måten både gi klart uttrykk overfor sitt eget barn om at de følger med, men også for å kunne henvende seg til vedkommende som går langt over alle streker mhp ja... hva som er "sømmelig" i mangel på bedre uttrykk.

ja, jeg ser poenget.

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 09:17   #51
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Jeg har tre barn på 20, 16 og snart 13, og har dermed hatt en ganske lang periode med barn med mobil og på nett.
Så langt har jeg ikke følt det presserende for sikkerheten å lese noen av disse meldingene.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 09:38   #52
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg har tre barn på 20, 16 og snart 13, og har dermed hatt en ganske lang periode med barn med mobil og på nett.
Så langt har jeg ikke følt det presserende for sikkerheten å lese noen av disse meldingene.

Jeg vet ikke om denne var til meg, men jeg tillater meg å svare alikevel.

Nei, jeg håper virkelig og inderlig at jeg ikke kommer til å føle at jeg bør/må lese meldinger til barna mine. Og jeg tror selv at jeg har en ganske høy terskel for hva som er privat hos andre. Men jeg tror også at hvis jeg mente det var nødvendig så ville jeg ha gjort det.

Innlegget mitt var ikke noe forsøk på å spore av diskusjonen, det er bare det at jeg synes at den interessante problemstillingen er når ville jeg ha gjort det, ikke så mye den etiske problemstillingen. Jeg synes det etiske problemstilligen er et spørsmål om det er riktig å lese barnas meldinger, msn-logger, dagbøker. Min mening er at svaret er åpenbart: Nei, det er selvfølgelig ikke riktig å blande seg inn i andres privatliv, men i visse situasjoner ville jeg alikevel ha gjort det.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 09:44   #53
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Nei, den var ikke til deg egentlig.

Som jeg skrev lenger oppe her et sted så ville jeg også lest meldinger i visse veldig alvorlige situasjoner, som jeg heldigvis har sluppet å oppleve.
Jeg er ikke heller 100% sikker på hvor den grensen går, men den ligger høyt.

Hvis jeg hadde lest msn-loggen til guttene gjennom flere år nå, så hadde jeg helt skkert funnet noe å bekymre meg over og blande meg i, men jeg er slett ikke sikker på at det hadde vært bedre for mitt forhold til dem, eller for deres evne til å løse evt. konflikter på egen hånd og be om hjelp og råd når det trengs.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 09:58   #54
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Hvis jeg hadde lest msn-loggen til guttene gjennom flere år nå, så hadde jeg helt skkert funnet noe å bekymre meg over og blande meg i, men jeg er slett ikke sikker på at det hadde vært bedre for mitt forhold til dem, eller for deres evne til å løse evt. konflikter på egen hånd og be om hjelp og råd når det trengs.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 09:59   #55
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Ja, man kan helt klart bli for mistenksom. Se bare her.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 10:32   #56
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Jeg synes dette er kjempevanskelig, og er glad for at det er en del år til vi
er "der".

Jeg har veldig respekt for at alle har krav på et privatliv, men samtidig
tenker jeg på MSN-samtaler mellom voksne menn og unge jenter. Tror aldri
jeg vil sjekke samtaler mellom jentene og venner, men kanskje heller være
oppmerksom på å sette opp MSN riktig. (Pr idag: at det ikke kan sendes
meldinger fra folk som ikke er på listen din, at ingen kan legge deg til listen
sin uten at du har tillatt det, og at alle samtaler logges - i tilfelle...)

Tenker også på nettsamfunn som Blink. En venn av meg vil ikke registrere
seg der pga at hans datter på 13 er der inne. Jeg mener at kanskje nettopp
derfor bør han registrere seg der. Han trenger ikke være inne å sjekke opp
hvem hun snakker med og hva hun skriver. Om han står på vennelisten
hennes som pappa, så kanskje det holder unna noen gamle griser...

Når det gjelder blogging, er det i mine øyne noe som er lagt ut offentlig - så
det kan man lese. Jeg ville først ha spurt ungene om de syntes at det var greit .


Zefid: Har du link til noen picso-sider som illustrerer det som du har sett på
picso?

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:11   #57
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Opprinnelig lagt inn av Jill, her.

Jeg synes dette er kjempevanskelig, og er glad for at det er en del år til vi
er "der".

Jeg har veldig respekt for at alle har krav på et privatliv, men samtidig
tenker jeg på MSN-samtaler mellom voksne menn og unge jenter. Tror aldri
jeg vil sjekke samtaler mellom jentene og venner, men kanskje heller være
oppmerksom på å sette opp MSN riktig. (Pr idag: at det ikke kan sendes
meldinger fra folk som ikke er på listen din, at ingen kan legge deg til listen
sin uten at du har tillatt det, og at alle samtaler logges - i tilfelle...)

Tenker også på nettsamfunn som Blink. En venn av meg vil ikke registrere
seg der pga at hans datter på 13 er der inne. Jeg mener at kanskje nettopp
derfor bør han registrere seg der. Han trenger ikke være inne å sjekke opp
hvem hun snakker med og hva hun skriver. Om han står på vennelisten
hennes som pappa, så kanskje det holder unna noen gamle griser...

Når det gjelder blogging, er det i mine øyne noe som er lagt ut offentlig - så
det kan man lese. Jeg ville først ha spurt ungene om de syntes at det var greit .


Zefid: Har du link til noen picso-sider som illustrerer det som du har sett på
picso?

Ja, jeg har jo de piczo-adressene jeg selv har sett på, men dette er jo hjemmesider til mine barns venner som igjen legger linker på sine piczo-sider til andres piczo-sider igjen
Jeg ønsker ikke å legge ut det her det vil jo virkelig være å utlevere disse barna på en negativ måte samt svekke anonymiteten min.
De fleste av disse barna legger ut bilder av seg selv og navn samt hvilken skole de går på osv osv osv.
De utveksler piczo-sider med hverandre, dette er jo noe som ligger åpent på nett uten at man trenger passord eller lignende, men ønsker allikevel ikke å legge inn linker til barns hjemmesider her.

men dette er der de lager sidene sine: http://www.piczo.com/?cr=4&rfm=y

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:27   #58
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Ja, jeg har jo de piczo-adressene jeg selv har sett på, men dette er jo hjemmesider til mine barns venner som igjen legger linker på sine piczo-sider til andres piczo-sider igjen
Jeg ønsker ikke å legge ut det her det vil jo virkelig være å utlevere disse barna på en negativ måte samt svekke anonymiteten min.
De fleste av disse barna legger ut bilder av seg selv og navn samt hvilken skole de går på osv osv osv.
De utveksler piczo-sider med hverandre, dette er jo noe som ligger åpent på nett uten at man trenger passord eller lignende, men ønsker allikevel ikke å legge inn linker til barns hjemmesider her.

men dette er der de lager sidene sine: http://www.piczo.com/?cr=4&rfm=y

Fant ingen sjokkerende sider, men fant ut at man kan passordbeskytte
piczo-sidene sine.


Jeg er inne på blink også, og må si at jeg til tider hever brynene av hva som blir lagt ut av tekst og bilder av både unge og voksne jenter.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:29   #59
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.813
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Opprinnelig lagt inn av Esmeralda, her.

Jeg satser på at de kommer til meg om/når de får probelmer uansett årsak. Og det er ikke alt unger vil at foreldrene skal vite, og det er ikke alt foreldrene SKAL vite heller.

Unger må få prøve seg selv i livet, og jeg satser heller på å gi de en god, solid og trygg plattform hjemme. Sånn at de vil føle at de blir tatt på alvor og er trygge på meg.


Veldig enig i dette. Jeg vet at barna mine kommer til å bli store, og at det ikke er mulig eller egentlig ønskelig at de aldri skal oppleve litt konflikter eller motgang på veien. Jeg husker godt fra tiden på ungdomsskolen at det var et par foreldre som alltid kom og ordnet opp for ungene sine om de ble uvenner med noen. Gjett om de ungene fikk høre det etterpå.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:39   #60
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Fra dagens Nordlys: http://www.nordlys.no/nyheter/article2331949.ece

22-åring tiltalt for "bil-sex" (mine anførselstegn, avisens uttrykk) med en da 13 år gammel jente.

Utdrag av artikkelen:

Sitat:

(...)
Det var jentas mor som mot sin datters vilje politianmeldte forholdet i april i år, etter at hun gjennom ren overvåkning av sin datter og hennes nett-chatting hadde avslørt at hun hadde omgang med den mye eldre mannen.
Overvåket datterens PC
– Jeg fattet mistanke da hun over en kort periode plutselig skiftet personlighet fra å være en stille og rolig jente til å bli irritabel og sur.
(...)

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no