Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

God mat uten melk og gluten

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-07, 23:10   #1
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

God mat uten melk og gluten

Jeg lager en tråd, i håp om å få små og store tips fra andre som er på samme diett. Lillebror tåler ikke produkter som inneholder melk, og er for tiden på glutenfri diett.

Jeg er åpen for alle slags forslag, god hjemmelaget mat, men gjerne noen ferdigprodukter også. Dessuten lurer jeg på hvor og hva dere spiser ute, dere som er på diett?

Jeg begynner med det siste produktet jeg har oppdaget; lakseburgere fra Enghav. Fant dem i frysedisken på Coop. Lillebror syns de var veldig gode.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 00:14   #2
Heidi
Vaffel
 
Heidi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 417
Heidi er litt kulHeidi er litt kulHeidi er litt kul
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Jeg kunne ha kommet med torske-filét, Amerikansk grønnsaksblanding og mandelpoteter med smeltet blå Melange...
Kremt...
Kjempegod lapskaus, smakte faktisk godt! Men neida, kun ti t-skjeer ble godkjent.

Dagens middag ble en halv kanelbolle som vi fant i frysedisken på OBS. Og Go' og Mager grillpølse til kvelds.



...

Håper noen kommer med noen suverene forslag på noe som ikke gir sure oppstøt og som smaker godt. For hadde det vært opp til minstemann, så skulle han ha gledelig spist hveteboller okke som.

Heidi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 00:19   #3
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Lillebror har godkjent Go'og mager kjøttkaker også.

Ellers lager vi kjøttkakene selv. Sper med Farris, egg, knuste glutenfrie knekkebrød og litt sylteagurk eller rødbeter.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 00:26   #4
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Gi meg et par uker... Vi skal begynne med glutenfri diett nå. Jeg har lest mye oppskrifter og informasjon, og ser de største problemene rundt brødmåltidene. I middagsmat kan melk og mel fint erstattes med glutenfri mel og soyamelk/rismelk.

Litt avhengig av hvor du bor, men jeg leste på Cøliakiforeningens sider om spisesteder som reklamerer med glutenfritt. Det var dessverre ikke mange.

Lillemor her er heldigvis enkel i kosten.

Hiver meg på tips og råd.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 00:30   #5
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Lakseburgerne, er de naturlig glutenfrie?

RIsnudler er veldig godt å ha i wook.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 00:35   #6
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Lakseburgerne er glutenfrie, ja.

I tillegg har jeg funnet noen pølser av lammekjøtt. Som Lillebror ikke vil ha, men jeg kan jo finne ut hvem som produserer den likevel.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 00:36   #7
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Pølser av bare lammekjøtt og ikke melk, gluten eller andre kjøttyper?

(når jeg spør om naturlig glutenfrie, så mener jeg uten hvetestivelse også)

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 00:44   #8
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Pølser av bare lammekjøtt og ikke melk, gluten eller andre kjøttyper?

(når jeg spør om naturlig glutenfrie, så mener jeg uten hvetestivelse også)

Lakseburgere inneholder:
Laks (54%), vann, hvitlaks,(13%), tapiokastivelse, antioksidant (E326), krydderblanding (ekstrakt av pepper og muskatnøtt, løkpulver, konsistensmiddel (E412, E414, E451), rismel, smaksforsterker (E621), buljongpulver (hydrolysert vegetabilsk protein fra soya, selleri, dekstrose)), salt (1%), surhetsregulerende middel (sitronsyre).

Det skumle der, er såvidt jeg kan se, buljongpulveret.

Pølsene inneholder flere kjøttyper, men ikke melk eller gluten.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 01:09   #9
Heidi
Vaffel
 
Heidi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 417
Heidi er litt kulHeidi er litt kulHeidi er litt kul
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Jeg hater gluten som skjuler seg bak andre navn

Heidi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 01:25   #10
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Jeg synes buljongpulveret så greit ut jeg? Det var jo oppgitt innholdet?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 13:08   #11
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Grøstadgris har begynt å produsere økologiske pølser uten melk og gluten. de er riktig gode og fulle av kjøtt.

Her er forhandleroversikt

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 21:43   #12
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Her i huset lages alle middager glutenfrie. Så der har jeg full kontroll Vesla på 1 år er melkeallergiker (++++) men her er jeg litt på nybegynnerstadiet

Her er noen melk og glutenfrie forslag fra meg:

-Coop har økologiske karbonader i frysedisken.
-Gilde´s Go og mager serie: kjøttpølser/grillpølser/wiener + kjøttkaker.
-Sodd fra Trondhjems
-Lys lapskaus fra Trondhjems
-Tomatsuppe fra Toro storhusholdning (med hjemmelagde kjøttboller og pasta)
-Brun saus fra Toro storhusholdning. Denne bruker jeg til stek av diverse slag, kjøttkaker, bruker den som basis for gryterett også. Da tilsetter jeg soyasaus, tomatpure, krydder etc etter smak og behag. Biffstrimler eller kjøttdeig og løk, champignon, paprika, mais m.m. Serveres med salat og ris eller pasta.
-Toro lett bernaise saus som tilbehør biff/koteletter etc. Bruker da Melange uten melk og salt og f eks havremelk.
-Lager pastasaus av tomatpure m.m. etc fra bånn av, eller et glass med Dolomi Classic . Tilsetter kjøttdeig, løk m.m. Serveres med pasta og salat.
-Bruker endel Sour Supreme som erstatter for rømme. Kan brukes i dipper etc
-Bruker soyaost (Mozarella) Den har jeg smeltet over brokkoli, pasta etc.
- Lager saus til pasta/ris av fløte-erstatning, litt soya mozerella, litt salt/pepper/urter etc.

Alle rene kjøttretter, poteter og grønnsaker/salater gå jo fint hvis man skal spise ute. Men man må sjekke om de steker i olje. Vesla er veldig sensitiv, så når jeg ammet henne og gikk på diett spiste jeg ute veldig sjelden..... Forurensing m.m. kan jo være et problem

Føyer på flere forslag etter hvert....
Hadde vært flott om vi kunne fått denne tråden klistret

__________________
x x x

Sist redigert av Carpe Diem : 10-03-07 kl 21:21.
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 00:47   #13
Heidi
Vaffel
 
Heidi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 417
Heidi er litt kulHeidi er litt kulHeidi er litt kul
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Sodd sier du? Inneholder ikke kjøttbollene i sodden melk? Kanskje dere plukker dem ut? Sodd ja, hm... det får vi kjøpe inn imorgen.

Heidi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 13:48   #14
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Opprinnelig lagt inn av Heidi, her.

Sodd sier du? Inneholder ikke kjøttbollene i sodden melk? Kanskje dere plukker dem ut? Sodd ja, hm... det får vi kjøpe inn imorgen.

Bollene i den vi har kjøpt mener jeg er melkefrie... Å plukke dem ut er ikke aktuelt for oss, da vesla er veeeeeldig allergisk
Jeg skal sjekke sodd-ingrediensene en gang til neste gang jeg handler

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 15:46   #15
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

I mitt hefte om glutenfri kost fra Toro, så står også Trondhjems Sodd omtalt. Husker ikke i farten om den er melkefri, men det kan jeg sjekke.

Toro har somsagt gitt ut et hefte om glutenfri mat som er veldig kjekt, synd at ikke nettsiden er like oversiktlige.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 21:02   #16
Heidi
Vaffel
 
Heidi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 417
Heidi er litt kulHeidi er litt kulHeidi er litt kul
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Jo, de er uten. Jeg har sjekket. Jeg har servert. Ungen har ikke spydd.
Ergo, godkjentstemplet.

Heidi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 21:18   #17
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Opprinnelig lagt inn av Heidi, her.

Jo, de er uten. Jeg har sjekket. Jeg har servert. Ungen har ikke spydd.
Ergo, godkjentstemplet.

Jeg sjekket også i dag. Så da fungerer internkontrollen her på FP bra

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-07, 15:08   #18
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Jeg har hørt rykter om at Den stolte hane lager melke- og glutenfrie kyllingkjøttboller.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 21:52   #19
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.803
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Hvor får man kjøpt produkter fra Toro storhusholdning??

Erica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 23:13   #20
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Hvor får man kjøpt produkter fra Toro storhusholdning??

Helsekost og Ica Maxi. Brunsausen og tomatsuppen er melke- og glutenfrie. Hvitsausen er det ikke.

Jeg har hørt rykter om glutenfrie fiskepinner fra Findus på Coop. Noen som har prøvd dem, og vet om de er melkefrie?

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no