Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Høyhastighetstog i Norge

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-09, 11:29   #101
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyhastighetstog i Norge

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå har vel trafikken gått ned noe, har den ikke? Sånn at vi kan regne 1 500 000 per år?

Det var en økning på 8,5 % fra forrige undersøkelse i 2003, mener jeg å huske, men jeg vet ikke hva tallene er for 2009.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 11:29   #102
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyhastighetstog i Norge

Ja, ta med togtrafikken også.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 11:32   #103
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyhastighetstog i Norge

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, ta med togtrafikken også.

Jeg finner den ikke på stående fot, og bør nok ikke bruke mer tid på dette nå …

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 11:33   #104
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Høyhastighetstog i Norge

Vedlikeholdskostnaden kan dere se bort fra. NSB vedlikeholder ikke ting.

  Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 11:34   #105
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyhastighetstog i Norge

Det er jo konjunkturavhengig, men det er sikkert riktig å regne med en økning over tid. La oss ta i og legge inn en økning, flytte alle flypassasjerer over til tog OG legge over eksisterende togtrafikk.

2 mill per år?

Da er vi nede i latterlig billige 2500 pluss 1500 for å dekke inn investeringen. Sånn roughly.

Og så kommer de andre kostnadene, til drift.

Og her tar vi også forutsetningen at man holder seg til investeringsbudsjettet.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 11:34   #106
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyhastighetstog i Norge

4 - 5 000 per reise, anyone?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 11:36   #107
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.132
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyhastighetstog i Norge

Sånn hvis det var ønske om passasjerdata for tog:

Sitat:

Togene mellom Oslo og Trondheim hadde 5 prosent flere kunder de første åtte månedene i 2008, sammenlignet med samme periode i fjor. Passasjerene er registrert på tellepunkt Hjerkinn. I perioden hadde strekningen 309 000 passasjerer.

iflg. http://www.nsb.no/om_nsb/for_presse/...0716-2708.html

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 11:37   #108
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyhastighetstog i Norge

Ja, men da er vi ikke helt galt av sted.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 12:05   #109
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyhastighetstog i Norge

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Da er vi nede i latterlig billige 2500 pluss 1500 for å dekke inn investeringen. Sånn roughly.

Og så kommer de andre kostnadene, til drift.

Og her tar vi også forutsetningen at man holder seg til investeringsbudsjettet.

Fortsatt er jeg usikker på hvordan dette ser ut i forhold til fly. Det er jo ikke akkurat som om flytrafikk lønner seg heller … Og i fly kan man heller ikke plukke opp reisende på Dombås eller Lillehammer.

Og selv om det er dyrere med tog enn med fly, så synes jeg vi skal lage høyhastighetstog, fordi det er bra!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 12:09   #110
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.396
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyhastighetstog i Norge

Men altså, dette er det visstnok regnet på.

Jeg syns vi må ha det. Det er fremtiden, rett og slett.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 12:11   #111
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyhastighetstog i Norge

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Men altså, dette er det visstnok regnet på.

Jeg syns vi må ha det. Det er fremtiden, rett og slett.


Det var det jeg skulle til å si også (der første), og det andre er jeg veldig enig i!

Angående strekninger og stoppesteder tror jeg det også allerede er vurdert nøye. Så får vi se om arbeidet tyskerne har gjort blir vurdert godt nok.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 12:17   #112
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Høyhastighetstog i Norge

Det er vel og bra med høyhastighetstog, jeg ønsker meg også det.
Men man må se realistisk på det, ikke bare drømme.

Jeg får litt sånn "OL i Tromsø - jaaaaaaaa, det må vi ha!!!" - følelse av dette opplegget.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 12:19   #113
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyhastighetstog i Norge

Ja, OL og høyhastighetstog som er både enklere og mer miljøvennlig enn dagens transportalternativer er omtrent det samme.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 12:24   #114
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Høyhastighetstog i Norge

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Ja, OL og høyhastighetstog som er både enklere og mer miljøvennlig enn dagens transportalternativer er omtrent det samme.

Ja, det blir både enklere og mer miljøvennlig;og jeg vil gjerne ha det.
Jeg vil også ha OL i Tromsø, masse gode grunner grunner for det også, vil markedsføre Norge i utlandet, bla bla.
Men jeg er redd for at det som felte Tromsø-OL kan felle dette også, og som noen er inne på allerede, nemlig at det kan bli for kostbart.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 12:25   #115
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.396
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyhastighetstog i Norge

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Det var det jeg skulle til å si også (der første), og det andre er jeg veldig enig i!

Angående strekninger og stoppesteder tror jeg det også allerede er vurdert nøye. Så får vi se om arbeidet tyskerne har gjort blir vurdert godt nok.

Nemlig. Her er linken til rapporten igjen, den blir lagt ut fortløpende så snart kapitlene er oversatt.

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg får litt sånn "OL i Tromsø - jaaaaaaaa, det må vi ha!!!" - følelse av dette opplegget.

Ja, det var en innmari fin sammenlikning.
Høyhastighetstog: Bra for miljø, transport, distrikt, det er fremtidsrettet og praktisk.
OL i Tromsø: None of the above.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 12:29   #116
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Høyhastighetstog i Norge

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ja, det var en innmari fin sammenlikning.
Høyhastighetstog: Bra for miljø, transport, distrikt, det er fremtidsrettet og praktisk.
OL i Tromsø: None of the above.

Sant, men økonomien kan felle begge deler. Jeg vil ikke bli overrasket om entusiasmen vil falle litt når man vil se hva det koster, og hva det evt. vil gå på bekostning av. Akkurat som med Tromsø OL.
Hva var det BM sa tidligere i tråden? "I think we will have to choose"?


Sist redigert av bønna : 20-05-09 kl 12:36.
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 12:36   #117
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Høyhastighetstog i Norge

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Vedlikeholdskostnaden kan dere se bort fra. NSB vedlikeholder ikke ting.

Problemet blir neppe mindre med enda flere togbaner å vedlikeholde.

Jeg er ikke mot høyhastighetstog, altså, jeg mener bare man må tenke realistisk.
Ideen fortjener en ordentlig behandlig.


Sist redigert av bønna : 20-05-09 kl 12:46.
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 12:55   #118
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.396
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyhastighetstog i Norge

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Ideen fortjener en ordentlig behandlig.

Selvfølgelig gjør den det, det er det vel ingen som er uenig i. Det er heller ikke en rapport som har kommet uten kostnadsoverslag.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 13:13   #119
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyhastighetstog i Norge

Jeg mener at høyhastighetstog var ganske grundig utredet satt i forhold til andre togsatsninger. Det er antagelig ikke mulig å bygge båd høyhastighetstog OG få til en noenlunde fungerende togløsning i de mest tettbygde østlandsområdene. Og det siste er det som (sa man da) gir DESIDERT best uttelling på CO2-siden.

Skal togløsningen kunne konkurrere med fly så må de ikke bare gå fort - de må gå OFTE. Og da begynner miljøregnskapet å se adskillig grimmere ut.

Jeg ELSKER ideen om høyhastighetstog. Jeg er bare redd at det finnes andre langt mer forstandige ting å bruke transportkroner, -kapasitet og -kompetanse på de neste 10-20 årene.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 13:15   #120
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyhastighetstog i Norge

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Fortsatt er jeg usikker på hvordan dette ser ut i forhold til fly. Det er jo ikke akkurat som om flytrafikk lønner seg heller … Og i fly kan man heller ikke plukke opp reisende på Dombås eller Lillehammer.

Og selv om det er dyrere med tog enn med fly, så synes jeg vi skal lage høyhastighetstog, fordi det er bra!

Selv om det er ulønnsomt å være sas akkurat om dagen, så tjener Norwegian penger. Så sånn roughly så er dagens billettpriser (500 - 1500 kroner?) nok til at flybusinessen går sånn noenlunde rundt, og dekker både fly, personal, markedsføring, admin., etc.

Høyhastighetstog er altså HINSIDES mye dyrere.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no