Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Den ikke-hvite leselista

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-20, 13:35   #21
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

The joys of motherhood av Butchi Emetcheta, fra 1979

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Joys_of_Motherhood

Lenge siden jeg leste den men den gå et varig inntrykk av kvinners stilling og hvor mye hardt arbeid en del mødre i afrikanske land må igjennom. Følger en nigeriansk kvinne gjennom mange år. Burde lese den på nytt, nå som jeg har barn selv kjenner jeg.

Det Gud gråter av Sina Sakhib som følger en afghansk kvinne i en levealder. Sies å være sann, men ikke vet jeg.

https://www.vg.no/rampelys/bok/i/G11...kvinneportrett

__________________
07 og 10

Sist redigert av Pelle : 07-08-20 kl 13:41.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 13:36   #22
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

For øvrig er Kong Leopolds arv om Kongos historie fabelaktig (Og tragisk) sakprosa, som jeg anbefaler de fleste.

Andre hvite minoritetsromaner jeg foreslår er Krystallslottet om oppvekst i rotløs hippifamilie i USA, Jesusland om oppvekst i ekstremt religiøs familie i USA og La oss ikke gå i hundene i kveld om hvit hard bondeoppvekst i Zimbabwe.

https://www.gyldendal.no/skjoennlitt...ld/p-21782-no/

https://www.ark.no/boker/Julia-Schee...E&gclsrc=aw.ds


https://www.bokklubben.no/oversatt-s...duktId=5597476

__________________
07 og 10

Sist redigert av Pelle : 07-08-20 kl 13:49.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 13:38   #23
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

For de som liker sci fi vil jeg anbefale bøkene til Liu Cixin. Jeg har lest The wandering earth som er en samling noveller, og Remembrance of Earth's Past som er en trilogi.

Siden jeg ikke klarer å formulere noe fornuftig selv akkurat nå limer jeg inn en tekst fra Amazon.

His works have received wide acclaim on account of their powerful atmosphere and brilliant imagination. Liu Cixin's stories successfully combine the exceedingly ephemeral with hard reality, all the while focussing on revealing the essence and aesthetics of science. He has endeavoured to create a distinctly Chinese style of science fiction.

Man lærer en del om kinesisk kultur og historie av disse bøkene.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson

Sist redigert av frukt : 08-08-20 kl 19:17.
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 14:28   #24
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.152
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

https://www.theguardian.com/books/20...varisto-review

Det var en annen som har anbefalt denne til meg (klok fyr), jeg har ikke lest den ennå.

Men det står litt om boken i linken.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 14:41   #25
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Ja, og Livet og døden tar rotta på meg av Mo Yan. Handler om en jordbruker som blir drept under kulturrevolusjonen, men som får lov til å bli gjenfødt. Først som esel, senere som gris og noe mer som jeg ikke helt husker på rappen. Den er både morsom og sår - annerledes og veldig godt fortalt.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 14:41   #26
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Vet ikke om den kvalifiserer, men jeg likte veldig godt Kinamann av Brynjulf Jung Tjønn, som handler om det å være adoptert til Norge og den rasismen man kan oppleve da.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 14:55   #27
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Med forbehold om at det er godt over 20 år siden jeg leste disse bøkene, men jeg husker jeg var veldig fascinert av dem da. Amy Tan, Kjøkkengudens kone (1991) og Lykke og glede (1997). Den første handler om livet i Kina i første del av.... ja, det blir vel forrige århundre nå som vi er godt inn i 2020. Den andre om kulturforskjeller og spenninger mellom kinesiske mødre, innvandret til USA og deres døtre, som er født og oppvokst i USA. Hvordan dette påvirker forholdet dem mellom og livene deres. Jeg fikk faktisk lyst til å lese dem igjen nå, for å se om jeg liker dem like godt nå.

https://bokelskere.no/bok/lykke-og-g...ns-kone/72390/

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 14:56   #28
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

For Kina så er Jung Chang sin «Ville svaner» den absolutt beste romanen jeg har lest for forståelse av nyere kinesisk historie, men den har vel de fleste lest.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 15:28   #29
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.620
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

The Underground Railroad av Colson Whitehead. Om slaveriet, slaver på flukt, spennende, lærte mye nytt, men også opprørende lesning.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 15:40   #30
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Ja, og Livet og døden tar rotta på meg av Mo Yan. Handler om en jordbruker som blir drept under kulturrevolusjonen, men som får lov til å bli gjenfødt. Først som esel, senere som gris og noe mer som jeg ikke helt husker på rappen. Den er både morsom og sår - annerledes og veldig godt fortalt.

Ja, den likte jeg godt! Både fæl og fornøyelig på en gang.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 15:57   #31
Shun
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.206
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

For å forstå kinesisk politikk og kultur og konsekvensene for vanlige kinesere anbefaler jeg alle bøkene til Yiyun Li, men først og fremst The vagrants.
Hun er også mest kjent for Kinder than solitude.

Shun er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 16:08   #32
Mamari
Med nebb og klør
 
Mamari sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 1.249
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

"In order to live " av Yeonmi Park.

Meget gripende roman om Yeonmis flukt fra Nord Korea sammen med sin mor og livet etterpå. Hun er like gammel som min eldste datter og jeg er like gammel som hennes mor noe som gjorde boken ekstral spesiell.

Det er familiebilder i boken som gjør det lettere å leve seg inn i historiene og livene.

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 16:31   #33
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Jeg kan bidra med en bok av en australsk minoritetsforfatter: Follow the Rabbit-Proof Fence av Doris Pilkington.

Den gir innblikk i hvordan aboriginerbarn (i dette tilfellet med én hvit forelder) ble tvangsflyttet fra familiene sine. Boken handler om 30-tallet, tror jeg, men assimileringspolitikken varte til langt ut på 60-tallet.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)

Sist redigert av noen : 07-08-20 kl 19:08.
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 17:36   #34
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.976
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Moshin Hamid: Exit West og The Reluctant Fundamentalist.

Den første er om to unge fra et uspesifisert sted i Midtøsten, som opplever at samfunnet går i hundene, og de flykter på litt magisk vis. Den andre handler om hvordan det var å være muslim etter 11. september, og den er hjerteskjærende god.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 18:10   #35
Fuja
Superaktiv
 
Fuja sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Hvor: Tromsø
Innlegg: 465
Fuja er litt kulFuja er litt kul
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Egentlig alle noveller og bøker av Benjanun Sriduangkaew. Hun skriver gode historier med kvinner, som gjerne har asiatiske røtter i hovedrollen. Skriver mye sci-fi om AI og hvordan de kan utvikle seg.

Alle bøkene fra N.K. Jemisin, gode serier med mørkhudet damer i hovedrollen. Fantasy serier med litt innslag av magi på en litt annen måte enn det som er normalt.

M. L. Wang skriver om sverd og magi på en litt annen jord, godt inspirert av Japan og Kina.

Tade Thompson skriver om alien saker i junglen i Afrika.

Har sikkert lest mye mer, men disse er de jeg kommer på i farten.

Fuja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 18:24   #36
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Jeg elsker alle disse gode tipsene!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 23:35   #37
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.435
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Generelt vil jeg lese mer samisk, og det var mye fint her: http://samiskbibliotektjeneste.troms...omanerromanat/

Takk for tipset, denne nettsida visste jeg ikke om.

Ikke-hvite bøker om forholdene i landet Noreg:

Gerd Mikalsen: Farsmålet. Om språket vi ikke har.

Elin Anna Labba: Herrarna satte oss hit – om tvångsförflyttningarna i Sverige. Denne skal jeg lese nå. Handler om områdene her jeg bor. Om naturen som ikke er vår lenger.

Siri Broch Johansen: Brev til kommisjonen. Denne kom akkurat ut, og jeg er spent på å lese Siris brev, siden jeg var på det samme arrangementet som henne ifjor.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-20, 00:47   #38
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.755
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Fyller ikke helt krav-spesifikasjonen (hvorfor kaller de det kravspek, og ikke kravspes?? )

men siden det ble etterlyst krim. The no 1 Ladies Detective Agency-bøkene er ihvertfall skrevet av en som har hatt et nært forhold til afrikansk kultur både som barn og i voksen alder - Alexander McCall Smith ble født og vokste opp i Zimbabwe og har bl.a. vært med å lage en bok om strafferettsloven i Botswana da han underviste på universitetet der.

«Mma Precious Ramotswe is the main character in this series. The country of Botswana is in a sense a character as well, as it figures prominently in the stories. Mma Ramotswe starts up her detective agency when she is 34 years old, using the inheritance from her father to move to the capital city, Gaborone, to buy a house for herself and an office for her new business. She feels a detective needs to know about people more than anything to solve problems for them. The novels are as much about the adventures and foibles of different characters as they are about solving mysteries.«

Man blir godt kjent med Mma Ramotswe og med Botswana. Mma har en utvikling i bøkene. De bør derfor leses i rekkefølge. Fikk veldig lyst til å besøke Botswana av å lese dem.

«En passende ung mann» av Vikram Seth er også flott.
Leseren følger fire indiske familier på 1950-tallet, mens landet forbereder sitt første frie valg. Lata er en gifteferdig kvinne, og moren strever med å finne en ektemann til datteren. I mellomtiden forelsker Lata seg i en muslim, som hun vet moren ikke vil kunne godta. Og mot en bakgrunn av sosiale og geografiske forskjeller, motsetninger mellom hinduer og muslimer og brytninger mellom tradisjon og fornyelse, må Lata velge mellom tre menn, som representerer hver sin side av det indiske samfunnet.

Vikram Seth har utgitt flere bøker, om det faller i smak.


Sist redigert av Charlie : 08-08-20 kl 00:53.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-20, 02:04   #39
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Balansekunst, Rohinton Mistry.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Min søster er seriemorder av Oyinkan Braithwaite

Det er ikke verdens beste krim, men det gir et innblikk i en kultur jeg overhode ikke er kjent med. Så det var underholdende lesning. Og for tiden finner jeg støtte i å lese om andre som har ekstremtrassige familiemedlemmer med skrudd virkelighetsoppfatning.

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Hvit tiger (Adiga) er lettere og kanskje mer umiddelbart tilgjengelig, men har også en alvrolig klangbunn. Handler om en mann som karrer seg opp i systemet mot alle odds, fortalt i brevform og med mange gode betraktninger og analyser av indisk kultur, historie og samtid.

Einig i alle desse anbefalingene! Balansekunst var ei sånn bok eg ikkje ville bli ferdig med, eg blei ordentleg glad i dei fire hovudpersonene. Det er fire mennesker med veldig ulik sosial bakgrunn, som møtes under unntakstilstanden i India i 1975. Utruleg god og lærerik roman.

Min søster er en seriemorder tenkte eg eigentleg ikkje på som krim. Meir som ein roman om relasjoner.

En overflødig kvinne av libanesiske Rabih Alameddine er veldig god. Sjå bort frå det norske omslaget - eg trur ikkje designeren kan ha lese boka. Den handler om ei eldre, einsleg dame i Beirut, som oversetter bøker, reflekterer rundt desse og det ho karakteriserer som eit «overflødig» liv, i samfunnets auge. Langt frå den klisjeen omslaget gir assosiasjoner til.

Aske og jord av Atiq Rahimi likte eg godt. Ein kort, afghansk roman som minner litt om The Road av Cormac McCarthey. Forskjellen er at vandringa foregår i ruiner etter krigen i Afghanistan, ikkje i eit postapokalyptisk samfunn.

Fremtidens araber av libisk-syrisk-franske Riad Satouff. Teikneserieroman i fire bind, basert på forfatterens erfaringer med å vekse opp i Syria og Libya med fransk mor, syrisk far og blondt hår. Det er gitt ut fire bind, eg kan anbefale dei tre første.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-20, 08:51   #40
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Den ikke-hvite leselista

Verdenskongressen i science fiction i New Zealand har nettopp vært, og jeg har nettopp sett en panel om SF og maori-forfattere. Er det aktuelt?

Alle snakket varmt om «Ruahine: Mythic Women» av Ngahuia Te Awekotuku. Den gjenforteller tradisjonelle historier i andre sjangre.

De forteller at alt som skrives av maori forfattere betraktes som del av maori litteratur, og er viktig, uansett sjanger. Jeg skal sjekke deltakerne straks, men Whiti Hereaka og Steph Matuku virker spesielt interessante.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no