Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Informasjon

Grader av moderering (spesielt i blogger)

Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-06-12, 14:38   #41
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.498
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Ja, men da kan du vel si ifra _som moderator_ da, eller?

Ja, Det blir litt utydelig dette. Poenget er at ofte hvis man sier ifra som moderator i en blogg som er lukket for en som privatperson, så oppleves kommentarer som mye "strengere" enn den i utgangspunktet er. Og det er også bakgrunnen for tråden.

Var det mer tydelig forklart?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 14:38   #42
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.632
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Dette fungerer jo ok i alle situasjoner hvor det er helt fastsatte grenser, men jeg opplever jo det vi snakker om nå som områder hvor det eksisterer store gråsoner. Ting som kanskje ikke er heeeeelt OK, men ikke noe overtramp heller.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det jeg vel egentlig mest føler for å klargjøre, er at det hender en modde sier fra uten at det er ment som en streng påpakning. Det er lange, lange gråsoner mellom "helt OK" og "helt forbudt", og jeg ønsker å kunne si fra om at jeg synes en diskusjon befinner seg i gråsonen uten å føle at jeg må gi en helt binær vurdering som er enten "admin sier FY! og SLETT!" eller "dette er helt greit, bare fortsett, dere".

Jeg forstår ikke hvorfor ikke en sånn gråsone-nå-begynner-vi-å-nærme-oss-kanten-hilsen ikke kan være signert med moderator? Ut fra det tolker jeg at dere signaliserer at en moderatorisk hilsen nettopp er noe skummelt.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 14:41   #43
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg synes at modratoriske hilsner er ganske alvorlige, og det er ikke alltid det passer seg å gå så sterkt til verks i gråsonen. En moderatorisk hilsen er litt som å smelle neven i bordet, og det er et virkemiddel vi ikke vil bruke i tide og utide.

Og det er når vi er i gråsonene og vi vil bruke en litt mildere variant, som også skal oppfattes som litt mildere, at vi av og til velger å gå inn og kommentere akkurat en slik ting, også i en blogg vi offisielt ikke har tilgang til.

Men da altså uten moderatorisk hilsen?
Dere går inn i en blogg dere ikke har tilgang til, men kommenterer at noe er ugreit som privatperson siden det ville vært "for sterkt" å skrive at det er moderatorisk hilsen?

Da er jeg uenig i at det er en grei framgangsmåte. Jeg ville som bloggeier følt meg veldig invadert i min private sfære, for å kalle det det, om en person jeg ikke har gitt tilgang til kom inn og gav "gode råd" som privatperson om hvordan diskusjonen skulle føres videre. Om denne personen var modde sånn ellers, eller ikke. At noen liksom skulle ha lov å mene noe om min blogg som privatperson, når de har tilgang fordi de er modde på forumet ville for meg føles som et overtramp. Den eneste grunnen til at denne personen skulle lese min blogg er, slik det har blitt forklart i tidligere tråder, være i tilfelle det trengtes å moddes i den. Ikke komme med private meninger.

At en person kom inn som en modde, med en tydelig "nå er jeg modde og opptrår som nøytral part her"-underskrift ville det føles riktig. Kanskje et sterkere virkemiddel, men riktig.

Jeg gjentar det jeg skrev i sted, at om en modde på privaten mener det bærer galt av sted i en blogg vedkommende ikke har tilgang på, og det er mer riktig med en litt mer privat korreks enn en sterkere "moderatorisk hilsen", kan denne modden si ifra til en annen modde med tilgang.

Men som jeg også har skrevet tidligere, siden den modden som sier ifra på privaten er å regne på lik linje med _alle andre i bloggen_, det er jo ingen ubermensch vi snakker om her, så mener jeg det vil være ...underlig å tenke at det kun er moddene som klarer å beherske selvjustis i bloggene. For _meg_ er det veldig viktig at moddene enten er modder, eller privatpersoner. Og ikke slik ubermensch-har-litt-mer-betydning-enn-alle-andre-brukere hvis ord skal veie tyngre enn alle andre. Enten skriver man som modde, eller som privatperson= alle andre. Og da får de samme reglene gjelde som for andre privatpersoner; har man ikke tilgang, så har man ikke tilgang.
Mener nå jeg.

Men så har jeg også vidåpen blogg, så _alle har jo tilgang på den.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 14:42   #44
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.632
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det jeg vel egentlig mest føler for å klargjøre, er at det hender en modde sier fra uten at det er ment som en streng påpakning.

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg synes at modratoriske hilsner er ganske alvorlige, og det er ikke alltid det passer seg å gå så sterkt til verks i gråsonen. En moderatorisk hilsen er litt som å smelle neven i bordet og bruke strengestemmen, og det er et virkemiddel vi ikke vil bruke i tide og utide.

Er dere egentlig uenige her, eller snakker Skilpadda om kommentarer fra en moderator som opptrer som privatperson, altså som en hvilken som helst annen bruker, men med moderatorskiltet i brystlomma and not afraid to use it? :prøver å holde tunga rett i munnen:

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 14:45   #45
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.632
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Poenget er at ofte hvis man sier ifra som moderator i en blogg som er lukket for en som privatperson, så oppleves kommentarer som mye "strengere" enn den i utgangspunktet er. Og det er også bakgrunnen for tråden.

Hvis jeg skulle vurdere ut fra bloggeierne som har kommentert i tråden, så virker det som den invaderende følelsen av å bli privatperson-kommentert av en modde som ikke er invitert som leser, er verre enn å få en moderatorisk hilsen som oppfattes som strengere enn den er ment.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 14:46   #46
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.498
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg forstår ikke hvorfor ikke en sånn gråsone-nå-begynner-vi-å-nærme-oss-kanten-hilsen ikke kan være signert med moderator? Ut fra det tolker jeg at dere signaliserer at en moderatorisk hilsen nettopp er noe skummelt.

Jeg tror ikke problemet er at folk ikke skjønner at vi skriver som moderatorer når vi skriver i en blogg hvor vi ikke har tilgang. Jeg tror at det som oppleves som ubehagelig er at man får "påpakk" (eller hvilket dialektisk ord man liker å bruke) på ting som andre ikke får "påpakk" på eller på "småting". Men grunnen til kommenteringen kan feks være at man har andre folk på bloggtilgangslista si. Det er jo masse folk som sier ifra som ikke er moderatorer, eller man modererer seg selv, eller ingen leser det, eller, eller ...

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 14:48   #47
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.154
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg forstår ikke hvorfor ikke en sånn gråsone-nå-begynner-vi-å-nærme-oss-kanten-hilsen ikke kan være signert med moderator? Ut fra det tolker jeg at dere signaliserer at en moderatorisk hilsen nettopp er noe skummelt.

Vi mener sjelden å være skumle. Men å bruke moderatorisk hilsen opplever jeg som å være veldig "fastslående". Jeg tror jeg bruker det veldig sjelden, fordi det er veldig sjelden jeg har behov for å flagge at dette er en offisiell uttalelse. Jeg tror også det å si signere en "nå nærmer vi oss kanten"-hilsen med moddestempel veldig lett kunne oppfattes som mye strengere enn det var ment, og som jeg skrev en del om i HI, er dette (altså: å bli oppfattet strengere enn vi mener) allerede noe vi opplever en del og prøver å forhindre.

Det er jo i stor grad det som er utgangspunktet for tråden - det at innimellom, når en av oss sier "ok, ro ned litt", eller "dette er vel litt uheldig?", så hører folk "det dere driver med er strengt forbudt!", og reagerer deretter. Og det skjer både på forumet og i bloggene, altså, og ingen trenger ta det personlig - det er ikke så rart at det blir sånn - men jeg tror ikke vi får bukt med det ved å uttale oss enda mer offisielt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 14:49   #48
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.043
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)

En veldig enkel måte å gjøre det på er å bare innvitere alle moderatorer til å være på leselista til bloggen.








Men har jeg selv det?

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 14:49   #49
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.482
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Er dere egentlig uenige her, eller snakker Skilpadda om kommentarer fra en moderator som opptrer som privatperson, altså som en hvilken som helst annen bruker, men med moderatorskiltet i brystlomma and not afraid to use it? :prøver å holde tunga rett i munnen:

Skilpadda og jeg er aldri uenige. :fjaser:

Det siste du skriver her er riktig, Skilpadda snakker om moderatorer som opptrer som privatperson, mens jeg snakker om modder som har dratt skiltet opp av brystlomma og klistret det på så alle ser.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 14:49   #50
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)

Men er moderatoriske hilsener så innmari alvorlige da? Jeg synes det blir helt feil dersom noen som ikke har tilgang til bloggen går inn og sier fra som privatperson. Og jeg synes at man bør ha frihet til å begå overtramp eller hente seg inn i tide, ikke bli hanket inn når man nærmer seg litt fordi man kunne komme til å begå et overtramp. Det blir som en politimann i sivil som stiller seg opp og har fartskontroll og hanker inn alle som nesten bryter fartsgrensen og gir dem en faderlig formaning.

Da synes jeg heller at man burde bli enige om at moderatoriske hilsener kommer i flere utgaver og at noen av dem kan være ganske milde. Jeg synes godt man kan si fra med moderatorisk hilsen at nå er det på tide å roe gemyttene litt, man trenger ikke å brøle at når er streken passert for 10 innlegg siden med en gang man uttaler seg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 14:51   #51
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)

Jeg leser ikke tråden en gang til for å se om jeg har mistet noe, men hvis det m^2 skriver stemmer - at moderatorer går inn i blogger og kommenterer uten moderatisk hilsen og uten tilgang som privatperson - da blir det veldig galt synes jeg. Hvis begrunnelsen er at man ønsker å gi en litt mer vennlig veiledning, at "moderatisk hilsen" kan oppfattes strengt av mottagerne, så tror jeg kanskje at man feilvurderer følelsen hos mottagerne. For meg ville det iallefall føles mye verre om en moderator uten tilgang kom og ga råd om å roe et tema, enn et råd om det samme - men signert med moderatisk hilsen. For meg er ikke moderatiske hilsener lynsjing, liksom. Det er bare en klargjøring av at en beskjed kommer med moderatorhatten på.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 14:52   #52
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.154
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Hvis jeg skulle vurdere ut fra bloggeierne som har kommentert i tråden, så virker det som den invaderende følelsen av å bli privatperson-kommentert av en modde som ikke er invitert som leser, er verre enn å få en moderatorisk hilsen som oppfattes som strengere enn den er ment.

Ja, det er jeg enig i. Men nå skal det også sies at de bloggeierne som argumenterer mot oss i tråden, jo er nettopp de som mener dette - dersom noen, hypotetisk sett, skulle vært helt enige med meg, så trengte de jo ikke å argumentere for det.

Jeg ser hva dere skriver, altså. Og jeg skjønner innvendingen mot en privatperson med moddekort på baklomma, Zulu. Det er ikke lett å balansere mellom å være privatbruker og modde - man er jo den samme (privat-)personen i begge rollene, og vi har alle kjent på utfordringene dette medfører. Jeg tror ikke det vi gjør er perfekt, og tror heller ikke det finnes noen perfekt måte å gjøre det på.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 14:54   #53
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.498
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg ville som bloggeier følt meg veldig invadert i min private sfære, for å kalle det det, om en person jeg ikke har gitt tilgang til kom inn og gav "gode råd" som privatperson om hvordan diskusjonen skulle føres videre.

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Hvis jeg skulle vurdere ut fra bloggeierne som har kommentert i tråden, så virker det som den invaderende følelsen av å bli privatperson-kommentert av en modde som ikke er invitert som leser, er verre enn å få en moderatorisk hilsen som oppfattes som strengere enn den er ment.

Til disse kommentarene vil jeg bare legge inn hva Skilpadda skrev tidligere:

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda

Jeg skjønner at det er uønsket med private kommentarer fra uinviterte i sin private blogg. Jeg avfeier på ingen måte den følelsen eller at dere har rett til å ha den. Men blogger som er på FP er faktisk ikke "private" - de er en del av FP, og vi i forumledelsen har både rett og plikt til å påse at reglene overholdes. Og det dreier seg ikke bare om å hindre direkte baktaling eller outing, men om å prøve å justere tendenser som vi ser eller mener kan være uheldige for forumet/miljøet som helhet

Bloggene på FP er ikke adskilt fra forumet på den måten at de er umoderert. Jeg, personlig, blir alltid overrakset over innspill - jeg vil tro det er i hovedsak fordi jeg jobber med IT og aldri ville ha vurdert noe jeg skrev på et nettsted som privat (trenger jeg å nevne at jeg er lite på FB? ) Jeg også "glemmer" meg innimellom. Det oppleves av og til på FP som jeg sitter sammen i stua mid med en gjeng med kjentfolk og bare prater om løst og fast. Og ikke det som jeg i realiteten gjør. Står fremst i en kinosal med ropert og sier hva jeg mener til en mørklagt kinosal, hvor naboen min kan sitte, læreren til ungene mine, salen kan være full eller tom - jeg vet ikke.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 14:54   #54
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.043
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Vi mener sjelden å være skumle. Men å bruke moderatorisk hilsen opplever jeg som å være veldig "fastslående". Jeg tror jeg bruker det veldig sjelden, fordi det er veldig sjelden jeg har behov for å flagge at dette er en offisiell uttalelse. Jeg tror også det å si signere en "nå nærmer vi oss kanten"-hilsen med moddestempel veldig lett kunne oppfattes som mye strengere enn det var ment, og som jeg skrev en del om i HI, er dette (altså: å bli oppfattet strengere enn vi mener) allerede noe vi opplever en del og prøver å forhindre.

Det er jo i stor grad det som er utgangspunktet for tråden - det at innimellom, når en av oss sier "ok, ro ned litt", eller "dette er vel litt uheldig?", så hører folk "det dere driver med er strengt forbudt!", og reagerer deretter. Og det skjer både på forumet og i bloggene, altså, og ingen trenger ta det personlig - det er ikke så rart at det blir sånn - men jeg tror ikke vi får bukt med det ved å uttale oss enda mer offisielt.

Jeg er med på denne.
Det som er så befriende her på FP er at moderatorene uttaler seg for det meste som privatpersoner, og det er vi alle vant med. Det er ikke som på andre forum (der jeg selv modererer) hvor man svarer som privatperson og blir nærmest halshugget fordi man er moderator og ikke skal uttale seg. (snakker ikke om blogger nå.)

Jeg tror pga at moderatorene stort sett skriver som privatpersoner, stikker det litt dypere når de en og annen gang signerer med -moderator.
Jeg har merket at jeg rygger litt fortere da, og tenker 'oj'! Da er det på tide å tenke på hva en skriver/ hvordan en formulerer det.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 14:54   #55
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.482
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men er moderatoriske hilsener så innmari alvorlige da? Jeg synes det blir helt feil dersom noen som ikke har tilgang til bloggen går inn og sier fra som privatperson. Og jeg synes at man bør ha frihet til å begå overtramp eller hente seg inn i tide, ikke bli hanket inn når man nærmer seg litt fordi man kunne komme til å begå et overtramp. Det blir som en politimann i sivil som stiller seg opp og har fartskontroll og hanker inn alle som nesten bryter fartsgrensen og gir dem en faderlig formaning.

I utgangspunktet er det ikke det, men i praksis så har det vist seg en god del ganger at folk oppfatter moderatoriske hilsner som veldig strenge, og dermed reagerer helt annerledes på beskjeden enn det vi moderatorer hadde tenkt. Det vi så på som en mild henvendelse om at ting kanskje var i ferd med å skli ut har endt opp med full sletting av tråder eller blogginnlegg. Og det er derfor vi nå prøver å påpeke at vi av og til går inn i blogger og prøver en mildere variant, selv om vi i utgangspunktet ikke har tilgang til bloggen.

Og jeg ser poenget med at da kunne vi sendt inn en modde som faktisk har tilgang. Men det er i hovedsak tre problemstillinger der. For det første så er det ikke sikkert at en modde som faktisk har tilgang er påloggete der og da, da er det bedre å gå inn selv om man ikke har tilgang. For det andre så har vi ikke full oversikt over hvilke modder som har tilgang til hvilke blogger, så å finne den aktuelle modden og si i fra at nå bør du gå inn og si i fra kan svi av tid vi i enkelte tilfeller ikke finner hensiktmessig å svi av. Og for det tredje så er det ikke alle blogger som har noen modder på tilgangslisten sin, og hvordan skal vi da løse det?

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 14:55   #56
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.154
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det blir som en politimann i sivil som stiller seg opp og har fartskontroll og hanker inn alle som nesten bryter fartsgrensen og gir dem en faderlig formaning.

Det er jeg ikke helt enig i. Vi har et ansvar for forumet som helhet, og forumreglene inneholder vanskelig kvantifiserbare begreper som at man skal "bidra til en god tone og et trivelig forum". Det er ikke lett å trekke en grense i sanden og si at alt til venstre bidrar til et trivelig forum, mens alt til høyre bidrar til et utrivelig forum og dermed er forbudt. Fartsgrenser er sånn sett mye greiere.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 14:57   #57
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.632
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er jo i stor grad det som er utgangspunktet for tråden - det at innimellom, når en av oss sier "ok, ro ned litt", eller "dette er vel litt uheldig?", så hører folk "det dere driver med er strengt forbudt!", og reagerer deretter. Og det skjer både på forumet og i bloggene, altså, og ingen trenger ta det personlig - det er ikke så rart at det blir sånn - men jeg tror ikke vi får bukt med det ved å uttale oss enda mer offisielt.

Jeg tror kanskje nettopp det, jeg. Eksponeringsterapi. Hvis terskelen for en moderatorisk "ah-ah-ah" ikke er så høy, så blir den ikke oppfattet så myndig heller.

Ellers; reagerer du som moderator, så svarer du som moderator. Reagerer du som privatperson, så svarer du som privatperson. Og hvis du reagerer som privatperson i en blogg du ikke har tilgang til, så må du enten tipse en moderator med tilgang eller vente til du reagerer som moderator.

Easy-peasy, svart/hvitt og firkantet. Sheldon hadde skjønt hva jeg mente.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 14:58   #58
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.154
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Og jeg ser poenget med at da kunne vi sendt inn en modde som faktisk har tilgang. Men det er i hovedsak tre problemstillinger der. For det første så er det ikke sikkert at en modde som faktisk har tilgang er påloggete der og da, da er det bedre å gå inn selv om man ikke har tilgang. For det andre så har vi ikke full oversikt over hvilke modder som har tilgang til hvilke blogger, så å finne den aktuelle modden og si i fra at nå bør du gå inn og si i fra kan svi av tid vi i enkelte tilfeller ikke finner hensiktmessig å svi av. Og for det tredje så er det ikke alle blogger som har noen modder på tilgangslisten sin, og hvordan skal vi da løse det?

Og for det fjerde kan den aktuelle modden synes det er ubehagelig å skulle gripe inn overfor en av sine venner. (Dette var en utvidelse av det Adrienne skrev, ikke en rettelse til det - Adrienne og jeg er, som alltid, på ingen måte uenige. )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 14:58   #59
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg tror kanskje nettopp det, jeg. Eksponeringsterapi. Hvis terskelen for en moderatorisk "ah-ah-ah" ikke er så høy, så blir den ikke oppfattet så myndig heller.

Ellers; reagerer du som moderator, så svarer du som moderator. Reagerer du som privatperson, så svarer du som privatperson. Og hvis du reagerer som privatperson i en blogg du ikke har tilgang til, så må du enten tipse en moderator med tilgang eller vente til du reagerer som moderator.

Easy-peasy, svart/hvitt og firkantet. Sheldon hadde skjønt hva jeg mente.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 14:58   #60
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)

Jeg foretrekker å rase utfor stupet - :ikke direkte redd for metaforer i dag: - og så få beskjed når det er ille nok til en moddehilsen fremfor en privatmodding. Definitivt. Særlig fordi de som deltar i min blogg ikke vet hvem som er på lista mi og ikke, og dermed bør få anledningen til å fange opp at nå er det så ille at en modde som ikke er med her griper inn. Skrives det bare ett eller annet kan de tro det er en som er på tilgangslista. Forumet har tidligere vært krystallklare på at modder ikke er noe spesielt når det ikke står moderatorisk hilsen - ergo får man kkke tak i signalet.

Griper du inn som modde bør du legitimere deg som modde.

Spesielt fordi dette gjør det umulig å skjønne når dere er helt private.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no