Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Glutenfrie sveler?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-14, 21:43   #1
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.466
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Glutenfrie sveler?

Kan dere hjelpe meg å kvalitetssikre denne oppskriften?

Jeg skal lage sveler til et arrangement, og må ha en batch med glutenfrie også. Har derfor testet ut litt i dag, med denne oppskriften, som jeg bare har endret litt på ut i fra den jeg pleier å lage:

2 egg
1,5 dl sukker
1pose Toro glutenfri fin kakemiks
6 dl kulturmjølk
1 ts natron
1 ts hjortetakksalt
1 dl smeltet smør

De ble gode, hadde fin konsistens, og jeg lurer på om det virkelig kan være så enkelt å få det til, eller om det er noen glutenfeller her jeg har tråkket i!

Jeg tar nok ikke sjansen på at jeg får steketakka fri nok for gluten fra tidligere stekinger, så jeg kommer til å steke disse i stekepanne.

Ser dette greit ut, dere som har peiling?

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-14, 21:46   #2
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Glutenfrie sveler?

Slike ting som sveler og vafler er ikke så vanskelig som brød og gjærbakst, så dette er nok helt greit:-)

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-14, 21:47   #3
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glutenfrie sveler?

Ser bra ut, og må testes!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-14, 21:48   #4
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.358
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Glutenfrie sveler?

Det er så enkelt! Du har jo tenkt på det med stekeplaten allerede. Ta smør av ny smørpakke, uten mulige smuler fra glutenholdig bakst eller røre. Ikke bruk treredskaper. Dekk til de ferdige svelene med plast eller alufolie for å unngå kontaminering fra annen mat.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-14, 21:53   #5
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.466
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Glutenfrie sveler?

Opprinnelig lagt inn av Akseliane, her.

Det er så enkelt! Du har jo tenkt på det med stekeplaten allerede. Ta smør av ny smørpakke, uten mulige smuler fra glutenholdig bakst eller røre. Ikke bruk treredskaper. Dekk til de ferdige svelene med plast eller alufolie for å unngå kontaminering fra annen mat.

Ah, supre tips!

Kan jeg evt bruke flytende melange? Da slipper jeg vel å være redd for å få med no gluten fra noen smuler?

Hva er grunnen til at jeg ikke bør bruke treredskaper? (Har bare redskaper i plast, så det er ikke noen fare, jeg er bare nysgjerrig!)

Jeg bruker Gimsøy formfett fra sprayflaske når jeg steker, er denne trygg?

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-14, 21:58   #6
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.358
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Glutenfrie sveler?

Flytende margarin er lurt! Formfett på spray også, lettere å administrere.

Treredskaper og -fjøler er så porøse at det vil kunne sitte partikler av mel med gluten igjen uansett hvor grundig de vaskes. De som er særlig sensitive vi kunne få reaksjoner ved bare få partikler av gluten.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no