Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan fjerne svettelukt?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-16, 23:28   #1
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.999
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvordan fjerne svettelukt?

Et eller annet skjedde etter at jeg ble mor. Det er helt umulig å ha på de samme klærne flere dager på rad, selv om jeg dusjer hver dag. Klær på overkroppen altså. Ny dag = nye klær.
Men hvordan får jeg bort svettelukten? Har klær som ser fine ut, men som ikke kan brukes fordi svettelukten kommer omtrent med en gang selv om både klærne og jeg er nyvaskede.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 07:14   #2
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan fjerne svettelukt?

Eddik i skyllevannet.

Jeg har også lagt noen klær jeg trodde var ødelagt i eddikvann før vask. Vet ikke om det har noe mer for seg enn eddik i skyllevannet.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 07:26   #3
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan fjerne svettelukt?

Jepp, eddik!

Jeg bruker heller ikke samme singlet (eller annet tettsittende plagg), to dager på rad. Tror ikke det er noe uvanlig, jeg anser ikke meg selv for å være en person som har mye lukt.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 07:36   #4
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan fjerne svettelukt?

Om det er under amene du svetter kan jeg anbefale Yerka som man kjøper på Cubus. Sikkert ikke det sunneste man kan bruke under armene, men den holder svetten borte. Man vasker seg under armene og påfører det som en deo (med en bomullspad) før man legger seg. Skyller av om morgenen. Om jeg bruker Yerka to ganger med en natts mellomrom går det et par uker før jeg trenger å bruke det på nytt.
Koster ca 300,- men er drøy i bruk.
Lukten fra klærne kan du ta med eddik, men det er vanskelig fra syntetisk tøy. Lukta setter seg ofte også i sømmene.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 09:02   #5
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.383
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan fjerne svettelukt?

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Om det er under amene du svetter kan jeg anbefale Yerka som man kjøper på Cubus. Sikkert ikke det sunneste man kan bruke under armene, men den holder svetten borte. Man vasker seg under armene og påfører det som en deo (med en bomullspad) før man legger seg. Skyller av om morgenen. Om jeg bruker Yerka to ganger med en natts mellomrom går det et par uker før jeg trenger å bruke det på nytt.
Koster ca 300,- men er drøy i bruk.

Eller Aluminiumklorid fra apoteket. Koster 174 kr. Jeg bruker denne noen ganger per år, men jeg er ikke mye rammet. Svetter man mye så kan man kanskje bruke den noen ganger i måneden, skulle jeg tro. https://www.apotek1.no/produkter/alu...t-45ml-836610p

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 09:05   #6
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan fjerne svettelukt?

Eddik, ja. Henge opp klær ute, om man har anledning. Sollys er bra. Ellers får man et skyllemiddel nå som skal være bra mot lukt, tror de markedsfører det mot treningstøy. Har kjøpt det og bruker det av og til.

Så synes jeg noen tekstiler er lettere å få rene enn andre ifht lukt, det må jeg si.

For noen år siden fikk man et produkt som skulle fjerne lukt ved noe nedbryting av molekyler eller noe- det var jeg veldig fornøyd med. Da jeg prøvde å sjekke ut hvor det var blitt av, viste det seg at en variant også var brukt på sykehus ifht luktende sår ( ), og at produktet hadde gått inn fordi det var bakterievekst i flasken etter åpning. Det er naturligvis ikke bra, altså. Men til mitt bruk (som nødløsning for lukt under ermene i dressjakker o.l. før rens) var det helt gull.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 09:09   #7
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan fjerne svettelukt?

Eddik er et sikkerstikk, ellers kan man "strippe" sure vaskekluter og håndduker på samme måte som man behandler tøybleier. Dette har jeg også gjort på de voksne sine T-skjorter og trøyer i bomull som er de som plutselig begynner å lukte etter kort tid (selv om de er vasket)

Mannnen fikk også et tips om å holde bomullstøy og syntetiske fibre for seg. Og etter at vi begynte å følge dette rådet på de litt slitne T-skjortene så varer de enda lenger mtp lukt.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 09:14   #8
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.890
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan fjerne svettelukt?

Edikk i vasken, lange vaskeprogrammer tilpasset tekstilene på minst 90 min, bomull 2,5 timer, kun små doser flytende vaskemiddel og aldri skyllemiddel. Gjerne tørke i frisk luft.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 09:55   #9
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan fjerne svettelukt?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Eddik er et sikkerstikk, ellers kan man "strippe" sure vaskekluter og håndduker på samme måte som man behandler tøybleier. Dette har jeg også gjort på de voksne sine T-skjorter og trøyer i bomull som er de som plutselig begynner å lukte etter kort tid (selv om de er vasket)

Mannnen fikk også et tips om å holde bomullstøy og syntetiske fibre for seg. Og etter at vi begynte å følge dette rådet på de litt slitne T-skjortene så varer de enda lenger mtp lukt.

Hva er "strippe" i den forstand?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 11:44   #10
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.466
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan fjerne svettelukt?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Eddik er et sikkerstikk, ellers kan man "strippe" sure vaskekluter og håndduker på samme måte som man behandler tøybleier. Dette har jeg også gjort på de voksne sine T-skjorter og trøyer i bomull som er de som plutselig begynner å lukte etter kort tid (selv om de er vasket)

Mannnen fikk også et tips om å holde bomullstøy og syntetiske fibre for seg. Og etter at vi begynte å følge dette rådet på de litt slitne T-skjortene så varer de enda lenger mtp lukt.

Hm, lurt, kanskje teste dette på noe gammelt sengetøy med merkelig lukt!

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no