Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

AMK, Oslo

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-10, 14:04   #121
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: AMK, Oslo

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Nå tar jeg vel ikke akkurat VG for å være en veldig seriøs kilde til korrekt informasjon. VG skal bare selge aviser, og er nok ikke mest opptatt av å gi riktig informasjon. De klipper og limer inn det som fenger mest. VG = avisenes Se&Hør i min verden.

For å være litt stygg, så tror jeg faktisk ikke den familien har de mest sympatiske og oppegående folka, det hører man på språkbruken og uttalelsene etterpå.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-10, 19:00   #122
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: AMK, Oslo

Jeg tar heller ikke VG for å være en seriøs kilde, men har jo sett tilsvarende uttalelser i andre medier etter at de kom hjem. Usmakelig synes jeg uansett det er, både det de sier og at de får slippe til i media.

For øvrig er det jo et filmklipp der en av sønnene gjentatte ganger sier at det er overlagt drap, og at politiet og AMK drepte deres mor. Ikke så mye å vri på der igrunnen.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-10, 19:12   #123
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: AMK, Oslo

Den familien virker jo gjennomgående ufordragelig, men det har jo strengt tatt ikke så mye med saken å gjøre. Det som var problemet var jo at de ikke kom med den informasjonen som AMK-sentralen trengte og oppførte seg så aggressivt at det ble tilkalt politi og det medførte en større forsinkelse.

Mao, hadde de oppført seg på en mer saklig og mindre aggressiv måte så hadde jo moren deres fått hjelp raskere. Hadde de samarbeidet så hadde jo ting gått mye mer glatt.

Men det er klart, jeg får personlig neller av voksne folk som mener at de aldri har ansvaret for de konsekvensene som deres egen oppførsel gir.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-10, 19:23   #124
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: AMK, Oslo

Det er jo det det hele bunner i. Familien klarte ikke å gi den informasjonen AMK trengte, og AMK klarte ikke å få fram at ambulanse var på vei.
Og familien til den avdøde fremstår vel ikke som verdens største sjarmtroll, det kan jeg være med på.

  Svar med sitat
Gammel 16-01-10, 19:35   #125
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: AMK, Oslo

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Overlagt drap, faktisk.... Mao at AMK på forhånd planla å drepe deres mor. Jeje.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=593416

Jeg kan være enig i at enkelte av disse familiemedlemmene som har uttalt seg ikke stiller seg selv i et særlig godt lys. Samtidig blir det for meg riv ruskende galt at en skal undergrave behovet deres for å få hjelp og å bli beroliget på en profesjonell måte på grunn av dårlig fungerende sosiale antenner. Jeg skjønner heller ikke behovet enkelte har for å poengtere at avdøde var illegal innvandrer eller hva familien har uttalt i ettertid.

__________________
"Det man inte minns har inte hänt"
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-10, 20:43   #126
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: AMK, Oslo

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Jeg kan være enig i at enkelte av disse familiemedlemmene som har uttalt seg ikke stiller seg selv i et særlig godt lys. Samtidig blir det for meg riv ruskende galt at en skal undergrave behovet deres for å få hjelp og å bli beroliget på en profesjonell måte på grunn av dårlig fungerende sosiale antenner. Jeg skjønner heller ikke behovet enkelte har for å poengtere at avdøde var illegal innvandrer eller hva familien har uttalt i ettertid.


Jeg har aldri undergravet deres behov for hjelp. Men de har i mine øyne helt klart et kommunikasjonsproblem mht hvordan de fremstår ved diverse anledninger. Og for meg personlig, så styrker ikke slike uttalelser i ettertid familiens troverdighet under selve hendelsen.

Er vel ikke så mange som har gjort noe poeng ut av at moren var illegal innvandrer, men vet jeg har nevnt det i denne tråden. I den forbindelsen jeg nevnte det, var det fordi familien også der la ansvaret på staten Norge for at helsen hennes var dårlig - fordi de sjelden kunne ta seg råd til å oppsøke privat lege for henne.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-10, 20:46   #127
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: AMK, Oslo

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Den familien virker jo gjennomgående ufordragelig, men det har jo strengt tatt ikke så mye med saken å gjøre. Det som var problemet var jo at de ikke kom med den informasjonen som AMK-sentralen trengte og oppførte seg så aggressivt at det ble tilkalt politi og det medførte en større forsinkelse.

Mao, hadde de oppført seg på en mer saklig og mindre aggressiv måte så hadde jo moren deres fått hjelp raskere. Hadde de samarbeidet så hadde jo ting gått mye mer glatt.

Men det er klart, jeg får personlig neller av voksne folk som mener at de aldri har ansvaret for de konsekvensene som deres egen oppførsel gir.


Det var mitt inntrykk også etter å ha lest/hørt det jeg fant av logger.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-10, 21:01   #128
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: AMK, Oslo

Jeg har nevnt at moren var illegal innvandrer fordi jeg innrømmer at jeg da synes det virker enda mer paradoksalt med uttrykk av typen "Norge drepte min mor". Ift kommunikasjonsproblematikken har de selvsagt rett på hjelp uansett, men det kan faktisk være et problem at man ikke svarer på de spørsmål som blir stilt og ikke redegjør for situasjonen i den grad AMK trenger det. Da kan det få konsekvenser.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-10, 21:21   #129
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: AMK, Oslo

Jeg synes i grunn "hun ligger å dø!" og "ingen puls" er forholdsvis grei beskrivelse jeg da, når man tar i betraktning at norsken er dårlig. Og det framsto ganske åpenbart at det var språkproblemer. Denne informasjonenen kom forholdsvis tidlig og før det kom trusler inn i bildet. Hadde jeg vært i Spania og skulle forklart meg på engelsk f.eks så vet jeg sannelig ikke om jeg hadde klart det så mye bedre i en krisesituasjon. (Med unntak av drapstrusler sannsynligvis.) Det har faktisk aldri slått meg at man oppgi mer enn tilstand (av typen "hun ligger og dør" og "ingen puls") og adresse/sted for å få hjelp. At det er en fordel skjønner jeg.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-10, 21:25   #130
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: AMK, Oslo

Syns å mene at de sitter med medlytt hos amk, dvs at mens du prater med en opratør sitter en koordinator å hører å sender ut ambulansen, så når de fikk uten puls vil jeg tro at ambulansen allerede var på vei. Men ble stående ett stykke unna når truslene kom.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-10, 21:28   #131
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: AMK, Oslo

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg synes i grunn "hun ligger å dø!" og "ingen puls" er forholdsvis grei beskrivelse jeg da, når man tar i betraktning at norsken er dårlig.

Nei, det er det faktisk ikke. Det er ikke nok å bare rope det og så har man kapasitet til å sende ambulanse. Vi snakker om Oslo her. De får jo mange akkurat slike telefonsamtaler inn hver dag. Det burde være nok, men det er det ikke i forhold til kapasiteten deres.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-10, 21:32   #132
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: AMK, Oslo

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Syns å mene at de sitter med medlytt hos amk, dvs at mens du prater med en opratør sitter en koordinator å hører å sender ut ambulansen, så når de fikk uten puls vil jeg tro at ambulansen allerede var på vei. Men ble stående ett stykke unna når truslene kom.

Nå kom vel de alvorlige truslene først når de skjønte at ambulansen ikke kom? Eller når var det man fant ut at man ville holde ambulansen tilbake, etter begrepene "forpult ambulanse"?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei, det er det faktisk ikke. Det er ikke nok å bare rope det og så har man kapasitet til å sende ambulanse. Vi snakker om Oslo her. De får jo mange akkurat slike telefonsamtaler inn hver dag. Det burde være nok, men det er det ikke i forhold til kapasiteten deres.

Da håper jeg for guds skyld at det ikke er en person som er dårlig i norsk som finner meg dersom jeg skulle segne døende om noen gang. Hvis "hun dør" og "ingen puls" anses som en for dårlig beskrivelse så blir jeg faktisk litt skremt.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-10, 21:35   #133
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: AMK, Oslo

Sier opratøren noen gang noe om det blir sendt ambulanse eller ikke?

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-10, 21:49   #134
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: AMK, Oslo

Sist gang jeg ringte etter ambulanse mener jeg bestemt det ble sagt at de var på vei. Men det var etter en god del dialog. De spurte om mor og hennes tilstand. Jeg svarte så godt jeg kunne, men var selvsagt stresset og opprørt. Bilen var fremme ikke lenge etter de sa den var på vei, så det er mulig den var på vei før jeg ble fortalt det.

Det var forøvrig i Trondheim, men jeg tror ikke det er så forskjellig. Jeg fikk ikke bil ved å si at hun var dårlig alene. De fulgte tydelig en rutine og jeg som snakker fort og gir for mye informasjon måtte stagges.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-10, 21:57   #135
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: AMK, Oslo

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Da håper jeg for guds skyld at det ikke er en person som er dårlig i norsk som finner meg dersom jeg skulle segne døende om noen gang. Hvis "hun dør" og "ingen puls" anses som en for dårlig beskrivelse så blir jeg faktisk litt skremt.

Det er jo ikke en moralkonkurranse sånn "Du beskrev ikke bra nok og derfor så sender vi ikke ut". Men om man har 10 akutte telefoner inn og 3 ambulanser så må man jo velge hvem man skal sende ut til. Selvfølgelig sender man ut til dem hvor sannsynligheten er høyest for at det er noe alvorlig. "Ingen puls" sier jo folk nesten alltid når de ringer inn, de greier jo aldri å finne puls, så er det er rett og slett ikke noe veldig bra kriterie.

Men kapasiteten i Oslo er jo temmelig dårlig, burde nok ha vært større.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-10, 22:21   #136
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: AMK, Oslo

AMK stiller mange spørsmål når man ringer. De forteller også hva en skal gjøre feks legge i stabilt sideleie, veileder i forhold til HLR. For å kunne å veilede må den som ringer inn være på stedet og svare på spørsmålene. Det var ingen som ville svare på spørsmålene, innringeren var ikke på stedet og sier kun at de må sende en forpult ambulanse. Det er ikke rart at ambulansen ikke sendes med en gang.

De gangene jeg har ringt 113 så svarer man på de spørsmålene de stiller. Når man har svart på spørsmålene sier AMK ifra at de sender ambulanse med blålys/uten blålys eller avklarer videre hva som er problemet for å så gi råd og/eller henviser til lege ol.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-10, 23:09   #137
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: AMK, Oslo

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Da håper jeg for guds skyld at det ikke er en person som er dårlig i norsk som finner meg dersom jeg skulle segne døende om noen gang. Hvis "hun dør" og "ingen puls" anses som en for dårlig beskrivelse så blir jeg faktisk litt skremt.

Jeg har mange års farstid på legevakt og kan skrive under på at akkurat slike utsagn kan bety himmelvidt forskjellige ting, uansett språkferdigheter ! Fra at en datter på 15 år har halsbetennelse og hyler at hun dør, til svigermor som har klemt en finger, til at et menneske faktisk har respirasjonsstans.
Vi jobbet også utifra medisinsk nødmeldeindex som AMK bruker.

Må ellers si meg veldig enig med Skremmern og Esme i diskusjonen.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 10:32   #138
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: AMK, Oslo

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2800553.ece

Her uttaler AMK-sjefen seg om håndteringen.

__________________
Snuppene mine født -99 -02 og -05

Sist redigert av Go\jenta : 17-01-10 kl 10:45.
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 08:40   #139
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: AMK, Oslo

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg synes i grunn "hun ligger å dø!" og "ingen puls" er forholdsvis grei beskrivelse jeg da, når man tar i betraktning at norsken er dårlig. Og det framsto ganske åpenbart at det var språkproblemer. Denne informasjonenen kom forholdsvis tidlig og før det kom trusler inn i bildet. Hadde jeg vært i Spania og skulle forklart meg på engelsk f.eks så vet jeg sannelig ikke om jeg hadde klart det så mye bedre i en krisesituasjon. (Med unntak av drapstrusler sannsynligvis.) Det har faktisk aldri slått meg at man oppgi mer enn tilstand (av typen "hun ligger og dør" og "ingen puls") og adresse/sted for å få hjelp. At det er en fordel skjønner jeg.

Men han sa jo også at hun blør eller noe, så det er veldig viktig for AMK å finne ut hva som er problemet. Man har bare et visst antall biler å benytte seg av, og hvis du bare hadde visst hvor mange pulsløse og døde mennesker som både kan puste og snakke uten problemer, hadde det sikkert ikke vært noe problem å forstå at man er avhengig av mer informasjon og samarbeid fra innringer. Men ikke misforstå, man sender alltid bil, det operatøren er ute etter er riktig kriterienummer slik at han eller hun kan fastsette hastegraden, samt muligheten til å hjelpe/veilede som jo er vedkommenes jobb.

Jeg oppfatter ikke denne innringeren som dårlig i norsk, han kan tross alt alle banneorda som er å finne i det norske språk.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 09:15   #140
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: AMK, Oslo

"Alle" vet jo at man sier hvem man er, hva det gjelder og hvor det har skjedd når man ringer nødnumrene. SÅ har de på amk gode rutiner på å nøste opp i det de trenger av ytterligere informasjon.
Det at innringer bryter kontakten kan joj indikere at det er en tulleoppringing.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no