Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvilke vaskemiddel?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-17, 21:41   #21
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke vaskemiddel?

Flytende Blenda sensitive til alt utenom ull, der er det parfymeri Milo. Innimellom Vanish til hvite plagg med gjenstridige flekker.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-17, 21:48   #22
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke vaskemiddel?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Bruker Neutral Color og hvitvask og Milo ullvaskemiddel uten parfyme. (Aldri tøymykner.) Liker ikke at klærne lukter parfymert.

Samme her, men av og til parfymert Milo avhengig av hvor jeg handler.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-17, 21:52   #23
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke vaskemiddel?

Uparfymert vaskemiddel, ja!

Akkurat nå prøver jeg noe nytt; Blenda Sensitive vaskekapsler. Slipper pulversøl i skapet over vaskemaskinen, ihvertfall. Litt dumt at jeg ikke kan "bruke bare litt" hvis jeg skal vaske bare to plagg, så mulig jeg går tilbake til pulver igjen. Får se.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-17, 21:53   #24
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke vaskemiddel?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Bruker Neutral Color og hvitvask og Milo ullvaskemiddel uten parfyme. (Aldri tøymykner.) Liker ikke at klærne lukter parfymert.

Samme her, men har av og til Nøstebarnullsåpe. Det gidder jeg bare kjøpe hvis jeg likevel skal ha ulltøy. I tillegg har vi Nikwax Tech Wash til goretextøy og den slags.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-17, 22:46   #25
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke vaskemiddel?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Bruker Omo Color til farget og Blenda Sensitive til hvitt. Bruker skyllemiddel. Og flytende milo til ull.

Samme her. Skyllemiddel litt sporadisk, den hvite flasken som ikke lukter så sterkt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-17, 23:42   #26
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.820
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke vaskemiddel?

Vi bruker flytende Blenda sensitiv til alt annet enn ull. Til ulla bruker vi parfymefri Milo, og Nikwax-produkter til skallklær.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-17, 23:43   #27
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke vaskemiddel?

Jeg forsøker å bruke opp det jeg har av vaskemiddel for lyst/hvitt tøy. Det inneholder visstnok blekemiddel, og siden mange hvite klær faktisk er farget hvite, så vil klærne etterhvert kunne bli lysegråe. Vaskemiddel for fargede klær skal visstnok gjøre at fargene sitter bedre, og den kan også brukes på hvite klær. Så da så.

Selvsagt ikke parfyme. Og selvsagt heller ikke mykmiddel.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-17, 23:51   #28
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke vaskemiddel?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg forsøker å bruke opp det jeg har av vaskemiddel for lyst/hvitt tøy. Det inneholder visstnok blekemiddel, og siden mange hvite klær faktisk er farget hvite, så vil klærne etterhvert kunne bli lysegråe. Vaskemiddel for fargede klær skal visstnok gjøre at fargene sitter bedre, og den kan også brukes på hvite klær. Så da så.

Selvsagt ikke parfyme. Og selvsagt heller ikke mykmiddel.

Jeg har sluttet helt å vaske hvite klær med vaskemiddel for lyst og farget tøy - da ble de jo grå. Så jeg er veldig nøye på å bruke Blenda Hvitt til min hvitvask - og da beholder selv de hvite trusene hvitfargen sin En hadde forvillet seg i lysvasken en gang - og den ble grå...

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 00:02   #29
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke vaskemiddel?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Jeg har sluttet helt å vaske hvite klær med vaskemiddel for lyst og farget tøy - da ble de jo grå. Så jeg er veldig nøye på å bruke Blenda Hvitt til min hvitvask - og da beholder selv de hvite trusene hvitfargen sin En hadde forvillet seg i lysvasken en gang - og den ble grå...

Men i beskrivelsen av "Blenda Hvitt" står det at "Blenda Sensitive hvitt anbefales til hvitt og lyst farget tøy fordi den inneholder et blekesystem som gjør den spesielt effektivt på flekker, samtidig som det motvirker forgråning.". Blekesystem tolker i alle fall jeg som at man faktisk bleker klærne (og da altså sørger for at klær som er farget hvitt blir bleket)?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 00:09   #30
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke vaskemiddel?

Blenda sensitive hvitt og Blenda sensitiv fager til vanleg. Milo til ull og finvask. Flytande Omo eller Ariel vasketablettar til treningstøy og yttertøy. Det spesialvaskemiddelet til sportstøy er jo grisedyrt, og Omo/Ariel fungerer veldig greit.

Sjeldan me brukar tøymjuknar.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 02:55   #31
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke vaskemiddel?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Men i beskrivelsen av "Blenda Hvitt" står det at "Blenda Sensitive hvitt anbefales til hvitt og lyst farget tøy fordi den inneholder et blekesystem som gjør den spesielt effektivt på flekker, samtidig som det motvirker forgråning.". Blekesystem tolker i alle fall jeg som at man faktisk bleker klærne (og da altså sørger for at klær som er farget hvitt blir bleket)?

Jeg tolker det som at blekesystemet holder klærne hvite, da det motvirker forgråning. Bleker man klær så blir de jo hvite - ikke grå?

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 08:21   #32
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke vaskemiddel?

Vi bruker det som er tilgjengelig av parfymefritt vaskepulver. Om det er Blenda Sensitiv, Neutral eller Rema sitt eget merke har ikke så mye å si. Parfymefri tøymykner. Parfymefri Milo til ull.

Moralen er: hva som helst, så lenge det er parfymefritt.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 09:50   #33
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke vaskemiddel?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Jeg har neutral colour til både hvitt og farget tøy og omo something til ullvask. Mykemiddel er bannlyst, jeg får vondt bare av å tenke på lukten. Ev. vanskelige flekker settes inn med en dråpe zalo når tøyet leges i skittentøysdunken. Ting blir reint nok her, så jeg ser ingen grunn til å bytte.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Bruker Neutral Color og hvitvask og Milo ullvaskemiddel uten parfyme. (Aldri tøymykner.) Liker ikke at klærne lukter parfymert.

Jeg lyver, Skilpadda sier det som det er hos meg også. Dvs. jeg handler ikke hvitvaskmiddel, det gjør noen andre i husholdningen. Litt underlig egentlig for ellers er det aldri noe som handles uten at det står på handlelista og Neutral Hvitvask har ikke stått der på et par år.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 11:20   #34
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke vaskemiddel?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Hvorfor? Jeg trodde det var skyllemiddel som var den store miljøsynderen.

Opprinnelig lagt inn av Fuja, her.

Sikkert fordi Omo stinker til høy himmel. All parfymert vaskemiddel lukter, men jeg synes Omo lukter mer.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 12:53   #35
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke vaskemiddel?

Det jeg syns er verst er det gule skyllemiddelet. Det lukter virkelig sterkt. Svigerfar og kona hans bruker det og det lukter slik i både huset deres og feriehuset. En gang hadde de vasket klærne til datteren min når hun var på besøk og hun sliter med enkelte lukter, tror jeg måtte vaske klærne 2-3 ganger for å få vekk den lukten.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 13:13   #36
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.198
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke vaskemiddel?

Jeg har sluttet helt med vaskemiddel. Jeg bruker EcoEgg vaskeball fra enklere liv, og en kvart skje med vanish for å bli kvitt gjenstridige flekker. Superfornøyd. https://www.enklereliv.no/ecoegg-vas...luktfritt.html

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 15:28   #37
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke vaskemiddel?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Jeg tolker det som at blekesystemet holder klærne hvite, da det motvirker forgråning. Bleker man klær så blir de jo hvite - ikke grå?

Som jeg skrev, så er det visstnok slik at mange hvite klær er farget hvite. Altså vil en bleking gjøre at disse klærne får bleket bort sin hvite farge, og blir dermed grå-hvite. Dette er i alle fall det jeg har hørt.

Jeg syns det er fryktelig vanskelig å vite hva som er riktig og hva som er feil når det gjelder klesvask. Jeg syns mye av problemet ligger i at den som skal være eksperten også er den som leverer produktene. Jeg syns for eksempel ikke listen over 15 myter om tøymykner framstår som uhildet på en flekk!

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-17, 15:50   #38
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Hvilke vaskemiddel?

"Blekesystemet" i svanemerkede vaskemilder er peroksyd i ulik prosent. Fra Lilleborg har jeg kun registrert optisk hvitt i kapslene for hvitvask, mulignes omo flytende for hvit vask også har det. Peroksyd gjør vaskemiddelet mer effektivt, men dype farger vil lysne mer over tid enn uten. Det er avhengig av hvor mye pulver man bruker og hvor mye peroksyd det inneholder, og det har egentlig ikke noe bleke effekt før vannet når 60 grader. Den er likevel minimal, og det er stort sett kun mørke farger man vil merke forskjellen. Fargeekthet er også en hovedfaktor når det gjelder mørke plagg, noen kvaliteter holder seg mye bedre uavhening vaskepulveret.

Er man sensitiv for paryme er det jo best å velge noe uten, men om det lukter urimelig mye etter vask ville jeg sjekke om maskinen har et annet vaskeprogram med bedre skylling, eller en funksjon som legger til et par ekstra skyllinger. Et program som sentrifugerer mellom skyllingene vil få ut mer såpe. Enkelte programmer på min Samsung vaskemaskin skyller kun to og tre ganger, men slik forholdene er her må jeg ha minst 5 skyllinger for at bomullsplagg skal være fri for såpe. Jeg legger alltid til de to ekstra skyllingene med mindre det er tørke og vannmangel.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-17, 16:00   #39
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke vaskemiddel?

Akkurat nå bruker vi Omo og Blenda, men jeg vil egentlig ha et som ikke lukter så sterkt. Men jeg syns ikke Neutral vasket særlig reint, det sorte ble blast og det hvite grått. Og nei, jeg vasket det ikke sammen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-17, 16:21   #40
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Hvilke vaskemiddel?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Akkurat nå bruker vi Omo og Blenda, men jeg vil egentlig ha et som ikke lukter så sterkt...

Det er Blenda i sensitiv utgave uten parfyme. I tester kommer alltid Omo Hvit ut som en av de beste, så den er vanskelig å konkurere med på akkurat hvitvask. Alternartivet er å tilsette ekstra Vanish eller noe slikt. "Oxi Effekt" flekkfjerner som Europris selger er uten parfyme, og har massevis av oksygenbasert blekemiddel. Jeg tåler litt parfyme, men har som nevnt noen ekstra skyllinger for å være sikker på at såpen er skylt ut.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no