Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Fermentering av deig

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-07-18, 12:23   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fermentering av deig

Prøver meg på surdeig. Her er historien så langt:

Jeg fikk surdeig hos ei venninne. Luktet nydelig (litt som champange faktisk. God, syrlig lukt). Brukte opp alt i ett brød. Dårlig heving (tror den fikk stå for kort). Prøvde å lage min egen surdeig, den luktet som hjemmebrent ... Jeg kastet den og kjøpte ferdig surdeig på butikk. Den luktet like ille, men jeg brukte den alikevel. Laget brød, hevet over 12 timer, god heving. Smakte tydelig syrlig (mye syrligere enn det jeg fikk fra den andre surdeigen)

Og nå. Forrige søndag. Hadde kirsebær i rom (til en dessert) og lot rom-en som kirsebærene sto bare være (sprit holder jo i en evighet og det smakte greit). Og nå har denne fermentert - og den lukter akkurat som surdeigen jeg fikk i gave?

Jøss, hva tenker dere? Bortskjemte bakterier i mitt hus som kun vil ha kirsebærrom og ikke mel og vann? Skal jeg blande i litt mel og prøve meg på (verdens føste?) kirsebærromsurdeigsbrød? Prøve meg på nytt med mel og vann - strategisk plassert ved siden av?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-18, 13:14   #2
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Fermentering av deig

Jeg er ikke ekspert på surdeig, men jeg vet mange velger økologisk mel, ofte siktet rugmel når de lager starten. Rester av plantevernmidler, soppgifter og lignende har vist seg å kunne påvirke surdeigskulturen. Man er også prisgitt den mikroflora som fins i omgivelsene når man lager surdeigsstarten. I ditt tilfelle ser det jo ut til at din funker bra? Hvor mange dager brukte du på å lage den? Generelt; jo lenger brødene står til hev jo surere blir de. Det kan blir for sure noen ganger. Trikset er å finne en balanse og jeg er selv kun på utforskningsstadiet. Jeg tror tommelfingerregelen er at deigemene skal heve til dobbel størrelse før de går i oven. Jeg har sett noen heve brødene 2 timer før steking, andre 4-6, noen over natten. Jeg antar det kommer an på oppskriften.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-18, 23:09   #3
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fermentering av deig

Å, så det er hevetiden som "setter" surheten det var jeg ikke klar over! Takk for tips

Fikk en fin surdeig nå, men så var jeg på miniferie, og da gikk det tydeligvis litt over stag. Kjøper økologisk mel i morgen og gjør ett forsøk til.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-18, 19:41   #4
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fermentering av deig

Nå står min første rundstykkedeig med egenprodusert surdeigskultur Er spent på rundstykkene i morgen!

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-18, 20:51   #5
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.731
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fermentering av deig

Jeg bruker helt vanlig hvetemel i min surdeig. Og helt vanlig ymse annet mel når den er ferdig matet og går i deig. Neste gang du skal være borte mer enn et par uker så gi kulturen ekstra mel/mindre vann så den har mer å jobbe med i kjøleskapet.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.

Sist redigert av Primrose : 19-08-18 kl 08:45.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-18, 23:45   #6
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.023
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Fermentering av deig

Jeg baker periodevis med surdeig. Lager da egen surdeigsstarter, og den fungerer best om den startes med økologisk sammalt mel, og vann som har stått en liten stund med økologiske rosiner. Økologiske rosiner har villgjær i seg og gir starteren en ekstra piff. Brødene kan fint bakes med vanlig mel. Og ikke bruk hele surdeigsstarteren, ta vare på halvparten og mat den med mel og vann, så har du med godt stell en evigvarende surdeigsstarter. Kan også fryses.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no