Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva leser du for barnet ditt nå?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-09, 23:33   #21
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Ja, Snorkfrøken (2) har ditchet Tassen og skal bare ha Emil, Emil, Emil.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Gammel 08-09-09, 23:36   #22
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Det har gått i Knerten siden vi så traileren til filmen tidlig i juni. Nå har vi igjen bare 1 bok i serien.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv  
Gammel 08-09-09, 23:37   #23
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

"Heksene" av Roald Dahl til guttongen på 8 år.

Imma er ikke aktiv  
Gammel 08-09-09, 23:38   #24
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Har lest Løven, heksa og klesskapet for guttungen med noen kutt i traurige miljøskildringer og masete replikkvekslinger, men et sted midtveis i Prins Caspian mistet han interessen. Han er seks år. Nå leser vi Dinotopia, som han er fengslet av. Mange, flotte illustrasjoner, og så handler det jo om dinosaurer!

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv  
Gammel 08-09-09, 23:39   #25
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Narnia er da vel ikke noen jentebok? Like lite som at Harry Potter er en guttebok.

Du har sikkert rett, ang. Narnia, altså. Er klar over at Harry Potter ikke er en "guttebok", men lurte bare litt på Narnia. Siden jeg ikke har lest den, baserte jeg meg bare på det lille jeg husker fra da jeg selv så serien på TV, looong time ago.

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Guttungen min har ihvertfall hatt stor glede av Narnia. De er enklere enn Harry Potter også - bedre å starte med.

OK. Som sagt; will do. (Her skal det leses, enten de vil eller ikke. )

rine er ikke aktiv  
Gammel 08-09-09, 23:48   #26
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Noe av det morsomste ved å lese Harry Potter for Poden er det at han så åpenbart får med seg vittighetene, særlig de til Humlesnurr. Han lo så hjertelig av replikken fra begynnelsen av bok 1, der Humlesnurr sier at arr slett ikke er så dumt og at selv har han et arr på kneet som er et nøyaktig kart over undergrunnen i London - og så begynte han å le igjen av samme replikk under tannpussingen en halvtime senere. Og han lo overrasket og nesten like voldsomt av Humlesnurrs "Jeg vil gjerne si noen få ord"-tale ved den aller første banketten på Galtvort.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 00:13   #27
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Nå leser vi Georgs magiske medisin for femåringen. Etter de tre første kapitlene var hun nesten skjelven, og var slett ikke sikker på om hun turde å høre mer. Det var jo så skummelt med alle de farlige tingene Georg puttet i medisinen! Men dagen etter var vi i gang igjen, og hun lo rått da bestemors hode stakk opp mellom taksteinene. Hun er vanligvis ikke lettskremt, så jeg var litt overrasket.

Ellers er vi også midt i "Aurora i blokk Z", men Aurora er nok ikke like interessant som Knerten (som vi har lest 6 av). Får se om vi skal gi henne en sjanse til, eller om vi gir oss etter den første boka.

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 00:18   #28
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Guttungen leser visst Georgs magiske medisin på skolen.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 01:36   #29
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

For 7-åringen leser jeg Jon Ewos bøker om dragen Zara, mens 2-åringen kommer med alt mulig som skal leses. Så da dikter jeg opp noen historier (til f.ek.s H&M-katalogen eller bladet "Motor") eller leser om Lillesøster, Simon og Kaia, Postmann Pat m.m.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 04:47   #30
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Her går det i Harry Potter om dagen, og jeg tillater så absolutt ingen sniklesing! Da msiter jo jeg deler av historien! Uhørt!

Jeg har bare hørt bruddstykker av HP før; bok 1 og 2, da jeg jobbet i en klasse der jeg måtte ta pause mens læreren leste. Husker jeg var nesten furt noen ganger da jeg ble "jaget" til lunsj...
Narnia ligger og venter, og mulig jeg prøver meg på Br. LØvehjerte etter det. (er ikke det en skikkelig grinebok?)

Guttungen på 4 er ikke så lett å lese for; han er litt rastløs og sporer veldig lett av. Pulverheksa har gått i repeat noen måneder, så jeg bytter gjerne ut med noe som fungerer. Tror nok vi tar en tur på biblioteket snart. Knerten funker kanskje på 4åringer? JEg har lest veldig lite Anne Cath. selv da jeg var barn, og har dermed liten erfaring...

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 08:14   #31
Neados
Superduperaktiv
 
Neados sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 744
Neados er litt kulNeados er litt kulNeados er litt kul
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Vi leser om Zara, Zigrid og Zofie. Hun er snart 5 år og denne boken liker hun godt.

Neados er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 08:20   #32
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Her leses "Fru Pigalopp og juleposten" (6 år). Tenker jeg skal bestemme neste bok.

Tangerine er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 08:34   #33
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Akkurat nå leser vi Tippi i Afrika, som har fantastiske bilder av en liten jente med afrikanske dyr og landskaper. Teksten er grusom, så jeg ser i grunnen fram til siste side.

Storebror elsker å bli lest for. Han veksler mellom småbarnsbøker a la Ludde og greier jeg nesten ikke kan forstå at han får noe ut av. Vi har lest Ronja Røverdatter to ganger i løpet av sommeren, pluss et samleverk om Lotta fra bråkmakergata. Karlson på taket funket ikke, da kjedet han seg.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 08:39   #34
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.977
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Egentlig synes jeg ikke noe om å lese "Knerten". Knerten er 4 år, og når mammaen hans er på jobb så må han vente alene på utsiden av butikken hvor hun jobber. Det er ikke så veldig 2009 akkurat.

Jeg har måttet forklare snuppa om barnehagesituasjonen på midten av 50-tallet, men tror ikke helt at det gikk inn.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 08:47   #35
Frances
Lykkelig naiv
 
Frances sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 861
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

For jenta på 8 år leser jeg Den hemmelige hagen av Frances H. Burnett. Hun elsker den, selv om hun synes den er litt skummel. (Helt korrekt så leser vi Den løyndomsfulle hagen - da den kun var å få tak i på nynorsk for en tid tilbake).

For gutten på 5 år leser vi Mikkes trafikkskole. Trafikkregler er veldig spennende.

Frances er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 08:49   #36
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Mormor og de 8 ungene, stor samlebok.
Har nettopp startet på nytt, etter guttas eget ønske

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 08:53   #37
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Vi har ikke lest regelmessig i det siste. Vesla leser stort sett et eller annet på senga selv. Men vi har Flette-Mette og den lange melkeveien av Evi Bøgenæs liggende, og den må vi vel lese ferdig snart.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 08:59   #38
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Akkurat nå leser vi Aurora (og pappa). Sjuåringen elsker Anne Cath Vestly, og synes det er helt utrolig at de møter Mormor i boken om Aurora. For et sammentreff, liksom.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 09:12   #39
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Akkurat nå holder vi på med siste boka i en serie om røveren Pannebrask, av Otfried Preussler. Jeg tror ikke det er de mest kjente bøkene, men vi fant dem i bokhylla hjemme hos mamma og pappa i sommer, og storebror synes de er veldig festlige. Og vi foreldre liker at kapitlene er akkurat passe lange til å lese ett og ett om gangen.

Lillesøster er litt enklere i stilen, der går det mye i Barbafamilien, Lille Prinsesse, Når To-bøkene og litt annet.

Begge to blir lest for om kvelden, det er en viktig del av leggeritualet vårt.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 09:16   #40
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Vi leser herlig femtitallsnostalgi for seks- og åtteåringen. Eller, når ble egentlig bøkene om Knerten skrevet? Vi leser iallefall Knerten gifter seg akkurat nå.

 
Lukket tråd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no