Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Er det noen som driver med pjoning og hakking?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-12, 01:16   #1
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er det noen som driver med pjoning og hakking?

Jeg har lært (les: begynt å lære) grunnleggende pjoning og hakking. I dag.
Jeg har egentlig en hemmelig drøm om å være flink til noe håndarbeidsgreier, men strikking har jeg aldri fått til, og hekling går jeg fort lei av. Så jeg har aldri fullført noen av de få håndarbeidene jeg har begynt på.
Men denne hakkingen virket som kunne være litt artig, og selve teknikken til pjoning var jo så simpelt at resultatet nesten så ut som om jeg visste hva jeg drev med.

Men, så er problemet: Når jeg pjonet (Heter det det? Å pjone - pjonet?) så ble det strammere og strammere, enda jeg ble mer og mer bevisst på å ha løse masker. (Heter det masker når man hekler/pjoner?) Selv etter at jeg begynte å øke så ble det bare strammere (mindre omkrets).
Nå kan det tenkes at jeg hadde for liten heklenål, jeg tok den ene nåla jeg har, 3.5mm, og det ene garnnøstet jeg hadde.
Så jeg gav opp. Midlertidig, vel og merke. Jeg har vært innom eBay og bestilt et sett med heklenåler opp til 8mm. Og hakkenål.

Men hva er det jeg gjør galt, siden det ble strammere og strammere?

Og om hakking: Er det enkelt å forstå, og følge, oppskrifter? Og hvor kan jeg finne enkle oppskrifter?
Jeg har aldri sett på en håndarbeidsoppskrift i hele mitt liv, så jeg er helt, fullstendig på nybegynnernivå.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 01:30   #2
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Er det noen som driver med pjoning og hakking?

Jeg hakker. Men ikke annet enn kjøkkenkluter og fingerhåndduker.

__________________
-08 & -11
Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 01:45   #3
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det noen som driver med pjoning og hakking?

Jeg pjoner, hakking er jeg ikke veldig god på.

Men når jeg lager f.eks. vanter eller pulsvarmere gjør jeg som følger:

Jeg bruker garn Fritidsgarn e.l., garnet må være tykt, tykk heklenål str 6 (til dame) og str 8 (til herre).

Legger opp 30 masker, pjoner "vrangborden", dvs. jeg huker tak i den bakre delen av masken, etter 5-6 runder starter jeg med selve votten/pulsvarmeren, da huker jeg tak i den fremre delen, det er viktig at du får med alle maskene rundt, kan være greit å merke av starten på omgangen og telle antall masker med jevne mellomrom, det er fort gjort å hoppe over en maske. (Spesielt når du bruker en så tynn nål som 3,5) så legger jeg ut hver 2. omgang 3-4 masker, frem til jeg kommer til tommelen, deretter pjoner jeg ca full lengde før man begynner å "felle" av. For å få votten myk og god inni vrenger jeg votten og børster en opp med en neglbørste.

Bildet er lånt, men for å vise hva jeg mener med "vrangbord":


Her var det ett fint mini-kurs på pjoning: http://stellacharming.wordpress.com/...kurs-i-bilder/

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 30-12-12 kl 01:53.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 17:04   #4
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det noen som driver med pjoning og hakking?

Takk for link, Fløyel. jeg fulgte videoen på denne siden som noen linket til i hekleskrytetråden i går, det ser ut til å være omtrent samme fremgangsmåte som du bruker.

Selve teknikken er jo egentlig veldig lett, selv for meg som knapt har heklet noe i hele mitt liv, og ikke fikk det særlig bra til den gang da. Problemet var som sagt at det ble trangere og trangere. Jeg begynte med ganske stor vidde, la opp luftmasker og prøvde rundt det bredeste punktet på hånda og tok utgangspunkt i det. Etter ca 10 runder prøvde jeg omkretsen igjen ved å dra den ned over hånda, og merket helt klart at den var blitt mye mindre. Etter det prøvde jeg å være enda mer obs på å ikke stramme for mye, men etter nesten 10 runder til var den blitt så trang at jeg hadde ikke sjans til å få den ned over hånda. Jeg var også (tror jeg) nøye på å ikke overse noen masker.
Jeg prøvde å søke hjelp hos svigermor, som er en dreven hekler, men aldri har vært borti denne måten å gjøre det på. Hun prøvde noen runder og opplevde det samme. Men hun hadde også bare tilgang på liten nål i går da vi prøvde.

Vet du om det rett og slett er sånn det er å pjone med for liten nål, at det ikke funker særlig bra, eller er det noe vi gjorde galt?

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 17:38   #5
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det noen som driver med pjoning og hakking?

Hva er hakking?

Du må pjone med større nål høres det ut som, jeg pjoner aldri med mindre enn størrelse 6 og opplever ikke at det strammer inn nevneverdig.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 19:22   #6
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det noen som driver med pjoning og hakking?

Opprinnelig lagt inn av Enkelte, her.

Hva er hakking?

Du må pjone med større nål høres det ut som, jeg pjoner aldri med mindre enn størrelse 6 og opplever ikke at det strammer inn nevneverdig.

Hakking er... En form for hekling? Bare at man må ha en lengre nål, hakkenål, som har krok i begge ender. (Det hadde ikke jeg i går kveld, så jeg fiklet litt frem og tilbake på en vanlig, kort heklenål. Ikke optimalt!) Og så samler man på en måte maskene på nåla, og begynner å "felle av" når man kommer til enden av pinnen.




Ja, det var jo kjempegodt forklart, nå skjønner du nok akkurat hva jeg mener!

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 19:27   #7
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det noen som driver med pjoning og hakking?

Denne dama viser det jeg ikke klarte å forklare!


(Kilde: youtube.com)

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no