Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

God elggryte?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-11, 20:39   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

God elggryte?

Jeg kjøpte grytekjøtt av elg i dag, og tenkte at søndagsmiddagen skulle være elggryte. Har du en god oppskrift? Og hvor lenge bør kjøttet koke for å bli skikkelig mørt?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-11, 20:54   #2
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: God elggryte?

jeg lager på slump på denne måten:

Del kjøtter i passe terninger. Brun det i omganger i varm panne i smør, og kok ut pannen med litt vann mellom hver gang. Kjøttet trekkes en times tid i kraften. Det skal være så mye kraft at det dekker kjøttet, men ikke så mye mer. Brun lett 1-2 løk (avhengig av hvor stor porsjon du skal ha), 2- 4 gulrøtter i skiver, 1-2 persillerot ("hvit gulrot") og ha det i gryta sammen med timian og enebær som er knust i morteren. Ha i 3/4 - 1 boks med rømme og 3-4 ss solbærsirup. Trekk til grønnsakene er møre. Brun sopp (gjerne kantarell, det gir best smak) og tilsett på slutten av trekketiden. Hvis du vil at gryta skal være litt tykkere i konsistensen tilsett litt brun maizennajevner.
Serveres med kokte poteter og tyttebærsyltetøy.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-11, 21:12   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God elggryte?

Takk! Den hørtes deilig ut. Solbærsaft var litt uvanlig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-11, 21:14   #4
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: God elggryte?

Solbærsaft gir samme effekten som feks rognebærgele eller ripsgele. En liten søtsmak gjør seg det. Du kan erstatte litt av det med litt brunost også, det er også godt.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-11, 21:24   #5
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: God elggryte?

Jeg skal lage hjortegryte i morgen, min slumpe-oppskrift er nesten som Erica sin.
Jeg bruker ikke gulrot og persillerot i, og i stedet for solbærsirup bruker jeg en dæsj tyttebærsyltetøy. Timian og einebær er et must.

Jeg serverer med hjemmelaget potetmos og brokkolisalat, det er veldig godt til!

På slump:
Rå brokkoli skåret i små buketter
Like mengder majones og rømme
Rosiner
Solsikkekjerner

Alt blandes sammen ikke så lenge før servering.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-11, 21:38   #6
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: God elggryte?

Jeg slumer også. Steker kjøttet i små biter, har på vann så det dekker kjøttet, koker halv til en times tid, tilsetter grønnsaker, sopp og løk, salt, pepper, timian og einebær. Og så bruker jeg som regel matfløte og ikke rømme. Koker til grønnsakene er møre. Server med potetbåter dynket i olivenoje og krydret med salt pepper og timian, og stekt i ovnen på 200 grader i 30-40 min.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-11, 22:18   #7
dea
Superaktiv
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 310
dea er litt kul
Standard

Sv: God elggryte?

Her er min slumpeoppskrift.
Først deler jeg kjøttet i biter og bruner det. Så lar det stå og koke i 1-2 timer (kommer an på hvor seigt det er) med einebær og laubærblad i.
Når kjøttet er ferdig steker jeg charlottløk blankt i litt smør, har i rødvin og lar det koke ned til ca halv mengde. Så tilsetter jeg vannet som kjøttet har kokt i og en boks fløte. Lar dette koke litt, tilsetter eventuelt mer kraft hvis det trengs. Så har jeg i kjøttet og stekt sopp.

Pleier å servere det med rosenkål, gulerøtter og ovnsstekte poteter. (og tyttebær for de som liker det)

__________________

dea er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no