Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er tenner skjelett?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-07, 17:51   #1
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Er tenner skjelett?

Det lurer jeg på i kveld. Eller det er Christian som spurte meg men nå ble jeg usikker så da spør jeg dere her inne. Er det noen som vet det?

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 17:53   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er tenner skjellett?

Hmm vel, de sitter jo igjen på skjelettet når alt det andre er borte, så da er de vel kanskje det?

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 18:03   #3
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er tenner skjellett?

Tenner er etter det jeg vet knokler Så er da en del av skjelettet ja

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 20:23   #4
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er tenner skjellett?

Nei, tenner er ... tenner. De er helt unike. Tannemaljen er det hardeste i hele kroppen, og det eneste som ikke består av celler. Visste du at melketennene sakte men sikkert "spises opp" fra roten og mot spissen av kroppens egne celler? Fascinerende. Det er røtter på melketennene også i utgangspunktet, men de tilbakedannes når de permanente vokser frem under dem.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 22:39   #5
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er tenner skjellett?

Tja... Tennene består for det meste av tannbein som er hardere enn vanlig bein. Og kronen (den delen av tennene man ser) er dekket av emalje som igjen er enda hardere enn tannbein. Tannen har også en rot som fester tannen til kjeven.

Så jeg vil vel heller ikke kalle tenner en del av skjelettet, men de er laget av en type bein.

Dessuten er skjelettets oppgave å holde kroppen oppreist og å støtte og beskytte de andre organsystemene.


Sist redigert av Sue : 11-02-07 kl 22:58. Årsak: Tilføying
Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 22:41   #6
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er tenner skjellett?

Jeg aner ikke, men jeg tror ikke det er en del av skjelettet :anerikke:

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 00:01   #7
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er tenner skjellett?

Opprinnelig lagt inn av Sue, her.

Dessuten er skjelettets oppgave å holde kroppen oppreist og å støtte og beskytte de andre organsystemene.

Nei, det er da masse andre funksjoner. Bare tenk på ørebeina.

Det var et godt spørsmål Christian hadde, Estrella! Og selv om jeg selv egentlig ville svare "nei", så heller jeg mer mot "ja" etter å ha tenkt meg om litt. Jeg husket nemlig at tann-anleggene har samme opprinnelse (cellemessig) som bein og brusk, dvs utviklingsmessig stammer var samme type "primærvev" i fosterlivet, men differensieres etterpå.

Googlet litt og fant dette:

Dannelse av skjelettvev

Udifferensierte mesenkymceller aggregerer (samles) og danner et nettverk av celler: et blastem. Avhengig av posisjon og under påvirkning av ulike induksjonsstoffer vil så dette blastemet gi opphav (differensiering) til beintyper, brusk, bindevev eller muskelceller. Skjelettvev dannes enten direkte fra et slikt blastema (feks membranbein) eller via bruskvev (erstatningsbein: først dannes brusk som så blir erstattet av bein). Utgangspunktet er imidlertid likt, idet blastemaet gir opphav til et nettverk av collagene fibre som inneholder ulike typer av skjelettproduserende celler: (min utheving)

  • osteoblaster (bein)
  • chondroblaster (brusk)
  • odontoblaster (tannbein)
  • ameloblaster (emalje)
***
Det er godt mulig at embryologi-eksperter eller zoologer for den saks skyld er sterkt uenige, og at det er kun knokkelvev som regnes som "ekte" skjelett. Det er uansett ikke feil å si at tennene tilhører skjelett-systemet.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 10:24   #8
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er tenner skjellett?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Nei, det er da masse andre funksjoner. Bare tenk på ørebeina.

Joda, er forsåvidt enig, men det er jo slik at hele skjelettet består av over 200 knokler og leddene mellom den, og de har igjen mange forskjellige oppgaver (dannelse av blodceller, fungere som kalsiumlager, bevegelse etc).

Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no