Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Oppbevaring av digitale bilder

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-07, 12:42   #1
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.695
Blogginnlegg: 20
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Oppbevaring av digitale bilder



Jeg bruker fortiden PictureProject som fulgte med Nikon-kameraet. Funksjonen der du kan sette merkelapp på bildene er ganske smart, men jeg sliter likevel med å ha oversikt. Backup er ikke noe problem, der er jeg flink, men det er det å lett kunne finne frem til akkurat de bildene jeg er på jakt etter, feks fra en konfirmasjon, bryllup etc. Jeg prøvde å lage et system der jeg har en hovedmappe med årstall, deretter undermapper med måneder, og deretter undermapper med hendelse, men det er ikke optimalt.

Har du noen gode fremgangsmåter for å lagre og systematisere digitale bilder?

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 12:50   #2
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppbevaring av digitale bilder

Her skal jeg følge med. Jeg bruker mapper og undermapper. Alle bildene vi tar er imidlertid av ztjerna, så mappenavnene begrenser seg til 1 måned/2 måneder/ 3 måneder etc. Fra 12 måneder avanserte vi til to måneder i hver mappe .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 15:19   #3
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppbevaring av digitale bilder

Jeg bruker iPhoto. Er egentlig fornøyd med det. Men "ommøblerer" jeg på bildene og mappene, forsvinner bildene fra selve iPhoto. Orginalene er jo i arkivet/bildemappen, så de forsvinner ikke helt da. I arkivet/bildemappen lagrer bildene seg automatisk på år, måned og dato. Veldig oversiktlig egentlig.

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 18:11   #4
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: Oppbevaring av digitale bilder

Jeg lagerer de bare på maskinen og bruker Windows Explorer til å finne bestemte bilder. Jeg har en mappe som heter Bilder, under denne har jeg underkataloger som er navngitt f.eks 2006.12.24 Juleaften hos tante og onkel. Er det to events på en dag så blir det to kataloger. f.eks. 2006.12.24 Nissegrøt hos bestemor og bestefar.

Men, jeg er litt gammeldags og enkel når det gjelder databehandling. :dataingeniør:

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 18:14   #5
Helle
Har glorien til vask.
 
Helle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.696
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppbevaring av digitale bilder

Jeg lager bare mapper i Mine bilder på maskinen.

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 18:18   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppbevaring av digitale bilder

Jeg har mapper på pcen der jeg kategoriserer dem i feks. bryllupet vårt, 3-årsdag, sommeren 2006, Tusenfryd, Lekeland osv. Legger de fleste bildene inn på Fotoknudsen også, i lignende mapper.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 22:17   #7
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.695
Blogginnlegg: 20
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppbevaring av digitale bilder

Jeg drar opp denne.

Etter en systemkræsj og en backupkræsj , har jeg takket være en saftig faktura fra IBAS fått reddet alle bildene våre.

Men nå har jeg sånn cirka 45.000 bilder i en samlet mappe, uten system, uten tagger, uten filnavn utover det de fikk da de ble gjenopprettet.

Med andre ord - jeg står relativt fritt til å organisere. Jeg har landet på Picasa som program, men jeg har ikke helt klart å finne ut hva som er mest praktisk. Noen med nye innspill? Metoder som funker bra?

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 22:25   #8
Tuva Birgitte
Aktiv
 
Tuva Birgitte sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Sola - Rogaland
Innlegg: 160
Tuva Birgitte er litt kul
Standard

Sv: Oppbevaring av digitale bilder

Jeg sorterer dem bare enkelt i årstall med undermapper på månedene. Pleier ikke være noe problem å finne bildene jeg skal ha for jeg vet omtrent når bildene er tatt. Picasa er et genialt program til å lete gjennom mappene på og ikke minst på ansiktsgjenkjenning.
Ellers har jeg en backup på bildene på en ekstern hardisk som jeg oppdaterer cirka hver 2-3. måned. De aller viktigste bildene (bryllup, de første årene til barna osv) er brent på CD-er som ligger hos svigerforeldrene mine i tilfelle brann her i huset.

Tuva Birgitte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 22:27   #9
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.695
Blogginnlegg: 20
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppbevaring av digitale bilder

Opprinnelig lagt inn av Tuva Birgitte, her.

Jeg sorterer dem bare enkelt i årstall med undermapper på månedene. Pleier ikke være noe problem å finne bildene jeg skal ha for jeg vet omtrent når bildene er tatt. Picasa er et genialt program til å lete gjennom mappene på og ikke minst på ansiktsgjenkjenning.

For meg er det ikke noe problem, men mannen er ikke like eh... datofiksert som meg.

Jeg tror jeg må gå for mapper med årstall/måned, og undermapper med årstall/måned/hovedaktivitet.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 22:30   #10
hildeje
Superaktiv
 
hildeje sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 407
hildeje er litt kulhildeje er litt kul
Standard

Sv: Oppbevaring av digitale bilder

Vi har mapper med år eks 2011. Inni den har vi mapper med januar, februar osv..

hildeje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 22:30   #11
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppbevaring av digitale bilder

Bruker photoshop.
Alle bilder tagges med personer og sted.
Også kategoriserer vi i ulike tilstelninger (ferie, bryllup, jul osv) og gir bildene stjerner dersom de er ekstra gode. Bildene ligger i kronologisk rekkefølge. Meg og mannen har også får egen favorittmappe.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 01:43   #12
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppbevaring av digitale bilder

Vi har bare mapper med år og måned, men har innsett av vi nok må ta jobben med å tagge bilder slik at de blir søkbare på navn, sted og hendelse i tillegg til år/måned.
Har skjedd noen ganger at jeg har leita etter et bilde som jeg ikke husker når ble tatt, men husker hvor og av hvem.
Et søk på tagger som inneholder det navnet og den lokasjonen ville ha forenklet ting en hel del....
Vi kommer til å lande på allerede eksisterende mappesystem, pluss tagger på alle bildene.
(Jammen godt man kan tagge flere av gangen!)

Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 07:35   #13
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.762
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppbevaring av digitale bilder

Jeg bruker:

Mine bilder
Minnepinne (som ekstra backup for de mest umistelige bildene)
Picasa webalbum
Dropbox (både til bilder og dokumenter)

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 08:49   #14
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppbevaring av digitale bilder

Programmet som fulgte med kameraet leser ut datoen på hvert bilde og lager en mappe pr dato. Jeg syns det er så fornuftig at jeg lagrer dem på den måten på en ekstern harddisk. Dette er på mitt Canon EOS 400D. Nikon og casio har ikke denne geniale lagringmåten i sin programvare så der er det bare kaos.

Jeg er så gammeldags at jeg bestiller fysiske kopier av alle bildene jeg liker og setter dem i album. Eventuelt lager fotobøker i perioder med mye bildeknipsing.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 09:00   #15
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.513
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppbevaring av digitale bilder

Jeg lagrer bildene i My pictures/2008/February/15th. For eksempel. Det går automatisk.

Jeg importerer med Lightroom, og bruker keywords til å merke med f.eks. person/sted/event/whatever. Bildene som blir sendt til fremkalling organiseres i iphoto etter at de er ferdig redigert og gjort om til jpg. Her sorterer jeg bare på event (og navn da, ansikts-greia er gøy).

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 09:52   #16
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppbevaring av digitale bilder

Jeg har brukt Adebis Photo Sorter, et gratisprogram som sorterer etter ønske for å grovsortere. Jeg bruker År/Måned som sorteringskriterie.

Deretter bruker jeg Lightroom til å fikse på bildene og plukke ut de beste/dårligste. Picasa vil også funke helt fint til dette (og som en bonus så er ansiktsgjenkjenningen til Picasa en ganske nyttig funksjon, om enn litt treg).

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no