Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det greit å legge ut lagbilder (av unger) på sosiale medier?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er det greit å legge ut lagbilder på sosiale medier?
Ja 49 42,24%
Nei 55 47,41%
Vet ikke 10 8,62%
Annet 2 1,72%
Deltakere: 116. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-14, 20:42   #1
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.441
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Er det greit å legge ut lagbilder (av unger) på sosiale medier?

Synes du det er greit å legge ut lagbilder av unger på sosiale medier? Tenker på unger som har vært på håndball/fotballcup eller lignende og der alle foreldrene tar bilder av premieutdeling etterpå. Er det greit å legge ut slike bilder på sosiale medier?

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 20:43   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.549
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å legge ut lagbilder (av unger) på sosiale medier?

Jeg synes det. Men jeg gjør det ikke.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 20:47   #3
Adele
In love with a fairytale
 
Adele sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 3.129
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det greit å legge ut lagbilder (av unger) på sosiale medier?

Nei, det er ikke greit dersom man ikke har tillatelse fra alle foreldrene.

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 20:49   #4
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det greit å legge ut lagbilder (av unger) på sosiale medier?

Enig med Adele.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 20:49   #5
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å legge ut lagbilder (av unger) på sosiale medier?

Det er ikke noe forbud mot å legge ut bilder fra offentlige arrangementer så lenge ikke ungene er navngitt. Gjør det ikke selv, men så vidt jeg vet så er det ikke ulovlig. Hos oss blir sånne bilder kun publisert i private lukkede grupper på FB når det gjelder håndball og fotball. Men det er jo stadig sånne bilder i avisene også, og de trenger ikke tillatelse til det.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 20:51   #6
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å legge ut lagbilder (av unger) på sosiale medier?

Det er vel innenfor det som regnes som greit tror jeg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 20:56   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.195
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å legge ut lagbilder (av unger) på sosiale medier?

Det er jo sånn som glatt kan komme i lokalavisen, så ja, jeg syns det er helt greit. Dog vet jeg fra FP at det er sånt som noen tilter på, så jeg ville sikkert latt være likevel.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 20:57   #8
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.891
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å legge ut lagbilder (av unger) på sosiale medier?

Så lenge ungene mine ikke er tagget, eller oppgitt med navn så har ikke jeg noe problem med det.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 20:58   #9
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.872
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å legge ut lagbilder (av unger) på sosiale medier?

Det er innenfor greit, synes jeg. Og lovlig.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 20:58   #10
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det greit å legge ut lagbilder (av unger) på sosiale medier?

På klubbsider ol. er det helt greit for min del.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 21:04   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å legge ut lagbilder (av unger) på sosiale medier?

Jeg gjør det ikke selv, men reagerer sjelden på at andre gjør det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 21:14   #12
Nefertiti
Aktiv
 
Nefertiti sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 170
Nefertiti er litt kulNefertiti er litt kul
Standard

Sv: Er det greit å legge ut lagbilder (av unger) på sosiale medier?

Jeg er ganske sikker på at gruppebilder regnes som portrettbilder og at det kreves samtykke for å publisere dem på internett. Jfr. personopplysningsloven. For bilder av barn under 15 år skal samtykke innhentes fra foresatte.

Se link: http://www.datatilsynet.no/Teknologi...ilder-pa-nett/

Hvis bildet er et situasjonsbilde hvor aktiviteten er i fokus så er det litt mer uklart om samtykke kreves, det blir det en vurdering (som beskrevet i linken over).

Det som er mer uklart i lovverket er publisering på internett på lukkede, private grupper. Men også da må man kanskje anta at bildet man legger ut kan spres videre utenfor gruppen, isfåfall kreves det samtykke.

Her er link til datatilsynets brosjyre 'I beste mening' om bilder av barn på nett: http://www.datatilsynet.no/Global/04...ettversjon.pdf

__________________
Lesehesten 03 og Sportyturbo 06
Nefertiti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 21:15   #13
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.533
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit å legge ut lagbilder (av unger) på sosiale medier?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg gjør det ikke selv, men reagerer sjelden på at andre gjør det.

Samme her.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 21:16   #14
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.792
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit å legge ut lagbilder (av unger) på sosiale medier?

Lokalavisa her publiserer i hvert fall rundt 50 slike bilder etter hver cup i nærmiljøet, så hvis det Nefertiti hevder stemmer, ligger de vel syltynt an.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 21:16   #15
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.720
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er det greit å legge ut lagbilder (av unger) på sosiale medier?

Jeg vet at det er mange som reagerer veldig sterkt på at bilder av barna deres publiseres uten at de har sagt det er ok, så jeg spør alltid om lov.

Jeg reagerer ikke negativt på om noen publiserer lagbilder av mine barn.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 21:18   #16
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å legge ut lagbilder (av unger) på sosiale medier?

Jeg ville ikke gjort det, med mindre jeg visste 100% sikkert at ingen bodde på hemmelig adresse, bodde i fosterhjem e.l. Jeg veit om ei som bodde i fosterhjem og hvor det ikke var meningen at faren skulle vite hvor hun bodde, som fant henne pga. bilde i lokalavisa. Så klart kan noen andre publisere sånne bilder, men jeg hadde ikke likt at noe skjedde og det var mitt ansvar.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 21:19   #17
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.084
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å legge ut lagbilder (av unger) på sosiale medier?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Lokalavisa her publiserer i hvert fall rundt 50 slike bilder etter hver cup i nærmiljøet, så hvis det Nefertiti hevder stemmer, ligger de vel syltynt an.

De spør vel om lov? Det gjør de her.

Jeg stemte annet, ikke fordi jeg synes det er helt greit, men fordi jeg ser gjennom fingrene dersom det skjer.
Det er ikke kutyme for den slags på noen av lagene til Knotten, og jeg legger heller ikke ut bilde selv. Med mindre jeg har samtykke, selvsagt.

(Hvilket minner meg om at jeg må skaffe det for julecup-bildene.)

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 21:24   #18
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.867
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å legge ut lagbilder (av unger) på sosiale medier?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg synes det. Men jeg gjør det ikke.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 21:26   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.420
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å legge ut lagbilder (av unger) på sosiale medier?

Jeg syns lagbilde er ok, men hadde nok ikke gjort det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 21:32   #20
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å legge ut lagbilder (av unger) på sosiale medier?

Lag og organisasjoner har ofte rutiner på å spørre om dette ved innmelding. I alle fall har vi skrevet under på om publisering av gruppebilde er ok. Jeg tror ikke noen reserverer seg i de sammenhengene ungene er med og gruppebilder vises i avisen, i Nettavisen og med link i avisas facebookside. Så lenge foreldre har gitt tillatelse er det uproblematisk synes jeg.

Skole og barnehage spør også.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no