Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Gode oppskrifter med squash?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-13, 10:50   #1
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Gode oppskrifter med squash?

Eg ser det an til at den vesle stripa med frø eg sådde i vår har vokst til. Det er mykje squash som er i ferd med å bli klart! Men kva skal eg bruke det til? Grilla som tilbehør har eg prøvd, men det monnar liksom ikkje. Har du ei god oppskrift, er eg takknemleg om du vil dele!

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 10:54   #2
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode oppskrifter med squash?

Vi lagde mye fylt squash i fjor når vi hadde kjempesøt av det. Del sauashen på langsom skrap ut ca ham parten av kjøttet. Stekes sammen med løk, kjøttdeig og krydder, ha i en dash grend fraiche og fyll til and i sqashen. Gratinerte i ovnen med ost på til sauashen er myk.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 11:00   #3
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gode oppskrifter med squash?

Eg steiker det med andre grønsaker. Squash, gulrøtter, løk, paprika etc i olivenolje i ovn, eller på panne. Nydelig til både fisk og kjøt.

Lagt i skiver saman med tomat, heller på matfløyte og strø på ost. Veldig godt tilbehør til laks.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 20:51   #4
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gode oppskrifter med squash?

Jeg lager squashsuppe ofte på denne tiden av året.
Skjærer i terninger, strør på havsalt og lar det stå mens jeg kutter resten. En stor løk, en båt hvitløk surres i litt olje, terningene med squash skylles og helles i gryta for en kjapp varming i oljen. Sper med vann og buljong og lar det koke opp, bruker stavmixeren for å få en jevn røre. Sper på med mer buljong. Jevner med Vita hjertego matfløte og et egg. Smaker til med salt og pepper. Serverer med grov foccacia og masse frisk bladpersille over.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.

Sist redigert av Susse : 26-08-13 kl 21:11.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 21:05   #5
elli
Aktiv
 
elli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 185
elli er litt kulelli er litt kul
Standard

Sv: Gode oppskrifter med squash?

Squashsuppe
1 squash (ca400 gr)
1 eple
2 gulrøtter
1/2 purreløk
6 dl kyllingkraft
Litt ingefær (kan droppes, bruker det kun når det er tilgjengelig i kjøleskapet)

Skrell grønnsakene og del i biter. Kok dem møre. Kjør i blender eller med stavmikser til en jevn suppe. Smak til med salt, pepper og kajennepepper. Til slutt rør i et par ss creme fraishe eller kesam for å runde av smaken litt. Server med godt brød

Ingenting er så nøye sånn mengdemessig, stor eller liten squash, en eller to gulrøtter, ett eller et halvt eple, løk/vårløk/purreløk (smak og behag eller hva som er i kjøleskapet)

elli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 21:14   #6
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode oppskrifter med squash?

Disse to oppskriftene liker jeg godt. Og så tror jeg squashkake må være veldig godt.


Greske grønnsaksboller:
500 g squash
1 ts salt
175 g loff
6 vårløk
2 egg
150 g fetaost
½ finhakket rød paprika
frisk oregano

Grovriv squashen og bland med salt. Ha i et dørslag og la stå og renne i 30 minutter. Klem ut væsken.
Kjør loffen til smuler i food processor og stek sprøtt i ovn ved 150 grader eller i stekepanne. Bland squash med brødsmulene, smuldret fetaost, egg, finhakket vårløk, paprika og oregano. Form til boller som stekes i panne.
Server bollene som de er med dip, eller i pitabrød med salat, stekte/ovnsbakte grønnsaker og dressing.


Jamie Olivers pasta carbonara med squash og timian (4 pers):

500 g penne pasta
2 squash
150-200 g bacon skåret i terninger
1 dl kremfløte
4 eggeplommer
revet moden ost
salt/pepper
en god bunt frisk timian


Kok pasta etter anvisnin på pakken. Del squashen i fire på langs og deretter i skiver. Plukk bladene av timianstilkene. Stek baconterningene sprø. Tilsett squash og timian og stek dem litt myke. Visp sammen eggeplomme, fløte, pepper, evt litt salt og revet ost. Vend avrent pasta i baconblandingen. Ta pannen av platen og vend inn eggeblandingen. Server straks.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 21:16   #7
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode oppskrifter med squash?

Kyllingfilet med gul paprika, squash og basilikum. Del kyllingen i biter, det samme med grønnsakene og stek det i pannen. Hel over creme fraiche, samt frisk basilikum. Servres med pasta. Nydelig

Og så lager jeg tomatsaus med ulike grønnsaker, deriblant squash. Kan gjerne finne den oppskriften til deg om du vil?

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 22:58   #8
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gode oppskrifter med squash?

IzziCreo: Ja, takk! Eg tek gjerne mot oppskrift på tomatsaus.

Og til alle saman, tusen, tusen takk for alle forslag. Dei to første vart plukka i dag, så i morgon skal den første oppskrifta testast! No har eg valgets kvaler om kva eg skal starte med, alt ser så godt ut!

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 23:21   #9
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 42
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode oppskrifter med squash?

Jeg skulle inn og anbefale den Jamie-carbonaraen som Myria alt har lagt ut oppskrift på. Gjenganger hos oss!

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 08:43   #10
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode oppskrifter med squash?

Tomatsaus med grønnsaker som leker gjemsel

1 ss vegetabilsk olje
1 løk, skrekk og hakk
1 fedd hvitløk, knust
75 g gulrøtter, skivet
1/2 rød paprika
100 g squash, ternet
25 g smør
1/2 purre, skivet
75 g sopp
3 plommetomater, hakket
4 dl tomatpuré
1 ss frisk basilikum, hakket
1 ss frisk persille, hakket
en klype sukker
salt/pepper
50 g mascarpone

pasta

Fres løk i olje til den er blank (ca 2 min). Tilsett gulrøtter, fred videre (ca 4 min). Tilsett paprika og squash (ca 2-3 min). Tilsett smør, purre, sopp (ca 5 min). Tilsett resten (utenom ost) og la det putre under lokk i ca 15 min. Tilsett så osten til slutt.

Oppskriften er slik at før du tilsetter osten, så moser du alt med stavmikser/food processor. Da ser ikke barna alle grønnsakene de ikke liker Men det er jo fritt om man vil mose den eller ikke. Jeg bruker ikke hvitløk eller sopp i. Har forsøkt emd creme fraiche istedenfor mascarpone - funker utmerket. Og så er den nydelig til hjemmelagde kjøttboller - og sikkert mye annet

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 08:59   #11
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gode oppskrifter med squash?

Ratatouille er godt tilbehør til både fisk, kylling og kjøtt.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 10:14   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.377
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode oppskrifter med squash?

Du kan også bake med det, på samme måte som gulrøtter i gulrotkake.

3 kopper (7 dl) revet squash
2/3 kopp (1,6 dl) smeltet smør (jeg brukte litt smør og litt solsikkeolje)
1 1/3 kopp (3,2 dl) sukker (jeg brukte 1 kopp sukker, og 1/3 kopp lønnesirup)
2 egg, vispet
2 ts vaniljesukker
2 ts baking soda / natron
3 kopper (7 dl) siktet hvetemel
2 ts kanel
1/2 ts muskat (jeg syns dette ble litt mye, og droppet det neste gang jeg bakte disse)
1 kopp (2,4 dl) valnøtter (må ikke)
1 kopp 2,4 dl) rosiner (må ikke)

Varm ovnen til 175 grader. I en stor bolle, bland egg, sukker og vanilje. Bland inn den revne squashen, og så det smeltede smøret. Strø baking sodaen over og bland sammen. I en annen bolle, bland mel, kanel og muskat. Hell det over squashblandingen og rør det sammen. Vend inn hakkede nøtter og rosiner til slutt. Hell i muffinsformer, helt opp til kanten, stek midt i ovnen i 25-30 minutter. Sjekk med en pinne før du tar dem ut.

Jeg har også prøvd revet sitronskall i stedet for muskat, og blåbær i stedet for rosiner.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 10:41   #13
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.424
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gode oppskrifter med squash?

Riv squash sammen med litt revet potet (og evt. litt revet gulrot), bland i noen egg og litt melk, salt og pepper og stek som lapper i stekepannen. Kjempegodt som tilbehör servert med en kladd römme oppaa. Svaert barnevennlig, ogsaa. Hvis du vil ha mer nöyaktig oppskrift, kan jeg lete den frem.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no