Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-18, 20:20   #121
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.979
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Vanskelige valg tas hele tiden, og jeg har prøvd i årevis å sette opp tlfnr til mannen først på alle lister, de ringer jo fremdeles meg. Selv når jeg ikke oppgir mitt nr er det meg de ringer til.
Og har man barn som skal følges opp så nytter det jo ikke å lene seg tilbake og drite i å ta tak når det trengs.

Det er kanskje ikke skiksmissegrunn, men belastningen er for stor. Og jeg vet ikke hvordan det skal hjelpe på situasjonen at unger kommer på skolen uten uteklær i 10 minusgrader, eller at ungen ikke dukker opp i bursdagsselskap, fordi jeg skal streike?

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-18, 20:24   #122
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg skriver ikke et eneste sted at de fleste menn er inkompetente, dette har hovedsakelig ingenting med inkompetanse, men forventninger i samfunnet, kultur, ukultur og manglende bevisstgjøring.

Det tullet ditt med såre tær er en fordumming av diskusjonen.

Hvor løsningen er å spise sjokolade, jogge og surmule på rommet sitt?
Eller anta at andre bare ikke har stått nok i det til å forstå?

Viss majoriteten av norske kvinner føler denne store mentale belastningen som et problem så er enten majoriteten av norske menn inkompetente eller majoriteten av norske kvinner ute av stand til å la sin menn ta/få ansvaret.

Barn fryser ikke, sulter ikke eller blir syke av møkk i hjem der mor ikke virker.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-18, 20:25   #123
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Men mener du da at barnet aldri ville fått med seg uteklær mer og aldri mer hadde dukket opp i bursdagselskap, eller er det ting som kunne skjedd en gang og to? Hvis mannen din aldri ville forstått at uteklærne skal med, eller aldri er i stand til å få barnet avgårde i en bursdag, da snakker vi ikke «normalt oppegående mann». Og det tar hvert fall jeg høyde for at vi gjør.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-18, 20:28   #124
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hvor løsningen er å spise sjokolade, jogge og surmule på rommet sitt?
Eller anta at andre bare ikke har stått nok i det til å forstå?

Viss majoriteten av norske kvinner føler denne store mentale belastningen som et problem så er enten majoriteten av norske menn inkompetente eller majoriteten av norske kvinner ute av stand til å la sin menn ta/få ansvaret.

Barn fryser ikke, sulter ikke eller blir syke av møkk i hjem der mor ikke virker.

Nå aner jeg ikke hva du snakker om. Spise sjokolade? Jogge?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-18, 20:30   #125
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Og om skolen vet at ene forelderen har havnet på sykehus, og likevel ringer og gjør et nummer av glemt utetøy, så synes jeg det er dårlig håndtert av skolen. I slike situasjoner går det selvsagt an å ivareta barnet uten å bygge opp under følelsen av mangel og unntakstilstand.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-18, 20:30   #126
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Nå aner jeg ikke hva du snakker om. Spise sjokolade? Jogge?

Så hopp over det du ikke forstår og svar på det andre?
Viss mange kvinner i Norge opplever denne mentalbelastningen som problematisk så er det enten norske menn som ikke virker eller norske kvinner som inne lar mannen slippe til/få ansvar?

Tror du at de fleste norske menn vil bli barnevernssaker om partneren dør?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-18, 20:32   #127
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Maverick og Floksa, nå bare forsvinner de knasende gode innleggene mine i fjasingen deres!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-18, 20:34   #128
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Og om skolen vet at ene forelderen har havnet på sykehus, og likevel ringer og gjør er nummer av glemt utetøy, så synes jeg det er dårlig håndtert av skolen. I slike situasjoner går det selvsagt an å ivareta barnet uten å bygge opp under følelsen av mangel og unntakstilstand.

Jeg har opplevd en lærer som gav støtte til mannen på at kona burde være flinkere til å vaske tøy (ikke min mann og ikke min skole)
Da kan vi snakke om å være illojal mot kvinner. Mannen skulle vært fiskedasket.
Men når disse (få) mennene stadig møter aksept i samfunnet for sin ansvarsfraskrivelse så vil det aldri bli endring.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-18, 20:34   #129
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Maverick og Floksa, nå bare forsvinner de knasende gode innleggene mine i fjasingen deres!

Enig. Du er klok. Jeg er sur.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-18, 20:37   #130
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.627
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Eller anta at andre bare ikke har stått nok i det til å forstå?

Dersom det er meg du sikter til, så refererte jeg ikke til manglende forståelse, men til at du karakteriserer tegneserien som teit. Da stiller du deg over alle som strever med akkurat det som så mange kjenner seg igjen i.
Jeg for min del (gjentar) har sett dette problemet lenge, og har i årevis prøvd å endre det. Jeg tror ikke mannen min er det spor inkompetent - han bare vil ikke lenger enn to uker etter en alvorlig samtale - da smetter han tilbake til sine egentlige prioriteringer. Vi er to voksne mennesker, og det er faktisk grenser for hva jeg kan få ham til å gjøre/omfavne av ansvar. Så jeg anser ikke meg selv som inkompetent heller. Nå velger jeg å ta ansvar for resten av mitt liv i hvert fall.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-18, 20:38   #131
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Så hopp over det du ikke forstår og svar på det andre?
Viss mange kvinner i Norge opplever denne mentalbelastningen som problematisk så er det enten norske menn som ikke virker eller norske kvinner som inne lar mannen slippe til/få ansvar?

Tror du at de fleste norske menn vil bli barnevernssaker om partneren dør?

Driver du og trekker med deg andre tråder, nå.

Problemet er at « tradisjonelt kvinnearbeid», altså administrering av familien, ikke anerkjennes i nok grad, og derfor ikke deles i nok grad. Litt av problemet er nok at det er usynlig arbeid, og litt av problemet er at kvinner blir bedt om å ansvarliggjøre sine menn i stedet for at menn blir bedt om å ta ansvar, og litt av problemet er at det er tradisjon.

Om den personen som tar belastningen plutselig blir borte, blir jo arbeidsoppgavene synlige.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-18, 20:42   #132
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Det som provoserer meg er at det er damene som får kjeft for å ikke slippe til eller ikke ansvarliggjøre mennene sine. Det er jo der hele problemet ligger. Det er faktisk mennene som selv må ta ansvar og i det minste følge med på hva som skjer.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-18, 20:48   #133
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.457
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det er klart det finnes menn som ikke virker. Men at det skal være av et slikt omfang at det er samfunnsproblem strever jeg litt med å akseptere.

Synes du i tilfelle at det heller ikke er et samfunnsproblem at menn ikke tar permisjon for å være hjemme med ungene sine? For jeg mener bestemt at dette er en del av samme greia. Og det handler ikke egentlig om menn som ikke virker, men om kjønnsrollemønstre som forplantes nedover i generasjoner. Mennene er ikke slemme eller dumme, men som artikkelen påpeker: kvinner oppdras helt fra de er toddlere til å leke med støvsugere og kaffekopper, mens menn får verktøy og togbaner.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-18, 20:50   #134
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Det som provoserer meg er at det er damene som får kjeft for å ikke slippe til eller ikke ansvarliggjøre mennene sine. Det er jo der hele problemet ligger. Det er faktisk mennene som selv må ta ansvar og i det minste følge med på hva som skjer.

Nå synes jeg egentlig ingen får kjeft her, men jeg er både enig og uenig. Jeg vokste opp med en mor som stadig klaget sin arme nød over at hun gjorde alt i huset. Samtidig opplevde jeg allerede som liten at hun aldri slapp noen til. Samtidig som hun klaget på at ingen andre gjorde noe, så var det heller aldri snakk om at ting skulle gjøres på andre måter enn akkurat slik hun ville ha det, og hun gjorde ting selv før andre hadde fått sjansen. For så å skjelle ut oss andre for å ikke bidra. Det er mulig det farger min opplevelse av slike situasjoner, for man må også slippe andre til, og de må få gjøre sine egne erfaringer og også ha rom for å feile. Men ja, voksne folk må være på og ta ansvar. Det går begge veier.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-18, 20:55   #135
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.713
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Jeg har tenkt en del på dette i det siste. Hos oss har det blitt slik at mannen tar seg av handling av mat. Det er ikke avtalt mellom oss, men det har bare blitt sånn og jeg tenker sjelden på hva vi mangler eller om vi har matvarer til middag. Dette betyr at hvis mannen bestemte seg for å teste meg en dag hadde vi sikkert endt opp tomme for et eller annet. Derimot er jeg ikke inkompetent eller ute av stand til å handle matvarer, men mannen har vært hakket flinkere enn meg til å planlegge og gjennomføre handling, og jeg har gradvis tatt mindre og mindre ansvar fordi det har gjerne blitt ordnet før jeg rekker å tenke på det.

Cauchy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-03-18, 20:58   #136
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Det er jo ikke det at mannfolka virkelig er inkompetente, det er tillært hjelpeløshet. Jeg kan kjenne på det samme når det gjelder matlaging. Jeg lager sjelden middag, de gangene jeg prøver meg på noe som helst avansert, går det galt på en eller annen måte (blir svidd, mister maten på gulvet, e.l.). Derfor blir det superlettvinte løsninger hvis jeg først må stå for middagen. Vi snakker ferdigstekte pannekaker, toro, fjordland eller frossenpizza. Og ja, jeg har ringt mannen og spurt hvor mange dl ris det er lurt å ha til 3 personer.

Det er jo ikke det at jeg ikke er i stand til å lage bedre mat. Hadde han blitt syk, eller vi hadde skilt oss, så hadde jeg jo klart det. Men jeg trenger ikke, fordi han tar det ansvaret så og si hver dag.

Jeg ble sammen med mannen min da jeg var 17, og han har vokst opp med en mor som ryddet etter han hele tiden, hun levde for å rydde og vaske hus, og lage mat til familien. Jeg var helt nødt til å "oppdra" han fra første stund da vi flyttet sammen som 21-åringer eller hvor gamle vi var. Kan det være at mange damer egentlig liker litt å ha styringen på det meste, og har også behov for å ha en overordnet oversikt?
Det medfører at mannfolka gjør det de blir bedt om eller det de selv definerer som sine egne ansvarsområder, og lener seg tilbake når det er gjort. Etter hvert er det ikke så stas å ha den overordnede oversikten lenger, fordi man har forsikring på både hus, bil, barn, bikkje og campingvogn, 17 ulike bankkontoer med 40 kundeklubber, barna har stadig flere fritidsaktiviteter som skal følges opp, hvor mange kyllingfileter har du i fryseren, hva skal vi ha til middag, og alle i familien slipper fra seg rot overalt, og det er bare øynene til mor som ser det, og hvem var det som skulle i bursdag igjen, og har vi gave. Plutselig en dag skjønner man at tannlegeinnkallingen som kommer til barnet er det kun EN person som kommer til å huske, og hvorfor i all verden har de andre lagt til seg vanen med at det er helt ok å glemme det? Fordi de har lært gjennom mange år at det ikke er nødvendig å huske på det, fordi mor alltid har husket på det, tatt seg av det, kjøpt inn, ringt forsikring, ryddet, vasket klær og alt går bare på magisk vis.

Jeg skrev i en annen tråd at jeg er god til å lære barna mine å bli selvstendige, fordi jeg er lat. Det samme gjelder mannen. Og jeg kjenner så utrolig mange damer som ikke hadde orket å gjøre det på samme måten som jeg har gjort, fordi det krever at jeg tåler at ungene kommer for seint i bursdag med en gave jeg aldri ville godkjent, at de går på skolen uten nistemat/gymtøy/utebukse, eller whatever.

Nei, dette ble rotete, tror jeg. Jeg har full forståelse for at det er sånn som i tegneserien i mange hjem, og jeg tror det er vanskelig å få endret på det når det har "grodd seg fast" i løpet av mange år. Det skjer antageligvis så gradvis at man ikke tenker så mye på det før det er veldig nok.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-03-18, 21:00   #137
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Synes du i tilfelle at det heller ikke er et samfunnsproblem at menn ikke tar permisjon for å være hjemme med ungene sine? For jeg mener bestemt at dette er en del av samme greia. Og det handler ikke egentlig om menn som ikke virker, men om kjønnsrollemønstre som forplantes nedover i generasjoner. Mennene er ikke slemme eller dumme, men som artikkelen påpeker: kvinner oppdras helt fra de er toddlere til å leke med støvsugere og kaffekopper, mens menn får verktøy og togbaner.

Det er et kjempe problem. Permisjonen burde vært delt i to. 50/50. De mest aktive motstanderne av dette er slik jeg oppfatter det kvinner. Jeg har vært tilbake på jobb 1 dag etter fødsel. Det har tvunget min partner til å delta. Jeg tullet ikke da jeg sa at det er to menn i mitt egenskap. Slike tråder bekrefter det ganske tydelig.
Og ja. Hør på Nibe. Hun sier det på en mye mer diplomatisk måte.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-18, 21:22   #138
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg har vært tilbake på jobb 1 dag etter fødsel.
.

Det er jo ikke akkurat alle som kan det da.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-18, 21:33   #139
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det er jo ikke akkurat alle som kan det da.


Det var heller ikke det som var poenget.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-18, 09:34   #140
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Jeg synes du har mange gode poeng, Elise, og nikker gjenkjennende. Jeg for min del merket at jeg "arvet" min mors holdninger til inkompetente menn i begynnelsen da mannen og jeg bodde sammen. Det tok litt tid å avkode dette.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no