Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Pinnekjøtt og forberedelse

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-10, 18:38   #1
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Pinnekjøtt og forberedelse

...


Sist redigert av Strutsen : 15-01-13 kl 22:38.
Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 18:40   #2
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pinnekjøtt og forberedelse

Legg i vann nå.
Bytt vann igang iløpet av kvelden, og la det stå i vann til i morgen.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 18:43   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.545
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt og forberedelse

urøkt er best i min verden, jeg liker ikke røkt.
Jeg er vant til hjemmelaget, og røkeri har mine foreldre ikke, så da "skal" pinnekjøtt smake urøkt i mitt hode.

Og ja, du rekker nok vanne ut til i morgen. Les på pakken, det spørs nemlig hvor salt det er, "gryteklart" er alt fra reelt gryteklart, til noen timer i vann, ordinært er gjerne "over natta" eller et døgn i vann. Tror jeg. Som sagt, jeg er vant til hjemmelaget, det trenger ikke så lenge. Det er saltet, men saltet uten å sprøyte salt inn i kjøttet, på den mer tidkrevende måten, og tilpasset hvor lenge vi vanner det ut...

Lure tips: trepinner til å ha i gryta selges "overalt" om du ikke har (og trenger en god del runder i oppvaskmaskina etterpå...) og ellers... kos deg. Småmisunnelig, pinnekjøtt er godt!

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 18:49   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt og forberedelse

Jeg synes pinnekjøttet skal være litt salt, og synes mange lar kjøttet ligge altfor lenge i vann. Jeg leste om noen som lot det ligge i RENNENDE vann i 48 timer, galskap. Jeg lar det ligge i vann i mellom 12 og 24 timer, aldri lenger. Og røkt er best, synes jeg, men det er en smakssak. Pinnekjøtt er ikke akkruat vondt, røkt eller ei.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 18:54   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt og forberedelse

Ikke noe krydder nei, og du lar gryta stå på svak/middels varme til det er ferdig.
Noen velger å koke pinnekjøttet i vann, det gjør faktisk Hellstrøm og kjøttet blir ufattelig mørt og godt. Jeg har prøvd.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 18:56   #6
Svanhild
Aktiv
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Gildeskål. Nordland
Innlegg: 135
Svanhild er litt kul
Standard

Sv: Pinnekjøtt og forberedelse

Tilbehør er jo også veldig viktig; hjemmelaga kålrabistappe og mandelpoteter Kos dere og lykke til !

Svanhild er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 18:57   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.545
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt og forberedelse

Ikke noe krydder nei.

Du skal altså ha vann i bunnen, rist, eller helst slike trepinner, IKKE vann opp til kjøttet, varme nok til at vannet koker, slik at vannet fordamper og kjøttet dampes. Men "på svak varme" tilsier "ikke er varme enn det trengs for å koke, ikke fosskoke veldig". pass på at det ikke går tomt for vann, etterfyll om nødvendig, da helst med kokende vann for å unngå at det blir kaldt nedi der.

Jeg er også av dem som liker det litt salt, mener mamma bare pleier ha det noen timer i vann, men heller dampe lenge (kortere tid i vann gir hardere kjøtt, lenger damping gjør det mykere)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 19:01   #8
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pinnekjøtt og forberedelse

Kolerabistappe: kolerabi, en tre fire poteter moses (IKKE med stavmixer, det blir babymat) sammen med en goood dæsj ribbefett. Ha i ca en dl fløte og smak til med salt og pepper. Alle elsker denne.

En annen ting, det er godt med både surkål og rødkål til. Og en hvit saus istedenfor pinnefett. En hvit saus laget på pinnefett og litt mel + fløte. Mmmmm!!!
Damp mandelpotetene. Da kan de ikke ødelegges.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 19:16   #9
Svanhild
Aktiv
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Gildeskål. Nordland
Innlegg: 135
Svanhild er litt kul
Standard

Sv: Pinnekjøtt og forberedelse

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Men hva er "svak varme". :inn med teskje.

Jeg har kjøt ferdigstappe. Jeg er den eneste i hele familien som spiser kålerabistappe. Men jeg noterer meg oppskriften her, så får vi se om jeg klasker til i morgen.

Vil anbefale deg å lage kålrabistappe selv, det kan ikke sammenlignes med ferdigstappe Kålrabien kokes samtidig som poteten, og det tar bare 2-3 min ekstra å stappe den

Svanhild er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 19:26   #10
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt og forberedelse

Pinnekjøttet putrer på svak varme 3 hos meg.
Posestappen må ikke brukes til pinnekjøttet.... Syns jeg.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 19:26   #11
Svanhild
Aktiv
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Gildeskål. Nordland
Innlegg: 135
Svanhild er litt kul
Standard

Sv: Pinnekjøtt og forberedelse

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

:kjøper kålerabi i morgen:

Jeg må jo bare gjøre det, når jeg tenker meg om. Etter å ha vok st opp med hjemmelaget, kommer hele middagen i morgen til å bli en skuffelse med ferdigstappe, tenker jeg.

Men "svak varme"? 1? 2? 4? 5? 7? Eller?

Svak varme; varmer først opp med "full guffe", deretter trinn 1 eller 2, sånn at vannet fortsatt koker litt. Bør ikke fosskokes, da fordamper vannet. Følg med på vannstanden underveis, det må ikke tørrkokes.

Svanhild er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 19:40   #12
Svanhild
Aktiv
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Gildeskål. Nordland
Innlegg: 135
Svanhild er litt kul
Standard

Sv: Pinnekjøtt og forberedelse

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Men jeg har skjønt det riktig at det bare skal være vann under pinnene/risten, ikke sant?

Helt korrekt

Svanhild er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 19:50   #13
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pinnekjøtt og forberedelse

Så geit at du spurte om dette, surre, så slipper jeg.
Skal også lage pinnekjøtt for første gang.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 10:00   #14
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt og forberedelse

Kan jeg ta opp denne tro?
Jeg søkte på røkt pinnekjøtt og må også ha inn dette med t-skje.

Vi er dårlige på pinnekjøtt og har etpar dårlige opplevelser med det men vi var på nyttårsfest sist nyttårsaften og fikk røkt pinnekjøtt som var grillet i ovnen og vi ble skikkelig positivt overrasket. Det var knallgodt når det var røkt og grillet sånn. Sprøtt og knallgodt, ikke sånn dvaskt og smakløst som vi har smakt før... Stooor forskjell på røkt og urøkt, gitt.. Gutta likte det også kjempegodt.
Tenkte jeg skulle prøve det og be hele familien på prøvesmaking. Vet at det er superlett, bare man vet hva man skal gjøre.

Jeg har to ganger spurt om hvordan de laget det men det er visst mannen som er kokken så hun visste faktisk ikke og nå kan jeg ikke mase mer synes jeg.

Noen som kan komme med tips på hvor lenge sånn røkt pinnekjøtt skal vannes ut sånn at det ikke er FOR salt men samtidig litt salt og godt , og om det skal byttes vann ila utvanningstiden.
Røkt er vel røkt eller er det forskjell på kjøttet? Kjøper man frossent eller ferskt?
Kan man dampe alt kjøttet på en gang i samme kjelen eller må man ha flere kjeler når det blir mye kjøtt? Vi blir 14-15 stykker.
Og skal det grilles på 200C eller mer? Tid? Til det har fått farge, kun noen få minutter??
Takk for svar.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 10:07   #15
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pinnekjøtt og forberedelse

Jeg lager røkt og urøkt pinnekjøtt på samme måte, så du kan bare følge oppskriften i denne tråden. Jeg gjør det sånn.

Jeg har ikke prøvd å ha pinnekjøttet i ovnen selv, men troor at min mormor pleier å ha det i en langpanne i ovnen med grillelementet på i noen minutter. Jeg aner ikke hvor mange grader, men tenker at 200 sikkert går greit. Man vil jo ikke svi kjøttet, bare skjerpe det litt.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 10:10   #16
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt og forberedelse

Tror jeg har det på litt mere enn 200 grader og grillen er på.
Følger med som en hauk og tar det ut når jeg syns det er bra.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 10:28   #17
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt og forberedelse

Ja, det er sant, det skal jo ikke stekes noe særlig, bare grilles kjapt sånn at kjøttet får en sprø hinne og det kan jo ikke ta lange tiden.
Men hvor kjøper man kjøttet? Er det like greit å kjøpe på REMA og Kiwi?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 12:40   #18
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pinnekjøtt og forberedelse

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Ja, det er sant, det skal jo ikke stekes noe særlig, bare grilles kjapt sånn at kjøttet får en sprø hinne og det kan jo ikke ta lange tiden.
Men hvor kjøper man kjøttet? Er det like greit å kjøpe på REMA og Kiwi?

Jeg tenker at jeg ser heller på produsenten av kjøttet, enn om det er kjøpt på Rema eller Kiwi altså.
Eldhusrøkt kjøtt pleier å være veldig godt da.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 13:38   #19
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pinnekjøtt og forberedelse

Jeg tar alltid pinnekjøttet en kjapp runde i ovnen før servering, nydelig.

Jeg bryr meg ikke så mye om hvor jeg kjøper pinnekjøttet, men heller hvordan det ser ut.

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 13:40   #20
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.029
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt og forberedelse

Og toppen av alt, det er å grille pinnekjøttet på grill (helst kull) etter damping.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no