Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Navn og forventninger til uttale

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-12, 12:31   #661
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Å glede meg te lørdag når jeg kan spisa snob og franske.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:34   #662
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.150
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Eg har prøvd å be Osloungar ta av seg huene, det var omtrent like vellykka som å be Kim gjere det.

Det kan jeg tro. En trønderbekjent som er lærer fortalte ellers at han en gang fikk indignerte klager fra en gruppe med innvandrere som skulle lære norsk, fordi de trodde han hang ut vietnamesiske Duoc hver gang han spurte "skjønne dokk det her?".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:34   #663
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.853
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Kan hende eg kan gjere eit unntak.

Eg har prøvd å be Osloungar ta av seg huene, det var omtrent like vellykka som å be Kim gjere det.

Det gå'kke an å ta a sæ hue, vettu!

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:42   #664
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.019
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Eg har prøvd å be Osloungar ta av seg huene, det var omtrent like vellykka som å be Kim gjere det.

Jeg hadde nok pent tatt av meg huan da ja, men spørs om guttungene hadde skjønt den.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:48   #665
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.835
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Stavangerdialekten blir ofte "kronet" til landets styggeste dialekt, og jeg vil tro at mange blir fristet til å kommentere utsagnet ditt med dette i bakhånd.

Jeg har ikke hørt maken til vas! Den er jo kjempefin. Definitivt landets kuleste dialekt.

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

(Skattebetalerne er sikkert glade for at jeg bruker noe av tida mi på formidling også? )

*peker ned*

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg vil gjerne ha den forelesningen jeg.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:50   #666
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.004
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det er nok ævv for au som er den lydrette utviklingen for østnorske dialekter i en ganske vid sirkel omkring Oslo, Tally – det er sosialhistoriske grunner til at mange i Oslo ikke har den (les: ikke «pent»).

Det er mulig jeg hadde ævv-lyder som barn og ungdom. Jeg kan definitivt huske at jeg sa ævv eller ævveee, når noe gjorde vondt. Nå sier jeg stort sett f*** i h****** når noe gjør vondt.

Kanskje jeg sa mævvr og sævv? Jeg vil anta at jeg snakker nokså annerledes enn jeg gjorde som ungdom, men jeg kan ikke huske hva som har endret seg for det har ikke vært veldig bevisst.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:23   #667
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.358
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg har ikke hørt maken til vas! Den er jo kjempefin. Definitivt landets kuleste dialekt.

Ikke alle er enige.

Men jeg synes altså ikke den er stygg, og kan faktisk aldri tenke meg at jeg i det hele tatt omgås noen som i det hele tatt har tenkt slike fæle tanker. :friogbevare:

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 14:41   #668
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 14:42   #669
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Kom på et ord til som jeg ikke sier mer: Hue. De fleste barn sier lue nå. Merkelig, for ingen sa lue da jeg var liten.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 14:44   #670
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.084
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Kom på et ord til som jeg ikke sier mer: Hue. De fleste barn sier lue nå. Merkelig, for ingen sa lue da jeg var liten.

Eg seie hua. *nemlig*

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 14:44   #671
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Eg seie hua. *nemlig*

Eg seie huå.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 14:46   #672
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.084
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Eg seie huå.

I bestemt form seie eg huo. Ei hua, den huo.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 14:48   #673
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Då seie eg og hua.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 14:55   #674
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Da jeg var liten sa jeg "huv".

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 14:58   #675
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Lurer på kor mange av dei 34 sidene som handler om det HI handla om...?

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 15:01   #676
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.787
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Dette var en usedvanlig festlig tråd. Og den passet så veldig godt inn det en av sjefene mine nettopp sa til meg, da jeg nevnte at navnet mitt skal uttales uten r, selv om det skrives med r. "Så me så he "talefeil" kan ikkje omtala deg med namn?" Og så lo vi godt alle sammen.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 15:09   #677
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.905
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg, for eksempel, snakker mye penere enn da jeg var liten/ ung(dom). Eksempler på hva jeg sa før og hva jeg sier nå:

Vatn/ vatten - vann
Gjønå - gjennom
Mydlå - mellom
Snob - godteri
Møje - mye
Någen - noen (i hvert fall av og til)
Adle - alle

Dette gjelder ikke bare meg, men også ungene mine, vennene mine og elevene mine. Å høre på elever kan fortelle det mye rart om språk, nemlig. Og hvilken vei det går.

Snart snakker vel ingen stavangersk mer.


Min erfaring er ikke den samme. Mannen og hele familien hans er fra Stavanger. De aller fleste, barna også, bruker alle disse ordene (og flere). Mannen min er riktignok litt avslepen, men han er også den eneste som har flyttet ut av Stavanger (til Oslo-området) og det ble etterhvert litt irriterende å alltid få høre "Hæ, mente du ti?" når han ber om "tri påser" på butikken.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 15:11   #678
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

http://db.tt/sHld1VVD


Virker dette tro, min måte å si Kristin, Odin og Audun.

Du sier Odin akkurat som meg! Ikke fortell meg at den i-en er kort, folkens!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 15:13   #679
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.155
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Eg seie huå.

Huå.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 15:13   #680
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Du sier Odin akkurat som meg! Ikke fortell meg at den i-en er kort, folkens!


Kristin da? Sier jeg det riktig?

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no