Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Har du kontakt med skytsengelen din?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Jeg har kontakt med min skytsengel
Ja, denne/disse hjelper meg stadig. 10 6,02%
Nei, jeg tror ikke på/har ikke slike evner. 52 31,33%
Tull, tøys og fiskesprøyt. 104 62,65%
Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-12, 01:54   #41
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du kontakt med skytsenglen din?

Vi snakker nok litt forbi hverandre her. Jeg mener ikke alle som har en tro er absurde, jeg bare deler ikke din overbevisning. Jeg tror du tar feil, men jeg forstår absolutt at religion er viktig for mange. Men, det er forskjell på å ha en indre overbevisning og det å leke tampen brenner med navngitte engler. Eller bli bedt av englet om å ha sløyfe i håret for å bli mer feminin. Det er slike ting som gjør det nærliggende å tro at dama er for eksempel schizofren.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 03:42   #42
Inka
New kid on the block
 
Inka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Innlegg: 860
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Sv: Har du kontakt med skytsenglen din?

Alt, ALT, var helt greit til fjærene kom.

Jeg elsker Märtha, Ari, Aune Sand, Marianne Aulie og hele ekstentrikerensemblet, men fjærene tok asså kaka.

__________________
Batman januar 2004.
Bulldosern mai 2009

Frøken Bollefjes november 2011
Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 06:30   #43
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.348
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du kontakt med skytsenglen din?

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Jeg kan ikke motbevise det hun sier heller.

Nettopp, og derfor synes jeg det blir veldig feil og nokså usmart å hudflette henne for troen. Men hun må forvente seg kritiske røster for bruken av media i denne sammenhengen, selv om jeg tror at intensjonen hennes er god. Jeg klarer ikke å mistenke henne for å være kynisk og spekulativ.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 08:13   #44
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.734
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du kontakt med skytsenglen din?

Jeg slår av ørene litt når Märtha uttaler seg, det blir for abstrakt for meg. Jeg pleier å tøyse med at jeg har blitt overrasket over at det kunne gå mer i utforbakke enn når hun giftet seg med Ari, men det er selvsagt bare flåseri. Jeg kjenner dem jo ikke og antar at det er mer av dem enn det tabloide bildet vi får presentert.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 08:14   #45
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du kontakt med skytsenglen din?

Jeg vil ikke si jeg har jevnlig kontakt med han, men jeg har opplevd han. Skulle gjerne lært mer. Jeg tror på mye siden jeg selv har opplevd ting.

Men må si jeg blir litt flau av Marta når hun sitter og snakker om dette. Fjær og greier.. Ouch!
Iom at hun er prinsesse burde hun ligget litt lavt.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 08:23   #46
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.734
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du kontakt med skytsenglen din?

Hun er fratatt tittelen og har ufrivillig blitt født inn i den familien. Mener du oppriktig at det burde begrense henne? Jeg er motstander av kongehuset i utgangspunktet og jeg blir ikke mer åpen etter å oppleve holdninger som dette, at de må oppføre seg på en spesiell måte. I motsetning til mange andre kjendiser er disse nokså ufrivillig eksponert i kraft av sin arv.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 08:26   #47
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du kontakt med skytsenglen din?

Åh trodde hun het prinsesse enda jeg., Hehe. Men jeg føler hun har et slags ansvar. Helt greit å tro på det hun vil, men må hun sitte på tv og legge ut? Det er jo å be om bråk..

Og jeg kunne godt tenkt meg å være med på engleskolen jeg altså

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 08:28   #48
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du kontakt med skytsenglen din?

I mine øyne blir Märtas engler litt som all annen religion. Hun må gjerne tro på akkurat hva hun vil, og gjerne forelese om det til andre som trenger en religiøs forankring i hverdagen, så lenge det ikke er til skade for noen. :enkel:

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 08:30   #49
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.734
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du kontakt med skytsenglen din?

Jeg kunne overhodet ikke tenkt meg på engleskolen. Poenget mitt er rett og slett at dette er vanlige folk. Hvis hun bruker sin arv for å få blest om virksomheten sin så tenker jeg egentlig bare at hun har en god pr-rådgiver.

Det skal være sagt at jeg bryr meg katten om Märtha og familien, engler likeså.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 08:39   #50
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du kontakt med skytsenglen din?

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Jeg har ingen evner i den retningen, men jeg mener hennes tro ikke er så veldig annerledes enn religion som er mye mer stuerent. Det handler om å tro på en mer åndelig tilværelse. Jeg syns ikke det er fortjent med alt peset bare fordi hun tror på noe jeg ikke har du forhold til. Jeg kan ikke motbevise det hun sier heller.

Jeg Tenker Mitt om religiøse også, jeg, sånn hjemme hos meg selv. Jeg har faktisk ofte tenkt på den forskjellen, at ymse newagegreier er fritt vilt, mens annen religion er (mer) beskyttet.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs

Sist redigert av Mrs. Longbottom : 18-02-12 kl 09:10.
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 08:43   #51
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du kontakt med skytsenglen din?

Nei vet du hva, å dra inn homoöpati i det hele blir helt feil, Mrs. Longbottom.

Homöopater gjør nettopp et stort poeng ut av at deres behandlingsmåte IKKE handler om tro, men at det er en vitenskap. Her må vi skille, altså. Homöopatiske medisiner blir solgt på apoteker verden rundt, deres tilhengere mener at de kan behandle kreft og AIDS. Denne påstand kan avkreftes vitenskapelig- dette har ingenting med tro à la engleskolen og religion å gjøre.

Forøvrig får Märtha tro og gjøre akkurat det som passer henne. Jeg tror hun er klin hakke sprø, men det er hun forsåvidt ikke alene om å være.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 08:46   #52
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.873
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du kontakt med skytsenglen din?

Jeg leste et eller annet i går om at vi alle tror at vi blir stadig mer tolerante, men faktum er at vi blir snevrere og snevrere og ikke aksepterer folk som ikke passer inn den definisjonen vi har laget av samfunnet. Det synes jeg i msnge tilfeller stemmer.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 08:52   #53
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du kontakt med skytsenglen din?

Jeg mener det må være lov å saklig diskutere enhver tro, så lenge man samtidig gjør det med respekt for den/de troende.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 08:54   #54
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du kontakt med skytsenglen din?

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Åh trodde hun het prinsesse enda jeg., Hehe.

Det gjør hun også. Hun heter fortsatt Prinsesse, men hun sa fra seg tiltaleformen Hennes Kongelige Høyhet, for å kunne drive næringsvirksomhet.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 08:54   #55
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du kontakt med skytsenglen din?

Opprinnelig lagt inn av Inka, her.

Alt, ALT, var helt greit til fjærene kom.

Ja. Da ble alt sammen liksom for dumt.

Men Märtha & co får bare holde på for min del, altså.
Og skytsengler - hvem vet? Fin tanke.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 08:57   #56
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.348
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du kontakt med skytsenglen din?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg tror hun er klin hakke sprø,

Virkelig?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 09:01   #57
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du kontakt med skytsenglen din?

Alle må få lov å tro på hva de vil så lenge det ikke er til skade for andre. Det er helt klart en balansegang all den tiden hun faktisk tar betalt for det hun gjør, i motsetning til de andre store religionene. Sånn sett er hun egentlig mer for en sekt å regne, etter min mening.

Likevel mener jeg at folk som kommer med konkrete påstander om paranormale hendelser må tåle at disse blir undersøkt på vitenskapelig vis. Hvis noen påstår at de har en utenomjordisk skapelse boende hos seg bør de tåle at dette undersøkes. Og hvis Märtha påstår at fjærene hun fant i lommeboka er fjær fra en engel bør hun tåle at dette testes også (jeg presiserer at hun ikke har påstått dette så vidt jeg vet, hun sier vel bare at det er tegn på at denne engelen har vært der. For alt jeg vet kan denne engelen ha brakt med seg fuglefjær, så hun er på trygg grunn der). Kort oppsummert: Tror du på at Jesus døde på korset og gjennoppsto igjen, er det helt ok. Påstår du derimot at du selv blør på håndleddene uten forklaring hver langfredag må du tåle at det stilles litt flere spørsmålstegn ved det.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 09:02   #58
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du kontakt med skytsenglen din?

Selvsagt skal jeg ikke gjøre narr av Martha. Det klarer hun så bra selv at jeg mistenker hun har hjelp fra høyere makter.


Nei, vent, forresten. Det er faktisk påkrevd med sarkasme. I min tro er det nemlig en hellig plikt å si hva man mener, og det må dere tydeligvis Respektere. Så da er den saken grei og jeg regner med at vi ikke trenger diskutere det mer.

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Jeg kan ikke motbevise det hun sier heller.

Jeg respekterer i alle fall henne nok til å ta henne på alvor, og hvis man tar noen på alvor må man vurdere om det de sier er sant etter beste evne. Hvis en treåring insisterer på at hun har sett julenissen vil de fleste ikke ta det alvorlig, men nikke og smile og si ja, selvsagt gjorde du det kjære. Men hvis Martha har rett har det enorme konsekvenser for livssyn, vitenskap og politikk. Det må man ta alvorlig. Jeg kan ikke “bevise” at hun har rett eller tar feil, men jeg vil helst ikke tro på ting som motsier seg selv så jeg må kunne stille noen spørsmål:


- Er virkelig fjærene hennes fra engler? Det kan testes. Jeg vet ikke hva engler er lagd av, men hvis de har kylling-DNA har enten universets skaper et nærmere forhold til fjærkre enn mange tror (og bønder med burhøns går antakelig et varmt helvete i møte), eller så er de ikke ikke englefjær. Jeg er ikke den eneste med ideen: http://www.fvn.no/nyheter/innenriks/...l#.Tz89urT4ySo


- Hvorfor har egentlig englene hennes vinger og fjær? I bibelen har de ikke det, for eksempel ville vel kvinnene som kom til Jesu grav ha tatt hintet hvis den ukjente mannen de så ved graven (Mark. 16, 1-8) hadde et vingespenn på to meter og femti? De avbildes med vinger i Bysantinsk kunst noen århundre senere, men selv da sa erkebiskop St. John Chrysostom (347-407) at de var avbildninger som skulle vise deres sublime natur, ikke at de faktisk hadde vinger. Hvordan røyter en metaforisk vinge?


- Hvis englene er representanter for kjærlighet, hvorfor lar de henne ta titusner av kroner for å lære folk å komme i kontakt med dem?

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Er det negativt at folk faktisk velger å bruke penger på dette? Jeg mener at det ikke er det. Ikke så lenge man faktisk opplever å få hjelp.

Ville hun ikke hjelpe flere hvis hun i stedet fortalte elevene sine at de kom i kontakt med englene ved å gjøre noe nyttig med livene sine, og at den første meditative handlingen var å gi 100.000 til redd Barna i stedet for til henne selv?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

J Jeg syntes man latterliggjør en "menighet" ved å latterliggjøre det hun står for, og det syntes jeg faktisk er slemt.

Hvorfor i fimlenes navn er det slemt å latterliggjøre en menighet? Steine dem, sende dem i konsentrasjonsleire, eller tvinge dem til å gå på misjonsskole for en annen religion, det er slemt. Men å le når de gjør noe dumt? Nei. Tenk om man redder en usikker skjel fra å bli med i sekten eller kaste bort 90.000 som hun kunne brukt på å reise til Nepal og se verden og finne seg selv på å i stedet sitte og trykke på Astarte education hver torsdag i tre år??

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg fikk utdelt to pinner av kirurgisk stål, og det er banna bein, jeg hadde overhodet ikke mulighet til å styre dem selv, da de fant hva hun påsto var engelen hennes. Pinnene levde sitt eget liv i hendene mine. Godt planta på jorda som jeg er, tror jeg ikke et pøkk på at det var en engel jeg fant, men som sagt, jeg vil gjerne ha en forklaring på hvilke krefter som var i sving.

Fascinerende. Slikt liker jeg. Vanligvis ville jeg gjettet på en ideomotorisk effekt (http://en.wikipedia.org/wiki/Ideomotor_effect) men hvis ikke det passer har jeg andre forslag.

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

(…)men jeg syns ikke akkurat det er en heltedåd å få folk til å betale tusenvis av kroner for å finne sin indre skytsengel heller. Hun tjener seg søkkrik på dette så når hun blir latterliggjort kan hun le selv. Hele veien til banken.

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg tror det er mange som ikke er på en god plass i livet når de er villig til å bruke 100 000 på å lære å kommunisere med engler. Klart man velger selv, men det er ikke til å stikke under en stol at denne typen virksomheter tiltrekker seg en god del mennesker som er i en sårbar livssituasjon. Jeg har forøvrig lite til overs for andre typer "menigheter" som lokker med en høyere åndelig mening og samtidig lopper medlemmene for penger også. Scientologikirken for eksempel.

Spot on, as usual.

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Jeg har opplevd "å dø". Ihvertfall såpass at jeg hadde hjertestans og i de siste minuttene før stansen forstod at jeg kom til å dø. Jeg kunne ha skrevet en bok om min opplevelse i likhet med andre som nettopp har gjort dette for å dele. Jeg har lenge visst at det "er noe mer der ute et sted" og min erfaring har styrket denne troen. Jeg rekker en hånd i været; ja. Jeg har kontakt med det som prinsessen kaller skytsengelen min.

Sagt på den måten er det ikke noe jeg gjør narr av. Jeg personlig tror det du opplevde har en annen forklaring, men det kan vi diskutere som medborgere av samme planet. Eller la være. Det er greit for meg så lenge du ikke etablerer en dyr skole eller en sekt.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Er det en guddom? Er det de døde? Hvem er det englene bringer bud fra?
Hvis det er noe guddommelig så er det interessant å vite hva slags type guddommelighet det er snakk om. Hun bruker begreper fra både hebraisk, greske og parsiske engletradisjoner, tradisjoner som ikke egentlig har noen intern sammenheng. Hun snakker også om gudinnen Astarte, en ganske kjent gudinne, men jeg lurer på hva som ligger bak valgene hennes av vinkling på Astarte.
Astarte er en veldig spesiell figur i flere kulturers religionshistorie.
Midt i all sammenblandingen av begreper fra ulike tradisjoner kommer snakket om reinkarnasjon og samtalen med de døde.
Er de døde guddommelige?
Ah.. Mye jeg kunne tenkt meg å spørre om.

..og her ser vi en profesjonell i arbeid. Jeg er uenig med Fnattens konklusjoner på et par punkter, men hun kan se logiske konskvenser og har guts og integritet til å følge dem opp. Henne respekterer jeg, og ville forvente at hun plukket meg i filler om jeg gjorde noe så dumt som å harselere med det hun sier.

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Kanskje det er derfor hun blir latterliggjort? Hun mikser begrepene her? For jeg tenker litt "Albert Åberg m/Skybert" og "Tommy & Tigeren".
Og det ble jo forsterket når jeg så de på Senkveld i dag, når Elisabeth sier at hun hadde en venninne når hun var liten som hun snakket med. Kanskje det ikke er engler de snakker med? Eller er Skybert en engel? Tommy kan jo snakke med Tigeren sin, og jeg hadde en Kazanbamse jeg snakket mye med som barn, han svarte i mitt hode, men jeg anså han ikke som noen engel.

Der tror jeg du fant hodet på spikeren, ja…

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 09:03   #59
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du kontakt med skytsenglen din?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Virkelig?

Ja. I likhet med mange andre som er i tabloidpressen. Jeg synes egentlig ikke at hun skiller seg ut noe særlig heller- annet enn at hun er en prinsesse. Helt ærlig- hva er egentlig forskjellen mellom henne og Gry Jannicke? Märtha snakker med engler, Gry Jannicke snakket med utenomjordiske. Jeg mener ikke dette flåsete, jeg er virkelig interessert i hva som er forskjellen. Begge påstår (eller gjorde det) å ha kontakt med skapelser som ikke er synlige for folk flest. Jeg mener at man faktisk må vise Gry Jannicke den samme respekten som Märtha. Jeg har en liten mistanke om at Märtha faktisk blir tatt mye MER seriøs enn andre aktører i samme sjangeren, ettersom hun er prinsesse. Det kjenner jeg at jeg blir litt irritert over.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 09:09   #60
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du kontakt med skytsenglen din?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Nei vet du hva, å dra inn homoöpati i det hele blir helt feil, Mrs. Longbottom.

Homöopater gjør nettopp et stort poeng ut av at deres behandlingsmåte IKKE handler om tro, men at det er en vitenskap. Her må vi skille, altså. Homöopatiske medisiner blir solgt på apoteker verden rundt, deres tilhengere mener at de kan behandle kreft og AIDS. Denne påstand kan avkreftes vitenskapelig- dette har ingenting med tro à la engleskolen og religion å gjøre.

Forøvrig får Märtha tro og gjøre akkurat det som passer henne. Jeg tror hun er klin hakke sprø, men det er hun forsåvidt ikke alene om å være.

Jeg syns det er i grenseland, men jeg ser poenget, absolutt. La oss holde oss til engletro. Og andre ting man tror på.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no