Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

God mat uten melk og gluten

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-08, 13:48   #81
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Mokkarullekake

3 egg
2 1/2 dl sukker
1 dl potetmel
2 ss kakao
1 1/2 ts bakepulver

fyll
150g smør eller margarin (melkefritt)
2 1/2 dl melis
3 ts vaniljesukker
3 ts kaffepulver
1 eggeplomme

1. Visp egg og sukker til eggedosis, gjerne med mikser.

2. Bland potetmel, kakao og bakepulver. Vend det inn i eggedosisen og rør forsiktig.

3. Hell røren i en langpanne, kledd med bakepapir, 30x40cm.

4. Stek kaken midt i ovnen ved 250 grader, ca 5 min. I varmluftsovn ved 225 grader, ca 8 min.

5. Vend kaken på et sukret bakepapir. Dra bort det papiret som kaken er stekt på. Avkjøl kaken under langpannen, så holder den seg myk. Evnt. legg på papiret kaken er stekt på og legg over et fuktig håndkle.

6. Forbered fyllet. Rør smør og melis hvitt.

7. Tilsett vaniljesukker, finstøtt pulverkaffe og eggeplomme.

8. Bre kremen over den kalde kaken, og rull den sammen fra langsiden. La kaken ligge med skjøten ned et par timer på et kjølig sted.

9. Rullekaken smaker best nystekt, men kan oppbevares 1-2 dager i kjøleskap. Den kan også fryses hel eller i skiver. Holdbarhet ca. 3 mnd.



Prøvde denne oppskriften i går og den var veldig vellykket.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 00:16   #82
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Opprinnelig lagt inn av carolin, her.

Jeg har ikke helt satt meg inn i glutenfri mat, men tåler man havre da?

Ved glutenfri diett kan man ikke spise vanlig havre, den er nemlig forurenset med andre kornslag, både fra åkeren og fra produksjonslokaler. Vi må spise spesialdyrket havre merket "glutenfri". Denne er da dyrket på åkre hvor det ikke har vært dyrket andre kortslag på x antall år, og ikke ved siden av andre åkre med andre kornslag, samt at den er malt på egen mølle! Kompliserte greier... Tviler derfor sterkt på at havremelk er trygt med mindre det står eksplisitt på pakken at den er glutenfri.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 00:31   #83
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ved glutenfri diett kan man ikke spise vanlig havre, den er nemlig forurenset med andre kornslag, både fra åkeren og fra produksjonslokaler. Vi må spise spesialdyrket havre merket "glutenfri". Denne er da dyrket på åkre hvor det ikke har vært dyrket andre kortslag på x antall år, og ikke ved siden av andre åkre med andre kornslag, samt at den er malt på egen mølle! Kompliserte greier... Tviler derfor sterkt på at havremelk er trygt med mindre det står eksplisitt på pakken at den er glutenfri.


Vi har testet havremelk, Lillebror ble skikkelig dårlig i magen av det.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 10:15   #84
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Oatley havremelk skal være basert på glutenfri havre, såkalt ren havre, men det kan jo være noen som reagerer på det for det om.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 11:29   #85
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Barn som ikke tåler gluten skal stå lenge på glutenfri diett før de forsiktig kan prøve havre også.

Jentungen har Cøliaki, og fikk ikke bruke glutenfri havre i begynnelsen.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-08, 21:28   #86
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Hamburgerbrød
(8-10 stk)

4 1/2 dl fingervarmt vann
1 pk gjær
2 toppete ts Fiberhusk
100g margarin
500g semper eller finax melmix (rød/blå)
2 ss Jyttemel
1 ss sukker

Ha mel i eltemaskinen eller bollen. Margarinen smuldres i melet. Gjæren oppløses i fingervarmt vann og får svelle med Fiberhusk og sukker. Væsken tilsettes melblandingen og eltes godt sammen. Deigen heves under håndkle eller plast på et lunt sted i ca 30 min.
Deigen trilles ut till 8-10 flate, runde boller i hamburgerstørrelse. Settes på stekeplate med bakepapir og etterheves på komfyren med varmen fra ovnen. Legg et håndkle over.
Pensles med egg eller vann. Strø på sesamfrø.
Settes inn når ovnen viser 250 grader, ovnen settes da ned til 225 grader.
Stekes i ca 15 minutter på midterste rille.

Jeg har også laget med grov melblanding.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 19:39   #87
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Jeg syns denne så veldig god ut.

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.


Jeg har fått servert bakte epler med mandelfyll (det er vel kanskje det samme som makronfyll? ). Og vaniljekrem ved siden av. Funker sikkert veldig bra med vaniljeis til også. Det var ihvertfall knallgodt!


Oppskrift:
Ingredienser:


  • 10 stk. eple
  • Mandelfyll:
  • 3 dl brunt sukker
  • 3 ts malt kanel
  • 3 ss vann
  • 150 g grovt hakkede mandler
  • Vaniljekrem:
  • 9 dl yoghurt naturell
  • 6 ts sukker
  • 5 ts vaniljesukker


Fremgangsmåte:

Slik gjør du:

  1. Rør alle ingrediensene til vaniljekremen sammen. La den stå og trekke.
  2. Rør sukker, kanel, vann og mandler sammen til en mandelmasse.
  3. Grav ut kjernehuset i eplene med en teskje, så eplene blir hule.
  4. Fordel mandelmassen i eplene og legg dem på et ildfast fat eller form.
  5. Bak eplene i ovnen i 20-25 minutter ved 200 grader C.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 19:42   #88
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Lakseburgere inneholder:
Laks (54%), .

Jeg så Ainsley lage lakseburgere på tv, han brukte laks som han moset forsiktig i blender, og hadde krydder og sennep oppi. De så kjempegode ut, og enkel.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-08, 18:08   #89
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Inspirert av denne tråden gikk jeg til innkjøp av After Eight, men jaggu står det "butterfat" i innholdsfortegnelsen. Nedtur.

  Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 13:49   #90
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

De har nylig endret innholdsfortegnelsen på After Eight, ja.

Vi har kommet over en veldig god kakemix på Kekkes.no

Krydderkaken er kjempegod. Jeg tilsatte en liten, revet gulrot. Har tidligere fått servert en variant med nøtter og tyttebærsyltetøy.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 23:12   #91
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Oi, det var visst her jeg skulle legge denne oppskriften:

Krydderkake:

3 egg
2 dl sukker
2 ss olje
180g (4 dl) Toro fin kakemiks (eller annen fin melblanding, funker sikkert også uten hvetestivelse, men da er det ikke sikkert den hever like bra?)
2 dl vann (eller litt mindre)
2 ts bakepulver
1/2 ts kanel
1/2 ts kardemomme
1/2 ts ingefær

Egg+sukker vispes til eggedosis, bland det tørre og ha det oppi sammen med vann. Bruk gjerne litt mindre krydder enn oppgitt, merker jeg. Ha i to avlange former, og stek på 170 gr i ca 40-45 min.

(Jeg la den også i en egen tråd, men skitt au).

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-08, 13:16   #92
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Fant denne nå. Har ikke prøvd den, men den ser jo ihvertfall både barne- og allergivennlig ut.

Banankake uten melk, egg og gluten



4.5 dl Toro fin brød- og kakemix (eller Toro lys brødblanding)
3 dl sukker
1 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver
2 ts natron
1.5 dl vann
1 dl smeltet melkefri margarin.
2 mosede bananer


Fremgangsmåte: Bland alt det tørre. Ha i vann og smeltet margarin Smør en rund form og ha røren i. Stekes på 175 grader i 60 min.



Glasur:
100 gram melkefri margarin
250 g melis
1 ½ ss kakao
1-3 ss vann (eller kaffe, det gir litt mer smak)

  Svar med sitat
Gammel 27-11-08, 23:19   #93
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Jeg legger denne linken her, for jeg regner med noen av dem som leser denne tråden er i målgruppen: http://www.pannekakehuset.no/Specialtymenu_No.htm

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 17:16   #94
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten



Aktuell tråd i vårt hus, selv om vi ikke har allergier for melk eller gluten, tror jeg at både min og veslas kropp tåler melk og gluten dårlig.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 00:27   #95
lilletroll
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 35
lilletroll har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg lager en tråd, i håp om å få små og store tips fra andre som er på samme diett. Lillebror tåler ikke produkter som inneholder melk, og er for tiden på glutenfri diett.

Jeg er åpen for alle slags forslag, god hjemmelaget mat, men gjerne noen ferdigprodukter også. Dessuten lurer jeg på hvor og hva dere spiser ute, dere som er på diett?

Jeg begynner med det siste produktet jeg har oppdaget; lakseburgere fra Enghav. Fant dem i frysedisken på Coop. Lillebror syns de var veldig gode.

På denne siden finner du oppskrifter på allergimat. www.matoppskrift.no.

lilletroll er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 22:39   #96
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Jøss, den høres jo god ut også for oss som ikke trenger det, bare vil leve litt mer hvetefritt! Hvordan er den å bake med?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 23:12   #97
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

jeg kjøper lomper og tortillas og lefser fra www.lompe.no
Lillegutt får på matpakka med melkefri smøreost og laks, eller med melkefritt smør og kanel, eller med, ja hva som helst egentlig. Nå skal det sies at jeg har ikke sett etter om de inneholder melk - lillegutt er ikke SÅ allergisk mot det.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-09, 00:18   #98
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Lomper: Man kjøper en pakke med glutenfritt flatbrød. Skyller flatbrødene i vann og legger de i plast til de er myke. Riktignok får man firkantede lomper, men de henger sammen i motsetning til lomper som har vært i fryseren. Lille synes de smakte kjempegodt.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-09, 00:43   #99
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Opprinnelig lagt inn av toneglutenfri, her.

*reklame*

En pakke koster 115 kr - hvor mange rundstykker blir det?
Kan man lage brød av melblandingen? Ser for meg at det blir dyre brød?

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein


Sist redigert av Veronal : 06-07-09 kl 12:44. Årsak: Slettet pga. reklame
Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-09, 16:21   #100
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Troikakake

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no