Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Langtidsheving

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-05-14, 18:20   #1
glutina
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2014
Innlegg: 1
glutina har et hav av muligheter foran seg
Standard

Langtidsheving

Hei til dere alle. Jeg er ny her inne, dette er mitt første innlegg. Jeg har glutenallergi, og jeg baker mye brød. Jeg er ikke så glad i det glutenfrie melet som inneholder mye ris og maismel. Derfor har jeg eksperimentert med å redusere vanlig glutenfritt mel, og erstatte dette med glutenfritt havregryn som jeg maler i foodprossesor. Jeg har en oppskrift som jeg er kommet frem til med: 900 g malt havregryn, ca 500 g glutenfritt mel. Jeg bruker 1 dl linfrø.
1 liter veske, jeg bruker vann, rapsolje og 1 ss sirup. 1 pose tørrgjær. Jeg formarmer vannet til fingervarmt og bruker det meste av vannet til å bløtgjøre havremelet. (ca 5 - 10 minutter) Jeg blander 2,5 ts salt og 1 pose gjær sammen med det glutenfrie melet. Dette heller jeg da etterhvert over havremelet og sper inn med resten av vesken. Hever deigen i 30 min. Det er ikke lett å elte denne deigen da den er nokså løs. Jeg baker de derfor ut som rundstykker, etterhever i 30 min, og steker i 18 minutter på 200 grader.
Nå er det slik at jeg skal reise på ferie til Danmark, og der jeg skal være er det lite glutenfritt brød å få kjøpt. Jeg lurer derfor på om det er mulig å lage deigen hjemme før jeg drar, og så bake den ut når jeg kommer frem etter ca 1 døgn. Lar det seg gjøre å langtidsheve over så lang tid? Jeg tar gjerne imot tips fra dere som driver med langtidsheving.

glutina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-14, 18:38   #2
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Langtidsheving

Jeg tipper det kan gå fint. Du må bruke kaldt vann og mye mindre gjær. Rekker du å prøve det først hjemme?

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-14, 18:47   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Langtidsheving

Er det ikke bedre å bare ta med ingrediensene og bake der nede? Det må da være lettere?

Man klarer seg jo uten brød en dags tid?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
brød, glutenfritt, langtidsheving, og


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no