Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Jeg må ha nytt objektiv, men hva skal jeg velge?!

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-09, 15:09   #1
Millis
Multividunder
 
Millis sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 850
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Jeg må ha nytt objektiv, men hva skal jeg velge?!

Det ene objektivet til mitt Nikon speilreflekskamera har sprukket Det er 18-55. Egentlig ingen særlig god linse, men ettersom jeg har 55-200 i tillegg er jeg veldig usikker på hva jeg skal kjøpe nå.
Skal jeg selge 55-200 objektivet og heller satse på en 18-200 eller noe slikt? Jeg spurte på en fotobutikk og han himlet med øynene over meg da jeg spurte etter 18-55 ettersom det stort sett er den som følger med og som folk fort bytter ut. I mitt tilfelle fulgte begge disse to objektivene med.
(Ikke så altfor teknisk av meg og kan ikke så mye om dette, det skjønner dere kanskje Men jeg liker å ta gode bilder )

__________________
Ruskesara -05 Lillebror kom 10.august -09
" I don't need therapy. It's not my fault there's a disaster every time I blink. I want to f***ing move on and leave it behind me"
Millis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-09, 23:34   #2
Chiffre
Profesjonelt paranoid
 
Chiffre sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 385
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Smil

Sv: Jeg må ha nytt objektiv, men hva skal jeg velge?!

Opprinnelig lagt inn av Millis, her.

Det ene objektivet til mitt Nikon speilreflekskamera har sprukket Det er 18-55. Egentlig ingen særlig god linse, men ettersom jeg har 55-200 i tillegg er jeg veldig usikker på hva jeg skal kjøpe nå.

Jeg tror kanskje jeg ville gått for en normalzoom med skikkelig lysstyrke. Nikom har en 17-55 og Sigma en 18-50 med lysstyrke 2,8; da har du litt flere muligheter enn med standardobjektivene som typisk følger med. ikke la deg mobbe av betjeningen - de aller fleste bildene blir likevel tatt med "normale" brennvidder

Nikon 18-200 er et flott objektiv, glimrende til (sommer)feriebruk, men det skorter jo litt på lyset og kvaliteten når det begynner å skumre...

I alle høve vil jeg anbefale å komplettere med en skikkelig vidvinkel, f.eks. Sigmas 10-20mm. Da får du med det meste... Som så mye annet, koker det vel ned til økonomien og hvor mye du har tenkt å legge ut. Lykke til!

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-09, 23:37   #3
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg må ha nytt objektiv, men hva skal jeg velge?!

Jeg er veldig fornøyd med min 18-200. Jeg ville valgt det som objektiv nr 1. (men jeg har et mer lyssterkt 50 mm objektiv også. Og et par til. ) Ellers kan jeg bare signere innlegget over.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-09, 15:17   #4
Millis
Multividunder
 
Millis sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 850
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Sv: Jeg må ha nytt objektiv, men hva skal jeg velge?!

Tusen takk for svar! Valgets kvaler.. Jeg ønsker selvsagt å få best mulig til minst mulig pris Høres fornuftig ut å velge normalzoom med bedre lysstyrke, kanskje jeg skulle gå for det.

Har dere noe tips på hvor jeg skal handle? Har hørt mange anbefaler Japan Photo.

__________________
Ruskesara -05 Lillebror kom 10.august -09
" I don't need therapy. It's not my fault there's a disaster every time I blink. I want to f***ing move on and leave it behind me"
Millis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-09, 20:31   #5
Aiza
Går videre
 
Aiza sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 664
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Sv: Jeg må ha nytt objektiv, men hva skal jeg velge?!

Jeg har samme spørsmål og ønske. Ser at "billig" objektivet som fulgte med tar svært dårlige bilder i sollys, noe spesielt man burde tenke på i forhold til dette og kjøp av objektiv.?

__________________
Jente 01, Gutt 08 og jente nov 09
Aiza er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 09:36   #6
Chiffre
Profesjonelt paranoid
 
Chiffre sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 385
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Sv: Jeg må ha nytt objektiv, men hva skal jeg velge?!

Opprinnelig lagt inn av Aiza, her.

Jeg har samme spørsmål og ønske. Ser at "billig" objektivet som fulgte med tar svært dårlige bilder i sollys, noe spesielt man burde tenke på i forhold til dette og kjøp av objektiv.?

Dårlige bilder i sollys? Hm, den var ny for meg. Vanligvis klarer "billigobjektiver" seg ok under gode lysforhold, men får problemer i dårlig lys fordi de
a. har dårlig lysstyrke, slik at man må bruke stor blender, evt. høyere lysfølsomhet (ISO)
b. gir spesielt dårlig resultat på største blender. (Det gjør forsåvidt dyre objektiver også, men forskjellen er gjerne mindre.)

Det kunne vært interessant å høre hva slags problemer du opplever når du tar bilder i sollys?

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 10:02   #7
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg må ha nytt objektiv, men hva skal jeg velge?!

Opprinnelig lagt inn av Aiza, her.

Jeg har samme spørsmål og ønske. Ser at "billig" objektivet som fulgte med tar svært dårlige bilder i sollys, noe spesielt man burde tenke på i forhold til dette og kjøp av objektiv.?

Hvis du tenker på sterk sol/motlys, er det ikke lett å ta gode bilder under slike forhold. Du kan mao ikke skylde på objektivet. For det første velger autoprogrammene på kameraet ofte feil slik at man undereksponerer hovedmotivet fordi det er så mye lys over alt. Lær deg å justere eksponeringen opp et par hakk ved behov så du får eksponert slik du vil (eller ideelt sett lær deg å justere blender/lukker selv på M). Det er en stor fordel å ha solskjerming, dvs ta bildene i skyggen. Sterk sol gir harde skygger i ansikter. Hvis du ikke kan flytte motivet eller sørge for skjerming, er blitz et godt hjelpemiddel. Blitzen hjelper litt på de skarpe skyggene du får rundt nese og øyne. I motsetning til innendørs i dårlig lys, fungerer den innebygde kamerablitzen helt greit til dette.

Men bortsett fra det - hvis du bare har et dårlig objektiv og skal kjøpe deg et nytt, ville jeg gått for et greit 18-200mm objektiv med billedstabilisator. Dette fordi det er så anvendelig, ikke fordi det nødvendigvis er det beste objektivet man kan få tak i.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no