Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-16, 21:48   #21
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Hvor mange timer er det å kjøre den strekningen da?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-16, 21:54   #22
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hva med å reise med fly ned og tog hjem?

Har gått og ventet på at det kanskje kom tilbud på flybilletter nedover, men å langt så er det ikke det og blir litt mer kostbart enn jeg har lyst til. I dag så jeg de hadde satt ned prisen i mellomjula, derfor tenkte jeg fly opp og tog ned.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-16, 21:55   #23
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Hvor mange timer er det å kjøre den strekningen da?

Ca 6-7 (alt etter antall stopp) om det er bare veier.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-16, 22:28   #24
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Jeg hadde nok tatt tog eller fly. Synes det er slitsomt å kjøre bil på vinterføre når man er eneste sjåfør.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 01:43   #25
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.028
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Jeg hadde ikke vurdert tog eller fly i jula hvis bil også var et alternativ. Fine, greid veier og ikke så innmari lang kjøretur. (Nå liker ikke jeg tog da, og flyplass i jula er et mareritt. Fred og ro med lydbok, musikk og radio i bil derimot. Love it.)

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 02:44   #26
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Jeg hadde kjørt. Har kjørt noen juler fra Tromsø og hit jeg bor nå, og det gikk stort sett greit, med unntak av den ene gangen det var mye vær, det var litt slitsomt. Ca 50 mil å kjøre.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 07:07   #27
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.849
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Jeg hadde kjørt, har ofte kjørt østlandet-Sunnmøre til jul og det har stort sett gått helt fint.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 08:02   #28
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Når kan du dra hjemmefra? Jeg hadde kviet meg dersom jeg måtte ha kjørt i mørket. Har du en OK bil? Det kan være VELDIG kaldt øverst i Østerdalen. Husker med gru noen turer derfra i min pure ungdom.

Hvis jeg kunne ha kjørt slik at jeg kom omtrent til Elverum før det ble mørkt så hadde jeg kjørt. Ellers hadde jeg sikkert flydd ned og tog hjem. Det blir sikkert rift om billettene på lille julaften så ikke vent for lenge.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 10:09   #29
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

mkj: Vi har anledning til å starte så tidlig som vi selv ønsker, har tatt meg fri lillejulaften. Jeg har en veldig ok bil (Opel Insigna, 2010 modell) som jeg synes er veldig god å kjøre vinterstid. Veldig stødig på glatt føre.

Nei, jeg må bruke noen dager på å kjenne på dette altså. Usikker hva jeg skal gjøre.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 10:23   #30
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Jeg hadde unngått å kjøre i mørket i alle fall.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 10:25   #31
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Hva med å ta natt-tog natt til lille julaften?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 10:29   #32
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.435
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hva med å ta natt-tog natt til lille julaften?

Enten det, eller en sydentur. Det er hinsides dyrt å ta nattog, dessverre.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 10:31   #33
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Da tror jeg at jeg hadde kjørt i 8-9 tida. Bør være grei skuring det.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 10:32   #34
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Det går helt sikkert fint å kjøre den strekningen. Også i mørket.

Til de som sier det er så kaldt i Østerdalen: Det var på 60-tallet at dette var en issue, at muligens tålte ikke bilene så mye kulde. Knallfrost pleier å gi det beste føret å kjøre på, er min erfaring. Klarer ikke varmeapparatet å holde koken, så trenger man ikke sitte i t-skjorta og kjøre, altså. Man kan kle på en jakke.

Det er fine, nokså rette veier, god bredde og plass til å møte biler. Jeg klarer ikke å se problemet.

Hadde det vært smale, svingete og glatte veier på kysten av Norge, derimot - så hadde det vært litt mer grunn til å kikke etter alternativ transport. Hurtigruta anbefales på de strekningene.


Sist redigert av -ea- : 30-10-16 kl 10:38.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 10:37   #35
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Jeg hadde kjørt. Plass til alt, kan starte når jeg vil og kan ta det rolig langs veien. Matpakke, termos og lydbok. Bilkjøring er rekreasjon.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 10:39   #36
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Jeg hadde kjørt. Og hadde sikkert tatt veien over Dovre. Jeg synes Østerdalen er så øde. Langt mellom hvert sted man kan stoppe, og Dovre er sjarmerende uansett årstid. Har man en god bil og gode dekk ser jeg absolutt ikke problemet med å kjøre på vinterstid. Hadde nok lest meg litt opp på vinterkjøring (kolonne etc) og lagt et par pledd i bilen for sikkerhets skyld, i tillegg til kjettinger og alt man ellers bør ha i bilen vinterstid.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 10:41   #37
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Opprinnelig lagt inn av Pasta, her.

Bilkjøring er rekreasjon.

Ja, stort sett.

Når jeg kjører langt så har jeg alltid med mat og drikke i bilen, greit å holde blodsukkeret oppe. Og hvis man må stoppe og vente pga noe underveis, så kan man ha pledd/digert skjerf/sjal i bilen i tilfelle rottefelle... og varme klær hvis man må ut og hjelpe andre på veien.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 13:20   #38
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Enten det, eller en sydentur. Det er hinsides dyrt å ta nattog, dessverre.

900 kr i tillegg koster det og da har man plass til seg selv og 2-3 unger. Så billige sydenturer får ikke vi tak i.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 13:23   #39
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Jeg hadde kjørt. Og hadde sikkert tatt veien over Dovre. Jeg synes Østerdalen er så øde. Langt mellom hvert sted man kan stoppe, og Dovre er sjarmerende uansett årstid. Har man en god bil og gode dekk ser jeg absolutt ikke problemet med å kjøre på vinterstid. Hadde nok lest meg litt opp på vinterkjøring (kolonne etc) og lagt et par pledd i bilen for sikkerhets skyld, i tillegg til kjettinger og alt man ellers bør ha i bilen vinterstid.

Jeg er enig. Om jeg hadde kjørt hadde jeg valgt Gudbrandsdalen, og ved bra vær kjørt Venabygd i stedet for Dovre.

Østerdalen er den mest nitriste strekningen jeg vet om og så er det kronisk ising pga Glomma.
Vi kjørte deler av Østerdalen for noen uker siden og da lå den sedvanlige kuldeskodda tungt, minus 10 grader og tynt islag på veien.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 15:24   #40
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøre Trondheim-Oslo t/r i jula?

Vi kjører denne strekningen ofte, og jeg har også kjørt den alene med småbarn flere ganger. Pleier å være helt uproblematisk.

Men - både mannen og jeg kvier oss ørlite for å kjøre den midt på svarte vinteren når vi har unger i bilen, nettopp pga. kulda og faren for glatte veier. Ikke for at vi ikke får opp varmen i bilen, men om det skulle skje noe som gjør at vi ikke får holdt motoren i gang og at ungene da skal bli fryktelig kalde. Og vi har vært ut for vår dose med svært glatte veier der, spesielt på strekningen Ulsberg-Kvikne. Den er i tillegg ganske svingete. Er det pent vær og forholdene over Dovre er gode, ville jeg valgt Dovre fremfor Østerdalen. Mye hyggeligere tur.

(Jeg er muligens litt preget av at vi en romjul kom som første bil til åstedet etter en alvorlig front-mot-front-kollisjon. Men det var ikke på denne strekningen, og det kan skje overalt. Likevel, vi ble mer forsiktige med langkjøring vinterstid etter dette.)

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no