Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Flekkfjerning for viderekomne

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-07, 17:01   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Flekkfjerning for viderekomne

Jeg har to flekkfjerningsutfordringer for viderekomne jeg håper noen kan hjelpe meg med:


1) Oljemalingsprutflekker på regnkåpe. Regnkåpen hang i nærheten av den gamle baderomsdøren som vi malte med hvit oljemaling. Tror det var oljemaling ihvertfall, er det ikke det som er mest vanlig på dører? Flekkene er bare hint/ litt sprut av maling, ikke store dråper liksom. Stoffet i regnkåpen er noe alla det som er i Ilse Jakobsen regnkåpene omtrent. Whitesprit? Er det noe håp i det hele tatt?

2) Mye mer irriterende enn en 10 år gammel regnkåpe er malingflekkene sønnen min har fått på den nye Reimatechdressen sin i dag. Barnehagen males på dagtid samtidig som barna leker ute, og da måtte jo dette bare skje. Dressen er jo like hel og varm og vanntett, men hvis det går an å få bort flekkene blir jeg glad. Jeg har lagt dressen i maskinen uten å starte den, for plutselig ble jeg litt usikker på hvilket vaskemiddel man bruker på slike dresser? Så her lurer jeg altså på to ting; 1) hvilket vaskemiddel brukes på Reimatechdresser (vinterdress) og 2) hvordan få bort flekkene på ermene. Whitesprit?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 17:07   #2
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Flekkfjerning for viderekomne

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg har to flekkfjerningsutfordringer for viderekomne jeg håper noen kan hjelpe meg med:


1) Oljemalingsprutflekker på regnkåpe. Regnkåpen hang i nærheten av den gamle baderomsdøren som vi malte med hvit oljemaling. Tror det var oljemaling ihvertfall, er det ikke det som er mest vanlig på dører? Flekkene er bare hint/ litt sprut av maling, ikke store dråper liksom. Stoffet i regnkåpen er noe alla det som er i Ilse Jakobsen regnkåpene omtrent. Whitesprit? Er det noe håp i det hele tatt?

2) Mye mer irriterende enn en 10 år gammel regnkåpe er malingflekkene sønnen min har fått på den nye Reimatechdressen sin i dag. Barnehagen males på dagtid samtidig som barna leker ute, og da måtte jo dette bare skje. Dressen er jo like hel og varm og vanntett, men hvis det går an å få bort flekkene blir jeg glad. Jeg har lagt dressen i maskinen uten å starte den, for plutselig ble jeg litt usikker på hvilket vaskemiddel man bruker på slike dresser? Så her lurer jeg altså på to ting; 1) hvilket vaskemiddel brukes på Reimatechdresser (vinterdress) og 2) hvordan få bort flekkene på ermene. Whitesprit?

Prøv med whitesprit ja, og du må ikke bruke vanlig vaskemiddel til reimatec. På barnebutikker og sportsforretninger selger de Techwash. Tviler egentlig på at du får vekk flekkene, kanskje du du klarer å skrape de vekk? Kjipe greier

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 17:44   #3
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flekkfjerning for viderekomne

Whitesprit vil muligens ta bort fargen på tøyet så vær forsiktig.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 18:32   #4
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Flekkfjerning for viderekomne

Jeg har funnet ut at vanlig matolje er like effektivt som white spirit når det gjelder å fjerne oljemaling fra hendene. Kanskje det er verdt et forsøk på klærne også?

Her har du ihvertfall en link til et flekkfjerningsleksikon

  Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 18:34   #5
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flekkfjerning for viderekomne

Whitesprit nå brukt. Neste spørsmål er da hvordan fjerne whitespritlukt?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 21:33   #6
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flekkfjerning for viderekomne

Dette er visst den store flekkfjerningseksamensuken for meg. I går stanget jeg klossete nok inn i en hengende lykt og fikk hvite stearinflekker over hele den svarte ullkåpen min.

Jeg kjenner to triks for å få bort stearin, 1)kokende vann- det går ikke på ull og 2)fryseboksen - ikke plass til jakken i de få fryseskuffene vi har under kjøleskapet.

Så da lurer jeg på om noen har noen andre tips eller triks dere tror funker på stearin?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 23:38   #7
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flekkfjerning for viderekomne

Legg på en avis eller noe som kan være litt "trekkpapir" og stryk over med varmt strykejern.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no