Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Vask av plagg med flere farger?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-08, 22:44   #1
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vask av plagg med flere farger?

Hvordan gjør dere det da?

Leser at flere av dere er veldig nøye på at hvitvasken skal være helt hvit.
Hva gjør jeg med Podens nye genser som er mørkeblå/gulstripet, men med hvite ermer? Og andre klær som er flerfarget?

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 22:46   #2
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vask av plagg med flere farger?

Kommer an på hva slags farge det er mest av. Er det mest mørke farger går den sammen med mørke klær. Er det mest lyse farger går den sammenmed lyse klær.

Sønnen vår har et par gensre som er nesten svart og hvite ermer. Dvs ermene er nå gråe.

Noen ganger går dette bra, andre ganger ikke.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 23:09   #3
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.207
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av plagg med flere farger?

Jeg kjøper ikke sånne klær, så slipper jeg problemet.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 06:23   #4
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.844
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask av plagg med flere farger?

Kommer an på hvor mye lyst det er.

Har vel vasket både på lyst og mørkt.

Men er det ikke slik at man skal følge den lyseste fargen egentlig?
Den mørke fargen skal vel ikke farge over?

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 10:13   #5
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vask av plagg med flere farger?

Jeg vasket lillebrors katvigheldrakt (mørkbrun og hvit) som lyst. Siden der er endel hvitt i plagget, antar jeg at brunfargen er vaskeekte, slik at verken det hvite i plagget, eller resten av det lyse i maskina, blir misfarget.

Slik gjøre jeg det med andre plagg også. Følger den lyseste fargen.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 10:17   #6
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.207
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av plagg med flere farger?

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Den mørke fargen skal vel ikke farge over?

Men det hender det at den gjør.

Jentungen har en hvit genser med grønne ermer. Det var en bursdagsgave fra en venninne, og hun elsker den. Men nå gidder jeg ikke mer separat vask, og putter den i kulørtvasken. Det grønne farger av - men merkelig nok ikke på det hvite på genseren. Derimot på andre plagg i samme maskin.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 10:18   #7
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vask av plagg med flere farger?

Jeg har nettopp lært at er det hvit farge noen steder, så må resten av fargene være vaskeekte. Ergo man skal kunne aske det med lyst tøy.
Det gjør jeg

Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-08, 02:12   #8
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vask av plagg med flere farger?

jeg følger den lyseste fargen, men pleier å vaske plagget separat en gang eller to, opptil max-temperaturen, og spanderer gjerne litt salt i maskinen da dette binder farger!
ellers har jeg bare EN lys dunk og EN mørk dunk...

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no