Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-18, 13:25   #161
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jo, veldig mange må. Fordi ellers blir det ikke gjort. Noen må følge en syk far til lege, noen gir blaffen og tenker at dette kan andre ta. Men hvis ingen følger far til legen får han ikke hjelp.

Men begge deler er valg. Man velger hva man kan leve med. Jeg tar hele tiden valg jeg vet diskvalifiserer meg som «god datter» i de flestes øyne. Det er tidvis veldig ubehagelig, men jeg står ved valget jeg har tatt. Jeg vet mange hadde valgt annerledes, og sett på det som en selvfølge.

I andre situasjoner har jeg strukket meg langt lengre enn mange andre ville gjort, og selv om alternativene for meg er uaktuelle, så er det likevel også er valg jeg har tatt. Jeg må ikke, men det er det valget jeg kan leve greiest med.

Å sette grenser for seg selv er vel noe av det vanskeligste, særlig når man egentlig er så inderlig redd for å ikke være god nok og ikke være elskbar. At jeg har alle lemmene mine skyldes antagelig bare at ingen har kommet på å be meg kappe av noe i bytte mot kjærlighet og tilhørighet. Og nå er det nok for sent, jeg har satt en grense.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 13:33   #162
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Men begge deler er valg.

Ja, begge deler er et valg. Men det er en differanse på å ta et valg på at man ikke vil hjelpe sin gamle far/mor til lege fordi at dette er noe som noen andre bør gjøre og det å leve med at vinduene ikke blir vasket på den "riktige" måten.

Jeg tenker at det blir enklere å diskutere hvis man anerkjenner at dette er to forskjellige typer typer beslutninger. For å ta et teoretisk eksempel: Hvis mannen min ville ha pølser en gang i uken gir dette en konsekvens jeg kunne ha levd med (selv om jeg ikke ville ha likt det), hvis mannen min hadde valgt vekk alt av tradisjonell legebehandling og vært en vaksiner-er-gift-type, så kunne jeg ikke levd med konsekvensen av å la han ha ansvaret. Og da måtte jeg ha gjort noe. Så lenge jeg ikke kunne ha levd med konsekvensene av avgjørelsene noen andre hadde tatt, måtte jeg ha tatt både avgjørelsene og arbeidet med de selv.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 16-03-18 kl 13:41. Årsak: slettet et "ikke"
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 13:47   #163
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Jeg er enig i at det er forskjell på å ikke gidde å sørge for at barna har mat i matpakkene sine og å gi barna brødskiver til middag (for å bruke et annet eksempel). Det ene er til å leve med, det andre må tas tak i.

Og noen mennesker er dessverre slik at hvis ikke noen andre gjør det, så blir det faktisk ALDRI gjort. Og da snakker jeg ikke om å dumme seg ut en gang eller innimellom, og lære av det, men om å fortsette å gi beng, gang på gang. Uavhengig av om det handler om å få syke barn eller foreldre til legen eller sørge for at vinduene er rene til jul.

Mitt poeng er at innimellom så må man rett og slett ha skikkelig is i magen, for å finne ut hvilken type partneren er. Om det er en som går inn og tar ansvaret når hen ikke har noe annet valg, eller om det er en som gir f. uansett. Hvis det viser seg at personen aldri tar ansvar, så er det i mitt hode noe helt annet enn en person som har "tillært hjelpesløshet", men som er i stand til å yte bare hardt settes mot hardt.

Det er stor forskjell på en person som alltid setter egne behov først, uavhengig av hvilke konsekvenser det får for andre, og en person som setter egne behov først, fordi det i realiteten aldri har vært nødvendig å velge seg selv bort, siden noen andre alltid stepper inn i siste liten. Den siste kan "reddes", den første er det ikke noe vits å samle på.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 14:13   #164
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Nå diskuterer dere som om dette ikke var et strukturelt problem. Men det er det. Menn blir oppdratt til å fraskrive seg ansvaret, og støttet i valget på hundrevis av strukturelle måter. Ikke reduser det til et kjønnsnøytralt individuelt valg!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 14:14   #165
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.206
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Nå diskuterer dere som om dette ikke var et strukturelt problem. Men det er det. Menn blir oppdratt til å fraskrive seg ansvaret, og støttet i valget på hundrevis av strukturelle måter. Ikke reduser det til et kjønnsnøytralt individuelt valg!

Word!

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 14:25   #166
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.772
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Nå diskuterer dere som om dette ikke var et strukturelt problem. Men det er det. Menn blir oppdratt til å fraskrive seg ansvaret, og støttet i valget på hundrevis av strukturelle måter. Ikke reduser det til et kjønnsnøytralt individuelt valg!

Det interessante er at det gjerne er mødrene som ordner opp aller mest for gutta sine. (Basert på 01 og 02-modellene jeg kjenner til, vil det foregå til langt ut over myndighetsalder.)

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 14:31   #167
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Nå diskuterer dere som om dette ikke var et strukturelt problem. Men det er det. Menn blir oppdratt til å fraskrive seg ansvaret, og støttet i valget på hundrevis av strukturelle måter. Ikke reduser det til et kjønnsnøytralt individuelt valg!

Nettopp.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 14:34   #168
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.206
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Det interessante er at det gjerne er mødrene som ordner opp aller mest for gutta sine. (Basert på 01 og 02-modellene jeg kjenner til, vil det foregå til langt ut over myndighetsalder.)

Det er min erfaring også.
Og jeg ser at jeg ordner mye mer for Lillebror enn jeg gjorde for Storesøster da hun var på samme alder. Jeg er veldig klar over det, og jobber aktivt med å overlate ansvar til ham. Men han er rett og slett mer umoden og ikke klar for ta det samme ansvaret som hun var. Jeg håper dog at det går seg til i god tid før han blir voksen, altså.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 14:36   #169
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Kun basert på egne observasjoner, både blant barn og voksne, så tror jeg det har langt mer med personlighet enn kjønn å gjøre.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 14:39   #170
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Nå diskuterer dere som om dette ikke var et strukturelt problem. Men det er det. Menn blir oppdratt til å fraskrive seg ansvaret, og støttet i valget på hundrevis av strukturelle måter. Ikke reduser det til et kjønnsnøytralt individuelt valg!

På et samfunnsnivå er jeg helt enig i det. Men det må også diskuteres på et individnivå, fordi det er der problemet skal løses!

For å spissformulere:

Til damer - slutt å ha så j@vla dårlig samvittighet for alt, og slipp mannen til.

Til menn - ta nå for pokker'n halvparten av voksenansvaret hjemme, du klarer det på andre områder i livet.

(Jeg er oppdratt i en familie som i veldig stor grad har omvendt kjønnsrollemønster på mange områder, blant annet fordi jeg har hatt en far som var frivillig hjemmeværede i mange år, mens moren min var den som tjente pengene. Og jeg har en mann som er blitt ansvarliggjort fra tidlig alder, så jeg har nok litt lettere for å se det fra den andre siden, og ser også hva som fungerer for å ansvarliggjøre en som er "tillært hjelpesløs" på noen områder. Det betyr ikke at jeg ikke går i kvinnefella med jevne mellomrom, fordi jeg er sosialt opplært til at visse ting er mitt ansvar fordi jeg er kvinne. Bare så det er sagt.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 14:42   #171
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.803
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Nå diskuterer dere som om dette ikke var et strukturelt problem. Men det er det. Menn blir oppdratt til å fraskrive seg ansvaret, og støttet i valget på hundrevis av strukturelle måter. Ikke reduser det til et kjønnsnøytralt individuelt valg!

Helt enig! Det blir akkurat som den diskusjonen som har gått i årevis der mor tar mesteparten av fødselspermisjonen og alle argumenterer med at det passer best for deres familie. Når det er slik at det er forventninger i samfunnet til at det er slik det skal deles så er ikke dette frie valget så innmari fritt allikevel. Det skal litt til å velge på tvers av normen.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 15:46   #172
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, begge deler er et valg. Men det er en differanse på å ta et valg på at man ikke vil hjelpe sin gamle far/mor til lege fordi at dette er noe som noen andre bør gjøre og det å leve med at vinduene ikke blir vasket på den "riktige" måten.

Nettopp. Det handler ikke om å være en god eller dårlig datter, det handler om å ta vare på de svakeste i samfunnet. Som barn, syke og eldre. Det handler om medmenneskelighet og sosialt ansvar å sørge for at de svakeste får dekket grunnleggende primærbehov som varme klær, mat, medisiner, og videre omsorg, kjærlighet og trygghet.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 16:13   #173
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Tegneserien traff ikke meg i det hele tatt. Her hjemme deler vi på alt. Vi har begge full kontroll på bursdager og treninger og graderinger og foreldremøter, så det er hipp som happ hvem av oss som sender unger avgårde. Det eneste som er "våre" ting er at han vasker bil og renser sluket på badet, mens jeg ordner til jul og bursdager.

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 17:42   #174
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg tror ikke jeg er enig i hva mange legger i «må». Hvem har sagt de trø til mest? Jeg tror ikke de må. At de likevel gjør, det må da være et valg?

Institusjoner og hjelpeapparat gir mindre hjelp om det er døtre tilgjengelig. Mener noen har dokumentert det nylig. Klart, man MÅ ikke det heller, men er man glad i foreldrene sine så er det begrenset hvor ille man syns de kan ha det. Vil jeg tro.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 18:40   #175
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jo, veldig mange må. Fordi ellers blir det ikke gjort. Noen må følge en syk far til lege, noen gir blaffen og tenker at dette kan andre ta. Men hvis ingen følger far til legen får han ikke hjelp.

Når de ringer fra sykehjemmet og sier at mor trenger nye truser, så må noen kjøpe dem. Og når mor brekker lårhalsen og må følges på røntgen, så må noen trå til.

Men det er jo ikke slik at eldre uten barn, eller eldre med bare sønner ikke får hjelp?
Selvom om jeg er vedig klar over at dette er en helt reel skeivbelastning fra det offentlige. Og jeg er svært obs på den, da min store skrekk er å få sigermor i "fanget" på den måten. Noe som gjør at jeg øver på å grensesette ifht det. Men det er svært lett å bli sugd inn i en omsorgsrolle man ikke egentlig har mulighet til å ha.
Å velge den bort betyr jo at man må tåle at fremmede følger far til legen og at hjemmehjelpen kjøper truser til mor. For sikkerhetsnettet finnes jo?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 18:46   #176
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Nettopp. Det handler ikke om å være en god eller dårlig datter, det handler om å ta vare på de svakeste i samfunnet. Som barn, syke og eldre. Det handler om medmenneskelighet og sosialt ansvar å sørge for at de svakeste får dekket grunnleggende primærbehov som varme klær, mat, medisiner, og videre omsorg, kjærlighet og trygghet.

For meg blir dette en helt reell problemstilling, på ett eller annet tidspunkt, fordi mitt søsken bor utenlands. Det jeg må avklare med meg selv er om jeg da er komfortabel med at det offentlige tar "hans" del, eller om jeg har kapasitet til å gjøre det selv.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 18:47   #177
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Eller man er enebarn med to syke foreldre i tredve år. Kjempelett å velge bort.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 18:55   #178
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men det er jo ikke slik at eldre uten barn, eller eldre med bare sønner ikke får hjelp?
—————/
Å velge den bort betyr jo at man må tåle at fremmede følger far til legen og at hjemmehjelpen kjøper truser til mor. For sikkerhetsnettet finnes jo?

Da får de oppnevnt en verge som tar over økonomien også. Og det er det mange eldre som nekter. Og de kan nekte så lenge de ikke er umyndiggjort, og de kan nekte å betale for hjelp. Hjemmehjelpen kjøper ikke truser, fremmede følger ikke til lege. De blir evt puttet i en taxi eller ambulanse og det meldes fra at de kommer uten følge. Noe som kan føre til at helseproblemer ikke blir tatt opp, eller at en som pårørende ved null og niks om behandling.

Jeg gidder ikke diskutere på dette, jeg står oppi det til halsen på 7. året, jeg bare påpeker at dette er en belastning de aller fleste av oss, døtre og sønner, vil oppleve. Og det kan være lurt å tenke over. Jeg er sykepleierutdannet, og har mange års fartstid fra hjemmesykepleien. Jeg kan systemet, jeg kan våre rettigheter. Jeg stiller ikke høye krav selv om jeg er/var i faget, men jeg vet inderlig godt hva tilbudet blir om pårørende ikke stiller opp. Jeg ønsker ikke det for foreldrene mine.


Sist redigert av 007 : 16-03-18 kl 19:43.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 18:56   #179
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Eller man er enebarn med to syke foreldre i tredve år. Kjempelett å velge bort.

Mine foreldre er egentlig ganske tydelige på at de ikke vil være noen byrde om de skulle bli pleietrengende.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 19:15   #180
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Mine foreldre er egentlig ganske tydelige på at de ikke vil være noen byrde om de skulle bli pleietrengende.

Nei, det vil ikke jeg heller, men antakeligvis vil jeg bli det for barna mine likevel. I det minste er de tre stykker.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no