Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Følger dere opp dåpsløftet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-08, 19:23   #1
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spinoff: Følger dere opp dåpsløftet?

Hvor mange av dere som har døpt barna deres, eller er faddere, er klar over hva dere lover der ved døpefonten? Hvordan følger dere opp dette? Følger dere opp?

Kom på en gammel historie. Jeg ble spurt av broren min om å være fadder til hans eldste barn (som er konfirmert nå), og han ble bra forbauset da jeg svarte nei takk og spurte om han var klar over hva som er en fadders plikter? Det var han ikke. I likhet med mange andre, har jeg en følelse av. Han mente det ikke var så nøye, jeg kunne vel være fadder likevel? Nei, sa jeg, jeg kan ikke stå der og hykle og love å hjelpe dere å oppdra barnet i den kristne tro når jeg ikke tror på det selv.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 20:16   #2
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.481
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff: Følger dere opp dåpsløftet?

Vi følger opp våre egne barn, men jeg må med skam meddele at oppfølging av fadderbarn er det dårligere med. Jeg bor ikke i nærheten av noen av mine fadderbarn så det er uansett vanskelig å følge opp i det daglige.

Den jeg har fulgt best opp er nok tanteskatten min, som jeg også er fadder til.

Jeg har forøvrig takket nei til å være fadder til flere enn de 3 jeg allerede har.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 20:22   #3
Laura
Aktiv
 
Laura sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 115
Laura har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Spinoff: Følger dere opp dåpsløftet?

Jeg er fadder til en kompis si jente, og der følger jeg desverre ikke opp. Kun jul og bursdagsgaver. Pluss en tur på sommeren.
Også er jeg fadder på to tanteunger, og dei følger jeg opp som ei god tante. Men kristendommen tar mamma seg av.

__________________
Når kjærligheten er forbi, kommer den - som det gode ryktet - aldri tilbake.
A.Behn
Laura er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 20:25   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Følger dere opp dåpsløftet?

Jeg tror ikke kirken og alle er enig med meg, men jeg mener jo jeg følger opp.
Delvis i hvertfall.

Jeg er ikke veldig ivrig på å lære fadderbarnet mitt om Gud og Jesus, men jeg er bevisst på å påvirke dem i "riktig" retning i forhold til verdier, holdninger og menneskesyn. I mitt hode er det å være med å oppdra etter kristne verdier.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 20:25   #5
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.854
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spinoff: Følger dere opp dåpsløftet?

Før jeg våknet opp av bevisstløsheten rakk jeg å bli fadder for...hm... to barn om jeg ikke husker feil. Hadde det vært i dag jeg ble spurt hadde jeg svart som -ea-. Jeg har ikke fulgt opp løftet med tanke på å lære barnet om Gud og kristendommen.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 20:29   #6
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Følger dere opp dåpsløftet?

Jeg er fadder til niesene mine og følger opp ja, også med drypp om andre religioner, tanker, tvil og hvorfor og hvordan, og hvor forskjellige mennesker er
Men så har de en bestefar som er kirketjener og en tante som er sokneprest, så jeg tror ikke de lider noen nød uansett...

En av fadderne til lillegutt er (troende) jøde, og en er (troende) katolikk, noe presten i vår kirke sa var helt greit og faktisk positivt - jeg synes det gir en fin mulighet for å lære om religion fra forskjellige ståsted.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 20:34   #7
Laura
Aktiv
 
Laura sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 115
Laura har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Spinoff: Følger dere opp dåpsløftet?

En ting... Selvsagt så lover man jo noe til kirka, men er ikke det viktigere å spørre hva foreldra forventer? Også svare ja/nei ut fra om man kan leve opp til det?
Jeg forventer ikke at dei lærer opp ungene mine i kristendom, men at dei blir snille og skikkelige folk! Og får mye kjærlighet!

__________________
Når kjærligheten er forbi, kommer den - som det gode ryktet - aldri tilbake.
A.Behn
Laura er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 20:57   #8
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Følger dere opp dåpsløftet?

Opprinnelig lagt inn av Laura, her.

En ting... Selvsagt så lover man jo noe til kirka, men er ikke det viktigere å spørre hva foreldra forventer? Også svare ja/nei ut fra om man kan leve opp til det?
Jeg forventer ikke at dei lærer opp ungene mine i kristendom, men at dei blir snille og skikkelige folk! Og får mye kjærlighet!

hvorfor døpe dem i kirka med faddere da?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 20:58   #9
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Følger dere opp dåpsløftet?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

hvorfor døpe dem i kirka med faddere da?

Det er vel ikke noe stor overraskelse eller sjokkerende nyhet at mange døper i kirka, med faddere, av tradisjon?

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 20:59   #10
Laura
Aktiv
 
Laura sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 115
Laura har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Spinoff: Følger dere opp dåpsløftet?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Det er vel ikke noe stor overraskelse eller sjokkerende nyhet at mange døper i kirka, med faddere, av tradisjon?

Tradisjon her ja, eller er jo bra med kristendom å. Mormora tar dei med i kirka eller søndagskulen annen hver søndag. Og ofte på bedehus.

__________________
Når kjærligheten er forbi, kommer den - som det gode ryktet - aldri tilbake.
A.Behn
Laura er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 21:03   #11
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Følger dere opp dåpsløftet?

Jeg er fadder for min kusine, og så har jeg jo et eget barn som er døpt.
Mitt eget barn blir selvsagt fulgt opp helt annerledes ifht. tro og tvil, det e rnoe annet når man er der hver dag.
Kusinen min får seg noen drypp i ny og ne, og det kommer vel mer med tiden etterhvert som hun spør og graver og nærmer seg konfirmasjonsalder.

Mitt barn er ikke døpt pga. tradisjon.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 21:03   #12
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Følger dere opp dåpsløftet?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Det er vel ikke noe stor overraskelse eller sjokkerende nyhet at mange døper i kirka, med faddere, av tradisjon?

Nei, det er jo ikke det egentlig

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 21:08   #13
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Følger dere opp dåpsløftet?

Jeg er ikke fadder for noen. Men jeg følger opp egne barn da. Nå er de døpt i metodistkirken, og der har man ikke faddere.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 23:21   #14
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Følger dere opp dåpsløftet?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Nei, det er jo ikke det egentlig


Det var den mest ukranglete konstanteringen jeg har vært borti her inne.




(Hvis det ikke er sånn at egentlig er passiv aggresiv da. )

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 00:18   #15
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Følger dere opp dåpsløftet?

(that´s for me to know and you to find out? )

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 01:43   #16
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.501
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinoff: Følger dere opp dåpsløftet?

Føler at eg følger opp ja. Mine eigne born er med i kristent barnekor og søndagsskule. Vi syng matvers som varierer mellom kristne og andre, godnattsang på same måte, og borna har ganske mange barnebøker med kristent innhald.

Dei eg er fadder for har fått nokre kristne barnebøker, og eg har dei iallefall med i mine eigne bøner. Prøver å følge dei litt opp, men det kunne gjerne vore meir, spesielt om dei hadde budd litt nærare.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 01:46   #17
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Følger dere opp dåpsløftet?

Jeg har fulgt opp ved å melde dem ut av statskirken. Og jeg gav klar beskjed om at jeg ikke kom til å stå og lyve ved døpefonten, så jeg sa ikke ett ord. Dåpen ble meg påtvunget av svigers, jeg klarte ikke stå imot på den tiden. Men jeg overlot altså løgnene til andre.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 01:47   #18
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Følger dere opp dåpsløftet?

I så måte er min samvittighet gullende ren; ingen avglemte eller ignorerte løfter her i gården, nei.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no