Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Æsj, gryten ble for salt. What to do?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-11, 22:47   #1
Gammel bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Æsj, gryten ble for salt. What to do?

Jeg har en gryte med oksekjøtt og rødvin til (lang)koking. Den har allerede kokt et par timer, og planen er å koke den enda litt til før servering i morgen, så kjøttet blir ordentlig mørt. Men jeg har nok overdrevet saltingen. Det ble for mye med både salt og oksefond gitt. Finnes det noen triks eller knep jeg kan bruke? Mer rødvin?

  Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 22:49   #2
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Æsj, gryten ble for salt. What to do?

Fløte er bra for å fjerne for mye krydder. Men det passer kanskje ikke i sausen?

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 22:53   #3
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Æsj, gryten ble for salt. What to do?

Akkurat for salt så skal det visst hjelpe å ha i noen rå potetskiver (som man fjerner igjen når de er kokt/sausen smaker mindre salt).

Meieriprodukter skal vistt også bidra til å minske saltsmak, samt at syre kan gjøre det samme (har hørt tyttebærsyltetøy nevnt bla.).

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 22:54   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Æsj, gryten ble for salt. What to do?

Sleng oppi en potet ved koking.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 23:07   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Æsj, gryten ble for salt. What to do?

Potet ja.
Har jeg hørt.
(Mener virkelig HØRT, ikke som i det det normalt sett betyr her, jeg kan ikke huske å ha prøvd. Altså går jeg ikke personlig god for det, men det er det anbefalte jeg kjenner til.)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 23:08   #6
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Æsj, gryten ble for salt. What to do?

Når det skjer her hiver jeg, som nevnt her tidligere, oppi en rå potet.
Det pleier absolutt å hjelpe.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 00:26   #7
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Æsj, gryten ble for salt. What to do?

Mer av alt? Unntatt salt, mener jeg?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 05:00   #8
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Æsj, gryten ble for salt. What to do?

Mine beste tips mot for salte gryter er å tilsette litt sukker/søtt eller litt fløte/melk/crème fraiche/rømme, om dette er en gryte der meieriprodukter egner seg, eller å la en stor brødskalk eller et par poteter koke med en stund. Jeg har best erfaring med brødskalk. Lykke til!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 09:49   #9
Gammel bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Æsj, gryten ble for salt. What to do?

Rå potet er notert, ellers litt mer av alt (unntatt salt) + sukker. Fløte tror jeg ikke passer, nei.

Tusen takk for hjelpen!

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no