Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Brødbaking ...

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-11, 11:18   #41
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: BLÆH ... Brødbaking

Vi setter timeren på 30-40 minutter (litt avhengig av størrelse på brødene) når vi skrur på varmen (litt under 200 grader). Når den piper ser jeg på hvor stekt brødene er, og banker på toppen av dem for å høre hvor "hule" de høres ut. Så snur jeg dem med bunnen opp, og steker i 5-15 minutter til, avhengig av hvor godt stekt jeg synes de virker når jeg sjekker. Viktig å ikke steke for lenge, da kan de også bli tørre og dermed ry lettere.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 11:25   #42
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: BLÆH ... Brødbaking

Jeg lager bare hellebrød med like deler vann og mel, de må steke mye lenger enn det. De bli ikke tørre.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 13:03   #43
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: BLÆH ... Brødbaking

Ja det er naturlig at når det er mye vann i deigen må man steke lenger. Mente ikke egentlig at mine tider skulle være faciten, det er jo forskjell både på ovner, størrelsen på brødene og mengde væske. Dessuten trenger grovere brød lengre tid. Men prinsippet mitt kan brukes, følge med til de er nesten ferdige, snu og steke videre i ca 10 minutter til under (da slipper de formene lettere synes jeg).

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 11:23   #44
kjerstisin
Aktiv
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Ungarn
Innlegg: 227
kjerstisin er litt kul
Standard

Sv: BLÆH ... Brødbaking

Hvis du syntes det blir smuldrete med havregryn er et tips å ha havregryn og væske oppi først så den får svellet litt før du har i resten, må da evnt bruke litt ekstra væske.

Min brødoppskrift er jeg veødig fornøyd med og ikke plaget med smuldring:

1,5 l lunkent vann
1 kg grovmel (etter ønske)
2-3 dl havregryn
1 dl linfrø
1-2 dl solsikkekjerner
Litt sesamfrø
Hvetemel
1 pk tørrgjær
1 dl olje
1 ts salt
1 ss sirup

La alt kjøre i kjøkkenmaskin i ca 10 min
Hev i ca 45 min
Elt lett og fordel i tre papirkledde brødformer.
Etterhev ca 45 min
Sett ovnen på 250 grader, når brødene skal inn skru ned til 200 grader. Kast inn en kopp vann i bunnen av ovnen når brødene er satt inn
Stek brødene på midterste rille i ca 50-60 min
Avkjøl på rist under håndkle (fukter du hådkle blir ikke skorpa så hard)

__________________
Leder av monsterfabrikken, bestående av to store fire små en hund og x-antall hybelkaniner....
kjerstisin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no