Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Familietelt?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-11, 01:28   #1
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Familietelt?

Jeg leker med tanken på å kjøpe telt som vi kan reise på ferie med. Vi er 5 i familien. Barna er 5,6 og 9 år gamle.
Mannen er vel 190 høy, så det er greit om han kan stå oppreist inni noe av teltet iallefall om det er mulig.

Hva bør jeg se på? Hva er lurt? Hva er unødvendig? Hva er god nok vannsøyle? Finnes det lette familietelt, som kan bæres med til fjells?

Og hva mer er lurt å ha hvis man skal reise på telttur hele familien? Jeg er veldig lite vant til dette, men syns det høres litt kjekt ut likevel.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 08:00   #2
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv
 
Kahlan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.300
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Sv: Familietelt?

Hva med en lavvo, godt med soveplass og der er det garantert ståplass for mannen også. Men det er kanskje litt tungt å bære på fjelltur, det har vi ikke prøvd det enda.

__________________
Kahlan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 08:04   #3
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.801
Blogginnlegg: 247
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Familietelt?

Vi er i ferd med å skaffe oss lavvo til familiebruk og har vel falt ned på Helsport Varanger 8-10. Det er en relativt stor lavvo, men noe av poenget er at det skal være litt plass der inne og at vi skal kunne bruke det på tur med fler enn oss fire.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 09:11   #4
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.977
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Familietelt?

Jeg ville ikke brukt hverken familietelt eller lavvo på fjelltur, det blir flere kilo ekstra å bære, og større volum. Til bilferie o.l. vil jeg si familietelt virker smart, og vi ville mye heller hatt det enn lavvo.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 09:44   #5
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Familietelt?

Det er hovedsakelig bilferie som er aktuelt. Bare en bonus om det er lett nok til å ta med til fjells.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 10:01   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.087
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Familietelt?

Vi har et gedigent telt, som jeg aldri husker hva heter. Det er fra Fjellsport, i hvert fall.
Det er to soverom og stue på midten (2.05 under taket på midten). Men det er stort også sammenpakket, og veier 16 kg, så det er uaktuelt å slepe med seg på tur ...

Vårt minner om dette, men vi har bare to soverom.
http://www.gsport.no/produkt/706594(...6-familietelt/

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 19:29   #7
Sonja Sockersöt
Hjuleglede
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.120
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Familietelt?

Telttur? Frivillig?
Du er gal!

Jeg anbefaler som sagt Lalandia på det sterkeste.

Sonja Sockersöt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 19:35   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Familietelt?

Er lavvo så tung da? Jeg har ikke båret en selv, men på friluftsavdelingen på jobben min bruker de en slik og da blir den båret i en sekk på tur, gjerne flere ganger i uka om sommeren. Har aldri hørt noe om at det er så voldsomt tungt å bære.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 19:35   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Familietelt?

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Telttur? Frivillig?
Du er gal!

Jeg anbefaler som sagt Lalandia på det sterkeste.

Der har du meg i fjor og alle år før det. I år er jeg motsatt. *lei av å være fattig*

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 21:03   #10
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Familietelt?

Vi har akkurat fått dette:



Outwell Sun Valley 6. Jeg mener det har vannsøyle på 5000 mm på oversiden, og 3000 mm i bunnen. Eller var det omvendt? Hvertfall, så holdt det visstnok tett i 4 dager i øsregn på camping i 2007, mens naboteltene bukket under.

Vi skal teste det om et par uker, men jeg håper jo inderlig at vi ikke får testet vanntettheten. Det veier drøye 30 kg, så det er jo ikke noe man bærer med seg på tur, nei.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 21:08   #11
Vito
Weeeee
 
Vito sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.520
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Familietelt?

Kjenner at jeg er litt misunnelig på Niobe. Herlighet, det var jo virkelig teltet sitt!! Men kan tenke meg at det koster bittelitt da.

__________________
Den er klok den som forbedrer seg selv og godtar andre.
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 21:14   #12
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Familietelt?

Skulle vi kjøpt det selv så hadde det ikke blitt helt i den prisklassen, nei.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 09:32   #13
Corbeille
...med jordbær...
 
Corbeille sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 427
Corbeille er litt kul
Standard

Sv: Familietelt?

Vi er også på utkikk etter et familietelt. Og vi ønsker å ta det med på kortere turer på sykkel eller på fjellet. Så for oss er det viktig at det ikke er for tungt. Vi har tre barn (5 år, 3 år og 0 år) og håper på å finne et telt med to soverom.

Jeg har ikke funnet mange telt som tilfredstiller kravene våre - det nærmeste vi har kommet er disse teltene (hvor vi syntes det ene er litt for lite og det andre for dyrt):

Gimle Family 4+
4999 + 899 (for ekstra innertelt) hos XXL
8,5 kg + x kg for innerteltet




Terra Nova Laser Space 5
12 999
5,4 kg totalt




På grunn av vekt og størrelse på det minste "soverommet" foretrekker vi helt klart teltet fra Terra Nova. Jeg syntes 120 cm i bredden er litt lite for to voksne personer - særlig når det også er skråtak. Men teltet fra Terra Nova er i overkant dyrt.

Corbeille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 09:45   #14
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Familietelt?

Jeg har googlet en del etter familietelt etter at jeg fikk et slikt i gave av familien til bursdagen min i november (har mao enda ikke kjøpt det). De teltene jeg synes ser best ut for familiecamping med bil, er Outwell-teltene slik Niobe er så heldig å ha fått. Problemet er at de ser ut til å ha få forhandlere i Norge, så vi skal kjøpe når vi drar til Danmark om et par uker. Det ser ut til at dette er en testvinner i flere tester:

http://www.outwell.com/en/Products/T.../Montana6.aspx

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 11:12   #15
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: Familietelt?

Bergans har noen telt som egner seg på fjelltur.

http://bergans.no/produkter/default....%20Dome%20Telt

6033 Fjellcamp Dome Telt



  • Teltet har stort fortelt og innertelt med to soverom som kan slås sammen til et stort rom
  • Begge rommene har stor åpning med myggnetting
  • Teltet er selvbærende og står uten bardunering
  • 15 bardunfester sikrer teltet i dårlig vær
  • Forteltet har to store vinduer med myggnetting
  • 2 store lufteluker i toppen av teltet sikrer god ventilasjon
  • Yttertelt i lett og formstabil rip-stop/nylonduk
  • Stormmatter
  • Innvendig høyde: 180 cm
Mål innertelt: BxLxH 275x200x180 cm
Soveareal: 5,5 m²
Vannsøyle bunnduk: 5000 mm
Vannsøyle ytterduk: 5000 mm



http://bergans.no/produkter/default....%20Pers%20Telt
6051 Wiglo™ 6-8 Pers Telt


En videreutvikling av lavvoens gode egenskaper, hvor vi klarer å utnytte en mye større del av gulvarealet. I tillegg til den tradisjonelle midtstangen er det 3 stenger som spenner sideveggene utover. Dette gir større rom samtidig som du har mulighet til å rulle opp ytterduken i alle 3 buene. Sidebuene, samt rikelig med bardunfester gir meget god vindstabilitet. Teltet har rikelig med ventilasjonsmuligheter samt en stor topphatt som kan justeres etter vindretningen for å få optimal utlufting. Ytterteltet er i lett ripstop/
polyesterduk. Teltet kan brukes med kun ytterduk eller sammen med innertelt*.

Vekt innertelt: 2,8 kg
Mål ytterduk: 560 x 490 x 250 cm
Mål innertelt: 522 x 290 x 210 cm
Soveareal: 12,7 m²
Vannsøyle bunnduk: 5000 mm
Vannsøyle ytterduk: 5000 mm

Veil. pris med innertelt: 7000,-
Veil. pris uten innertelt: 5000,-
Veil. pris innertelt: 2000,-
Veil. pris myggnetting: 400,-
Veil. pris lage teltplugger: 200,-

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 11:24   #16
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.317
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Familietelt?

Me har eit liknande til det Ru viser. Me har berre åpning i front, men med tre soverom. Me kjøpte vårt i Sverige. Skulle me hatt nytt no, hadde nok drømmen vert eit slik som Niobe har. Dei telta er fine.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 11:50   #17
Tuste
Aktiv
 
Tuste sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 185
Tuste er litt kulTuste er litt kul
Standard

Sv: Familietelt?

Vi har et Outwell telt, slik som dette
http://www.tentscamping.co.uk/outwel...rd-xl-tent/217

Kjøpte det på obs for ca 3000 kr tror jeg det var for ca 3 år siden. Det er stort og tungt. Men forholdsvis enkelt og sette opp når man er to. Vi har veldig god plass føler jeg, 3 soverom og et stort oppholdsrom,samt inngangspartiet. Vi bestillte et teppe til å ha på gulvet. Det bestilte vi fra jakt og friluft i Arendal.

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=-4


Det dekker hele oppholdsrommet og gjør at det virker veldig lunt inne. Vi har også kjøpt oppblåsbare store madrasser til å ligge på.

Teltet er altså ikke noe å bære med seg på tur, men er supert når vi ligger på campingplass for å være der en stund. Vi har brukt å ligge på topcamp i Danmark. De har veldig bra standard. Da har man tilgang på kjøkken. Man kan bestille eget badeværelse og feks kjøleskap hvis man ønsker det. Det er bra sanitær anlegg og gjerne badebasseng og stort lekeanlegg for barna. Har veldig god erfaring med det.
Du kan lese litt mer om de ulike her:

http://www.topcamp.dk/nn

Vi har forresten brukt å bestille campingvognplass når vi reiser med det store teltet. Da får vi tilgang på strøm samt at vi har vår tilmålte plass og slipper å få noen klin inni teltet vårt.

Tuste er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no