Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

MAC-adresse

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-04-11, 14:17   #1
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.391
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

MAC-adresse

Jeg låner en laptop av jobben, og nå vil jeg koble den på trådløsnettet mitt hjemme. Da trenger jeg mac-adressen (må legge den til i routeren, dette punktet kan jeg).

Jeg tar opp et kommandolinjevindu og skriver ipconfig/all. Resultatet er så mange linjer at jeg ikke får til å scrolle opp til øverste linja. Dermed mister jeg den linja der mac-adressen står. Jeg trenger de øverste linjene mener jeg.

Hvordan går jeg fram for ikke å få opp alle disse Tunnel adapter isatap-greiene som kommer når jeg skriver ipconfig/all?

Tips?

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 14:31   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: mac-adresse

Står ikke mac-adressen nederst, da? (Fysisk adresse.)
Det gjorde den her, når jeg nettopp testet.

Never mind. Det er mac-adressen for nettverkskortet (trådbundet). Og det blir jo ikke rett.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 14:31   #3
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: mac-adresse

Usikker på det, men du kan kanskje øke bufferstørrelsen i kommandovinduet ditt? Høyreklikk på headeren, og velg Egenskaper. Da kan du øke buffer opp til 999. Det bør vel holde?

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 14:35   #4
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: mac-adresse

Alternativ løsning:
Høyreklikk Min Datamaskin, velg egenskaper, maskinvare og knappen enhetsbehandling.
Finn nettverkskortet i listen, utvidet treet og velg det trådløse. Ta opp egenskapene til dette, der finner du mac-adressen under avansert.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 14:38   #5
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: mac-adresse

Du kan også bruke kommandoen "getmac"

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 14:39   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: mac-adresse

Men da får du jo fortsatt opp alle, og hos meg er det ingenting som sier hvilken mac som tilhører hva ... (Trådløs, trådbundet og blåtann.)

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 14:42   #7
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: mac-adresse

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Men da får du jo fortsatt opp alle, og hos meg er det ingenting som sier hvilken mac som tilhører hva ... (Trådløs, trådbundet og blåtann.)

Det er jo sant. Jeg tenkte vel mest på å unngå scrollingen.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 14:49   #8
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.391
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: mac-adresse

Jeg fikk ikke til løsningen til Ru, for jeg er ikke administrator og har ikke My Computer liggende på desktop. Prøvde å se på properties til Computer i utforskeren, men det virket ikke. Finner ikke maskinvare, og det tror jeg er fordi jeg ikke er administrator.

Løsningen til Marikken har jeg googlet meg fram til og testet, men den virker ikke. Ingen av de 3 mac-adressene jeg får fram gir meg internettaksess.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 14:53   #9
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.391
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: mac-adresse

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Usikker på det, men du kan kanskje øke bufferstørrelsen i kommandovinduet ditt? Høyreklikk på headeren, og velg Egenskaper. Da kan du øke buffer opp til 999. Det bør vel holde?

Virker heller ikke. Jeg kan endre til 999, men det gir meg ikke stort nok vindu eller muligheten til å scrolle langt nok tilbake.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 16:56   #10
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: mac-adresse

Kan det være at det trådløse er deaktivert da? Hvis jeg deaktiverer det trådløse med min bryter, så kommer det ikke opp i getmac listen.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 17:09   #11
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: mac-adresse

På sikkert 99% av PC-ene står MAC-adresse for både wlan og Ethernet på undersiden av pc-en...

Evt. kan du skrive 'ipconfig /all > c:\nettverk.txt'. Infoen lagres da i filen c:\nettverk.txt som du kan åpne i Notepad. Evt. kan du etterfølge med kommandoen 'more c:\nettverk.txt' for å vise filen i ledetekstvinduet med "sidepause".

Håper ellers ikke hele wlan-sikkerhetsløsningen dere har satt opp er basert på MAC-filtrering. Er temmelig lett å finne MAC-adressene på maskiner som kommuniserer med et trådløst nettverk, og videre fake' MAC-adressen på egen maskin.... MAC-filter er evt. noe man kan bruke i tillegg til WPA/WPA2...

Kommandoen 'getmac' kan også brukes, men viser vel ikke direkte hvilken nettverksadapter det gjelder for så lett.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]

Sist redigert av mrc : 01-04-11 kl 17:15.
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 22:28   #12
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.391
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: mac-adresse

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

På sikkert 99% av PC-ene står MAC-adresse for både wlan og Ethernet på undersiden av pc-en...

Ikke på denne. Muligens fordi den er utlånt fra arbeidsplassen min?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Evt. kan du skrive 'ipconfig /all > c:\nettverk.txt'. Infoen lagres da i filen c:\nettverk.txt som du kan åpne i Notepad. Evt. kan du etterfølge med kommandoen 'more c:\nettverk.txt' for å vise filen i ledetekstvinduet med "sidepause".

Funker! Jeg måtte skrive inn en annen filbane: c:\Users\brukernavnetmitt\desktop\nettverk.txt, så lagres den på min desktop. Jeg har ikke tilgang direkte til c:.



Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Håper ellers ikke hele wlan-sikkerhetsløsningen dere har satt opp er basert på MAC-filtrering. Er temmelig lett å finne MAC-adressene på maskiner som kommuniserer med et trådløst nettverk, og videre fake' MAC-adressen på egen maskin.... MAC-filter er evt. noe man kan bruke i tillegg til WPA/WPA2...

Jeg har WPA2, tidligere var det uten det, var eksmannen min som satt opp dette. Jeg har egentlig ikke peiling, men holder på å finne ut av dette nå. Det bør jo holde med WPA2 og et kult passord, for da klarer ikke polakkene i nabohuset å kople seg på nettverket mitt. Det er naboer som må blokkeres, eneste problemet slik jeg ser det.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 22:32   #13
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.391
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: MAC-adresse

Inspirert av mrc tok jeg rett og slett bort MAC-adressefiltreringen, regner med at jeg har god nok beskyttelse uten den siden jeg har kryptering. Arrester meg om jeg tar feil, jeg vil ikke at nettet mitt skal brukes til snusk og fanteri i kategorier jeg ikke ønsker å vite noe om.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 23:22   #14
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: MAC-adresse

Jupp, WPA2 med et godt passord skal holde. Trenger ellers ikke være så vanskelig å finne passord for WPA2-beskyttede nettverk hvis de har dårlige passord... finnes tjenester på nettet der man kan laste opp litt trafikkdata fra et nettverk man vil ha passordet til, og det er videre en del kraftige datamaskiner som prøver seg fram på forskjellig vis for å finne WPA/WPA2-passord. Et godt passord er minst 8 tegn, både tall og bokstaver, ikke noe som er i en ordliste eller en kombinasjon med årstall, ikke bare tall på slutten...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-11, 02:33   #15
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: MAC-adresse

Jøss, så knølete dette var på Windowsplattform. Mye enklere på Mac..... :-P

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-11, 11:10   #16
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: MAC-adresse

Nja, det er vel ikke knølete - men det er i basis mange måter å få det fram på. Siden var her inne p åkommandolinjen tok jeg eksempler der. Vanligvis skal det bare være å scrolle opp i vinduet der man har skrevet ipconfig /all. Usikker på hvorfor ikke det fungerte her. Det er vel gjerne egentlig raskeste måten å få det sett på, selv om det på sett og vis ikke er den enkleste, men hvis man først forstår det er det gjerne den raskeste

Enkleste er vel gjerne å starte Network and sharing center, trykke på adapteren, trykke på details og der får det opp.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-11, 12:49   #17
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: MAC-adresse

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Nja, det er vel ikke knølete - men det er i basis mange måter å få det fram på. Siden var her inne p åkommandolinjen tok jeg eksempler der. Vanligvis skal det bare være å scrolle opp i vinduet der man har skrevet ipconfig /all. Usikker på hvorfor ikke det fungerte her. Det er vel gjerne egentlig raskeste måten å få det sett på, selv om det på sett og vis ikke er den enkleste, men hvis man først forstår det er det gjerne den raskeste

Enkleste er vel gjerne å starte Network and sharing center, trykke på adapteren, trykke på details og der får det opp.

Kommandolinje for mac/unix/linux er "ifconfig | tail -5". Om jeg ikke husker feil. Man får frem de 5 siste linjene av outputen for ifcongfig. Litt lettere da.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-11, 13:02   #18
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.391
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: MAC-adresse

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Jupp, WPA2 med et godt passord skal holde. Trenger ellers ikke være så vanskelig å finne passord for WPA2-beskyttede nettverk hvis de har dårlige passord... finnes tjenester på nettet der man kan laste opp litt trafikkdata fra et nettverk man vil ha passordet til, og det er videre en del kraftige datamaskiner som prøver seg fram på forskjellig vis for å finne WPA/WPA2-passord. Et godt passord er minst 8 tegn, både tall og bokstaver, ikke noe som er i en ordliste eller en kombinasjon med årstall, ikke bare tall på slutten...

Jeg tar livet med ro, dette betyr at jeg har god nok beskyttelse. Passordet står i ordliste, men det er ikke lett å gjette likevel. Og jeg har med tall/tegn. Det på jobben er grisevanskelig, det jeg har på router tenker jeg er greit å holde litt enklere.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-11, 18:15   #19
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: MAC-adresse

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Jeg tar livet med ro, dette betyr at jeg har god nok beskyttelse. Passordet står i ordliste, men det er ikke lett å gjette likevel. Og jeg har med tall/tegn. Det på jobben er grisevanskelig, det jeg har på router tenker jeg er greit å holde litt enklere.

Si ikke det.. det er en del smarte løsninger der ute etter hvert. Er det ganske få tegn totalt er det heller ikke så vanskelig med dagens pc-er pga. den ytelsen man har.

Prøvde et program ganske nylig der jeg opprettet en 7-8 brukere på pc-en og satt opp forskjellige passord. 4 av passordene klarte programmet å finne etter under 30 sekunder. Neste brukte den litt lengre tid på, mens 2-3 klarte den ikke tiden jeg lot den stå å gå.

Det er ikke bare det at løsningene gjetter seg til passordene, men det finnes en del løsninger som gjør en del ting med varianter av ord. Man også såkalte Rainbow Tables som en del slike programmer benytter og som gjør at tiden det tar å finne et passord reduseres betraktelig....

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no