Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan er "reglene" ved middagsgjester?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-09, 09:57   #41
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.427
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan er "reglene" ved middagsgjester?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Hvor er hele lokalsamfunnet synsk, Glitter? Snåsamannen, go home!

Vestlandet, vettu.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 10:21   #42
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.165
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan er "reglene" ved middagsgjester?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Hvor er hele lokalsamfunnet synsk, Glitter? Snåsamannen, go home!

Sånn er jeg også vant til det fra besteforeldreverdenen. Da mormor (bygd i sør-Troms) hadde runde dager, kom absolutt alle hun kjente, uten at noen ble invitert. Og var dagen f.eks. på en lørdag, kom det ganske mange "innom" på søndag også, hvis det var den dagen som passet best for dem å komme på.

I min verden ville det ellers være utenkelig å komme før oppgitt klokkeslett, og jeg er vant til at middagen da kommer i løpet av en halv til én time. :nok et datapunkt:

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 10:27   #43
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.849
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan er "reglene" ved middagsgjester?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg ville ha kommet kl 17 og forventet mat innen en halvtimes tid hvis ikke annet var spesifisert.


Jeg også.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 10:29   #44
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.696
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan er "reglene" ved middagsgjester?

FOr å slippe den, så inviterer man heller slik: Hei, vil dere komme på middag? Middagen serveres klokka 1800. (Jeg slenger på "Kom når dere vil" i tillegg - men da vet de som kommer at huset kanskje ser litt slagmark ut ennå)

- Å komme mye før tiden man er invitert er ikke greit om det er litt stort selskap. - Da kan det være man står i trusa og lager saus ennå.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 15:02   #45
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan er "reglene" ved middagsgjester?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Svigers er ikke der. I svigers verden så betyr kl. 17 middagservering og vi er visst 2 timer for sent ute. Man bør visstnok komme et par timer før, nemlig.

Jøss, da har vi omvendte svigermødre. Har skal vi komme kl 16, og kommer skrubbsultne alle fem. Hun står i dusjen, svigerfar er på butikken og maten kommer på bordet rundt 18 en gang.

I vår verden servers maten rundt en halvtime etter at gjestene har kommet.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 15:03   #46
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan er "reglene" ved middagsgjester?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Når man ber noen til kl. 17 så kommer de kl 17 (eller litt senere), også spiser dere nærmere halv seks-seks.


Jeg kan ikke fordra at gjester kommer før tiden, for da løper vi gjerne rundt og fjerner hybelkaniner vi har glemt o.l.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 15:18   #47
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvordan er "reglene" ved middagsgjester?

Man kommer når man er bedt ja, +/- 5 min. er normen i vår omgangskrets.
Også serveres maten 30-60 min. senere.

Det hender en sjelden gang at det blir bedt slik "maten serveres 17", men da skjønner man jo selv at man må komme litt før.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 17:18   #48
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan er "reglene" ved middagsgjester?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Eh, mulig jeg er blond, men pytt pytt. Hadde jeg fått en invitasjon hvor det sto "kommer dere på middag, lørdag kl 17," så hadde jeg glatt trodd at jeg skulle være hos dere kl 17, og at middagen ble servert litt etterpå.

Slik er det ihvertfall hos oss.

Sånn tenker vi å, mat blir senest servert en halvtime etter klokkeslett.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 22:40   #49
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.030
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan er "reglene" ved middagsgjester?

Jeg tenker oppmøte kl 17, middagen serveres mellom 17.30 og 18.30, alt ettersom man skal ha aperitif/h'ors deuvres først.

Greit å komme mellom 17-17.15, men ikke kom før, som mange over her nevner blir som regel siste "hånd på verket" lagt i de minuttene

Slik gjør vi det iallefall i vår vennegjeng/familie!

Vi er jo, som nevnt, alltid sent ute. Så jeg foretrekker at folk kommer 15 min for sent. Vi gjør alltid det selv

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 22:43   #50
sannereg
Aktiv
 
sannereg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 292
sannereg er litt kul
Standard

Sv: Hvordan er "reglene" ved middagsgjester?

Hos oss er det vanlig å spise en stund etter at man er innvitert, fek ca 18 tiden som flere har nevt, men for noen år siden var vi bedt i bryllup til kl 16, vi var litt sent ute, så da vi kom fra ca 16.10 satt alle ved bordet og ventet på oss, det var kjempe flaut

sannereg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 22:47   #51
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.865
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan er "reglene" ved middagsgjester?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Dette minner meg om når min farfar fyllte nitti år, og vi skulle invitere til stort åpent, selskap på velhuset. Men vi måtte for all del ikke sende ut invitasjoner eller sette inn en annonse i lokalavisen, for det var frekt. Folk skulle liksom bare vite at det var fest, helt av seg selv. Uten at noen sa det.

Er det det slike annonser i avisa betyr kanskje? "Ønsker ingen oppmerksomhet på dagen"

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 23:20   #52
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan er "reglene" ved middagsgjester?

Opprinnelig lagt inn av Beata, her.

Er det det slike annonser i avisa betyr kanskje? "Ønsker ingen oppmerksomhet på dagen"

Slett ikke. Eller, etter min ringe erfaring vil slike folk gjerne ha masse oppmerksomhet på dagen, de vil bare at alle skal skjønne det helt av seg selv.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 00:02   #53
Sunniv@
Fullverdig medlem
 
Sunniv@ sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 32
Sunniv@ har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvordan er "reglene" ved middagsgjester?

Jeg hadde ikke kommet før klokken 17 i allefall, med mindre jeg ble bedt om det. Blir helt stresset av gjester som kommer før tiden selv. Jeg hadde kommet kl 17, og regnet med at maten ble servert innen ca en halv time.

Sunniv@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no