Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Den bærekraftige og besparende mat-tråden

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-22, 11:19   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den bærekraftige og besparende mat-tråden

Ref Floksas betimelige utbrudd i gruffetråden, om det globale matvarekrisen, så tenkte jeg at vi kunne angripe problemet litt i det små, her på forumet:

- Hvordan lage mat som både er mer bærekraftig for klimaet, som belaster den globale og lokale matsituasjonen så lite som mulig, og som kan spare oss noen kroner nå som maten blir veldig dyr.

Vegetarmat er jo et åpenbart svar, gitt at det krever så enormt store matressurser å produsere kjøtt, men dette er jo ikke helt rett frem, det heller. Noen vegetaralternativer er ikke bærekraftige, og slett ikke billige. Har man høns i hagen, som spiser rester og sånt, så er det vel bærekraftig å spise både eggene og hønene, for å ta noen ytterpunkter.

Jeg TROR tråden bør inneholder mange tips om belgfrukter, men kanskje det ikke alltid er svaret heller?

For MEG er bøygen på belgfrukter at jeg ikke er så god på å "få dem til", og jeg trenger hjelp til å komme over kneika og i gang på det.


Så:

1. Del tips til hvordan man kan spise mer bærekraftig og økonomisk.
2. Del så konkrete og tydelige oppskrifter som mulig, for å hjelpe andre.


I mellomtiden kan man jo også huske på de åpenbare tiltakene for å redusere matforbruket:
1. Ikke kast mat!
2. Ikke spis mer enn du trenger!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no