Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

[Helsepersonell] Gir dere antipyretikum ved forhøyet temp r/t Robinul (terminalfase)?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-16, 22:17   #1
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

[Helsepersonell] Gir dere antipyretikum ved forhøyet temp r/t Robinul (terminalfase)?

Dette spørsmålet er primært til helsepersonell, men om noen har erfaring som pårørende er jeg også interessert i å høre om disse.

Det jeg lurer på er om dere behandler forhøyet temperatur som følge av Robinul, og evt om det finnes andre preparater som har antipyretisk effekt enn supp (som kan gis i terminal fase - altså flytende p.o. eller i.v./i.m./s.c.)? Det er ikke så ofte jeg opplever at pasientene får denne bivirkningen av Robinul, men ofte nok til at jeg søker etter en løsning som ikke innebærer å måtte sette supp i aller siste fase. Når jeg gjør dette gir jeg som regel morfin i god tid i forkant slik at snuingen skal bli minst mulig ubehagelig, men det er jo uansett ikke veldig greit å snu så mye helt på slutten (med mindre man må det av andre årsaker).

Etter det jeg har forstått finnes det ikke (lenger) antipyretikum som injeksjonsvæske (evt flytende i konsentrert form som kan gis på samme måte som Buccolam), men dette vet sikkert noen av dere bedre enn meg? Gir dere supp for å få ned forhøyet temp som følge av Robinul, eller kan man anta at de ikke har samme ubehaget av den forhøyede temperaturen som f. eks. ved feber? Noen som har sett forskning på dette? Jeg har nemlig en vag følelse av at det er unødvendig å gi antipyretikum i slike tilfeller, men trenger å vite mer om dette.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-16, 22:45   #2
dutte
fornyet
 
dutte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
Innlegg: 2.186
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Helsepersonell] Gir dere antipyretikum ved forhøyet temp r/t Robinul (terminalfa

Vet du at den forhøyede temperaturen skyldes Robinulen ? Uten å forskning å vise til er det jo kjent at i terminalfasen så opphører de normale funksjonene, og med det hjernens evne til å opprettholde normal kroppstemperatur. I tillegg har mange pasienter infeksjon, med feber. Dersom pasienten er godt lindret, fredfull og i søvn gir ikke jeg antipyretikum. I tidlig terminalfase kan jeg finne på å gjøre det, vurdert ut fra pasientens symptomer og plager.

__________________
08 09

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-16, 23:50   #3
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Helsepersonell] Gir dere antipyretikum ved forhøyet temp r/t Robinul (terminalfa

Nei, har ikke vært borti den problemstillingen, men Robinul er et relativt nytt preparat for oss der jeg jobber, kun brukt det i et års tid maks, og ikke ved alle terminaltilfeller, så jeg/vi har ikke så bred erfaring med preparatet enda.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-16, 01:34   #4
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Helsepersonell] Gir dere antipyretikum ved forhøyet temp r/t Robinul (terminalfa

dutte: Nei, man kan jo ikke være helt sikker på at det skyldes Robinulen eller om det kommer av de andre legemidlene eller prosessen i seg selv, men i de tilfellene jeg tror det kommer av Robinulen er forskjellen en plutselig temp.økning som inntrer ikke så lenge etter at ønsket titrering (av Robinul) er oppnådd, og altså selv om det ikke har skjedd tidligere i forløpet (da snakker jeg om de siste 1-2 dagene før morse). Da snakker jeg om tilfeller hvor man ikke finner noe særlig forhøyet CRP eller har mistanke om infeksjon.

Det er ikke så veldig lenge siden vi også begynte å bruke dette i stedet for Morfin-Skopolamin (1-2 år et sted), og derfor syns jeg det er lite kunnskap om bivirkningene ved dette, men gjorde litt undersøkelser ved et tilfelle hvor vi hadde terminalt, og da oppdaget jeg at forhøyet temp. var en kjent bivirkning, og da hadde jeg allerede stusset over at så "mange" av de terminale jeg hadde vært borti den senere tiden hadde fått forhøyet temp (flere enn jeg var vant til), i tillegg til litt andre ting. Men jeg lurte jo da altså på om det var hensiktsmessig å få ned temperaturen, eller om det var mindre ubehag å slippe suppositorien.

Hos oss har jeg inntrykk av at antipyretikum gis inntil nokså det siste, lenger enn min magefølelse sier, og derfor vil jeg kalibrere meg litt.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-16, 17:17   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Helsepersonell] Gir dere antipyretikum ved forhøyet temp r/t Robinul (terminalfa

Jeg kan ingenting om dette, men som vanlig vil jeg bare ri kjepphesten min om å rapportere bivirkningene og også spørre produsenten. De har en god database og kan si noe om frekvens i studier, og også om behandling.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-16, 18:36   #6
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Helsepersonell] Gir dere antipyretikum ved forhøyet temp r/t Robinul (terminalfa

Har aldri brukt Robinul, kun Morfin i terminalfasen. Synes de aller fleste har gid effekt av det, samtidig som man får den beroligende og smertestillende effekten.
Paracet finnes som i.v så det kan du vel bruke for å få ned temperaturen?

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-16, 20:56   #7
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Helsepersonell] Gir dere antipyretikum ved forhøyet temp r/t Robinul (terminalfa

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg kan ingenting om dette, men som vanlig vil jeg bare ri kjepphesten min om å rapportere bivirkningene og også spørre produsenten. De har en god database og kan si noe om frekvens i studier, og også om behandling.

Jeg er alt for dårlig på dette, så takk for den. Rapporterer man der man ikke kan være helt sikker på at reaksjonen har direkte relevans til medikamentet også?

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Har aldri brukt Robinul, kun Morfin i terminalfasen. Synes de aller fleste har gid effekt av det, samtidig som man får den beroligende og smertestillende effekten.
Paracet finnes som i.v så det kan du vel bruke for å få ned temperaturen?

Vi behandler ikke med i.v. der jeg jobber (primærhelsetjenesten) så jeg forhastet meg nok litt da jeg skrev det i HI. Men takk for svar.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-16, 23:53   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Helsepersonell] Gir dere antipyretikum ved forhøyet temp r/t Robinul (terminalfa

Ja, det gjør man, hvis man mistenker årsakssammenheng. Du kan godt ringe bare til produsenten, de tar det videre.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-16, 02:08   #9
dutte
fornyet
 
dutte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
Innlegg: 2.186
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Helsepersonell] Gir dere antipyretikum ved forhøyet temp r/t Robinul (terminalfa

Min erfaring er at Robinul er et godt medikament i aller siste fase. Den har dog antikolinerg effekt, men hos hos brukes den i praksis. 1-2 dager før livet ender, og da er pasienten som oftest godt lindret med morfin og midazolam. Da er temperaturforhøyning kun et symptom som ikke vektlegges mest så fremt pasienten er fredfull. Vi gir kun to forsøk med Robinul, dersom liten eller ingen effekt avbryter man behandlingen.

__________________
08 09

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no