Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Eik: Hvitoljet, såpebehandlet eller lakkert

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Se resultatene: Hvilken type?
Hvitoljet eik og illeggsplater i samme 4 100,00%
Såpebehandlet eik og ileggsplater i samme 0 0%
Lakkert eik og ileggsplater i samme 0 0%
Hvitoljet eik og illeggsplater i finér 0 0%
Såpebehandlet eik og ileggsplater i finér 0 0%
Lakkert eik og ileggsplater i finér 0 0%
Annet (spesifisér i tråden) 0 0%
Deltakere: 4. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-18, 16:07   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.926
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Eik: Hvitoljet, såpebehandlet eller lakkert

Har en tråd her om valg av spisestuebord på vår nye hytte, og har vel mer eller mindre bestemt oss for dette danske bordet fra Livin:



Bordet som her vises er i eik såpebehandlet, og jeg synes det er utrolig fint. Selv hadde jeg tenkt at jeg ville ha hvitoljet, men i følge butikken ser hvitoljet og såpebehandlet veldig likt ut. Jeg har spurt endel i forhold til hva som er enklest å vedlikeholde og hvor lett det er å skade det. Lakkert er enklest, men får man en skade så kan man ikke utbedre selv som vet f.eks. hvitoljet hvor man bare kan pusse ned og olje igjen. Hvitoljet herdes over tid. Såpebehandlet vet jeg lite om så langt (har spurt).

Parketten er i hvitoljet eik.

Hva ville du valgt? Har du erfaring med noen av disse behandlingene av eik?
Vi skal antakelig leie bort hytta noe, så vil ikke velge et bord som er lett å skade.

Dette skriver de om ekstra ileggsplater:

Sitat:

Skal du have et bord i massiv træ (eg eller bøg) er der et par ting at overveje. Læs derfor dette grundigt igennem:

Som standard er tillægspladerne finerede.
Hvorfor? Det er de pga at der med tillægsplader i massiv træ er en risiko for at de kan "slå" sig og dermed blive krumme eller i værste fald revne. Vi gør alt hvad der er teknisk muligt (kontralister mm) for at undgå at man oplever denne reaktion med massive tillægsplader, men da det er et levende materiale vil risikoen altid være der.
Massiv træ "arbejder" når det udsættes for udsving i luftfugtighed og udsving i temperatur. Det er netop det der kan være skadeligt for tillægspladerne i massivtræ, specielt i forbindelse med opbevaringen.

Derfor anbefaler vi at man vælger de finerede tillægsplader, selvfølgelig i samme overfladebehandling som spisebordet. På den måde får man både tillægsplader der matcher bordet, samt plader hvor der ikke er risiko for at de bliver krumme eller revner.

De finerede tillægsplader er dem Du kan vælge som standard i "drop down-menuen" ovenfor.

NB! Ved farven "Eg hvidolie" er der en større forskel i farven mellem finer og massiv. De finerede tillægsplader vil fremstå lysere end de massive bordplader.

Eneste tidspunkt vi anbefaler tillægsplader i massivtræ er hvis Du skal have bordet stående udtrukket permanent med X-antal tillægsplader i. I det tilfælde vil det give mening at købe tillægspladerne i massivtræ. Der vil de nemlig være fikseret i bordet hele tiden og derfor ikke i risiko for at blive krum.

Ønsker du alligevel de massive tillægsplader, vælger du bare "massiv eg" eller "massiv bøg" i menuen. De vil automatisk blive lavet i SAMME overflade behandling som spisebordet.


Jeg kjenner jeg har aller mest lyst på plater i massivt tre, men blir litt usikker. Jeg er ikke et duk-menneske og liker best bordet bart (evt med løper), og da bør bordet være fint. Jeg har finér på arvebordet hjemme, og det irriterer meg at jeg må ha på duk når de er i. Men her er det nok snakk om langt penere ileggsplater i finér enn de jeg har.

Her er bordet med ileggsplater:



Hva ville du valgt?

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-18, 16:26   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eik: Hvitoljet, såpebehandlet eller lakkert

Vi har spisebord i såpebehandlet eik og jeg er veldig fornøyd med det. Det ligner mye på det du viser her. Vårt er 8-9 år nå, tror jeg. Ser like fint ut, men vi bruker duk på det til daglig. Her er det kjøkken/spisebord.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-18, 16:48   #3
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.926
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eik: Hvitoljet, såpebehandlet eller lakkert

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vi har spisebord i såpebehandlet eik og jeg er veldig fornøyd med det. Det ligner mye på det du viser her. Vårt er 8-9 år nå, tror jeg. Ser like fint ut, men vi bruker duk på det til daglig. Her er det kjøkken/spisebord.

Høres bra ut. Måtte dere være forsiktig med det i starten? Tenker på vannsøl, flekker etc. Det vanlige er jo å tørke opp når det skjer, men kan se for meg at andre ikke er like påpasselige. Vi har hvitoljet eik som sofabord, og jeg husker det var litt styrete i starten. Men det er jo sofabord, så der spiser vi jo ikke. Bruker coasters til drikke.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-18, 17:32   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eik: Hvitoljet, såpebehandlet eller lakkert

Nei, jeg er for lat til å være forsiktig med noe. Men det har holdt seg godt. Det har nok noen skjolder her og der, men det er tross alt i daglig bruk.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-18, 10:46   #5
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eik: Hvitoljet, såpebehandlet eller lakkert

På hytta har vi kvitolja eik som spisebord og klaffane trur eg også er i heiltre. Dei er i alle fall svintunge. Utfordringa vår er at klaffen blir lagt til på sida og dermed ser det litt merkelig ut uten duk. Det problemet ser det ikkje ut til å vere på ditt bord så eg hadde nok gått for heiltre klaffar.

Til kvardags har vi brikker berre når vi spise. Har ikkje hatt problem med søl, utenom ei maisboks som satte en stygg ring. Det pussa eg ned og olja over.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-18, 11:22   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.355
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eik: Hvitoljet, såpebehandlet eller lakkert

Mine foreldre har såpebehandlet stuebord, og det holder seg godt. De er flinke til å bruke coastere da, det skal de ha. Jeg tror ikke det er noe mindre motstandsdyktig mot flekker enn oljebehandlet. Kanskje heller mer, siden såpelaget er litt "tykkere"?

Begge deler kan vel pusses lett ved flekker.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no