Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vold mot barn, NRK super i kveld

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-12, 08:32   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Vold mot barn, NRK super i kveld

I kveld viser NRK super filmen Sinna Mann.
Filmen handler om en voldelig far, og er prisbelønt. Den er laget for barn.

Jeg anbefaler alle å se den sammen med barna sine i dag.

Det lever (tall fra NRK nyheter nå på morgenen) minst 100 000 barn i Norge akkurat nå som utsettes for grov omsorgssvikt med vold. Minst to i hver skoleklasse. Og de lever med det som en hemmelighet. Om alle barn ser denne filmen i dag, så kanskje barn snakker om sinna menn i morgen. Og kanskje noen av de barna som lever med vold som familiehemmelighet tør å si noe, og kan få hjelp.

Takk for at du hjelper til.

  Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 08:57   #2
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Jeg kjenner hårene reise seg på ryggen når jeg leser det du skriver. Skal gjøre mitt beste for å se denne sammen med storebror i kveld. Den er basert på boka av Gro Dahle, sant?

Takk for tipset.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 08:58   #3
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Godt tips - denne oppfordringen støtter jeg helhjertet opp om.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 09:02   #4
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Når går den? Storebror på 4 år er kanskje litt for liten?

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 09:09   #5
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Den går på Megafon kl 19.00. Jeg tenker å se den sammen med 7-åringen, men tror lillebror på 4 skal legges på den tida. Må tenke litt på akkurat det.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 09:17   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Filmen er basert på boka, ja. Boka har fått kritikk for å ha sterke virkemidler for de minste barna. Det står ikke hvorvidt filmen har fått det samme, men klippet de viste i morges var ihvertfall temmelig kraftig for meg. Det er tegne/animasjonsfilm, og en barnestemme som beskriver familien sin. Pappaen ser snill ut, men så fylles han av svart farge og blir slem.

Det jeg syns er viktig med den er at den får frem at pappaer som slår også er snille. De er som alle andre pappaer det meste av tiden.

Jege har inntrykk av at selv mange voksne føler at de burde vite om naboen eller en vennefamilie er voldsutsatt fordi de ser den i sosiale settinger jevnlig. Og det stemmer ikke.

  Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 09:22   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Jeg har lest boka, og den treffer som en knyttneve i magen, på linje av mange andre av Gro Dahles bøker.

Vet du om filmen er ny? Jeg innbiller meg nemlig at jeg har sett den, i forbindelse med studiene, men det er mulig jeg husker feil.

Det er et skummelt relevant tema, og barna bør så absolutt se dette sammen med en voksen, for er filmen som boka, er den sterk og vekker mange tanker og følelser.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 09:23   #8
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Jeg har lest (og analysert!) boka, og sett filmen. Det er heftig shit, det er det. Men så utrolig viktig. Jeg og 7-åringen er dessverre ikke hjemme i kveld.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 09:28   #9
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Den ligger på nett-tv allerede. Det kan jo være greit å se gjennom filmen uten barna først, for å vite litt om hva man går til.
Sinna mann

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 09:29   #10
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Filmen er fra 2009.

  Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 09:37   #11
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

I kommunen her skal alle elevene på barneskolen se denne filmen på skolen. Det er visst endel av et 90 minutters opplegg med for- og etterarbeid.

Noen skoler har foreldrene gått mot rektor og nekter at sine barn skal se filmen, noe som resulterte i at to skoler ikke skal vise denne.

Vår skole skal vise den til våren, men 4 klassingen kunne fortelle at de alt har begynt å snakke om/lese boken i klassen.

Kanskje jeg skal se filmen sammen med gutta i kveld så vi kan snakke litt om det før de skal se den på skolen. takk for tips!

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 09:50   #12
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.837
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Takk for tipset.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 09:50   #13
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Jeg skal se denne sammen med Poden i kveld, og jeg kommer til å anbefale alle "mine" mennesker å se den.
Jeg kopierer litt av hovedinnlegget til statusen min på facebook, hvis det er greit.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 09:55   #14
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Opprinnelig lagt inn av guttemamma, her.

Noen skoler har foreldrene gått mot rektor og nekter at sine barn skal se filmen, noe som resulterte i at to skoler ikke skal vise denne.

Hva har argumentene mot visning av filmen vært?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 09:57   #15
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hva har argumentene mot visning av filmen vært?

Ja det lurer jeg også på.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 09:58   #16
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Takk for tipset! Vi er på ferie uten tv, men skal se den på nett-tv når vi kommer hjem.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 10:03   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg skal se denne sammen med Poden i kveld, og jeg kommer til å anbefale alle "mine" mennesker å se den.
Jeg kopierer litt av hovedinnlegget til statusen min på facebook, hvis det er greit.

Selvsagt.

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hva har argumentene mot visning av filmen vært?

Tja. Hvis man slår barna sine så vil man kanskje ikke at de skal se den?
Det andre er at man ikke vil at barna sine skal vite om sånt.

  Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 10:10   #18
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Vi får håpe at ikke alt for mange av barna opplever, eller finner ut, at når de ber om hjelp så får de den ikke. *dagens desillusjonerte*

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 10:17   #19
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Vi får håpe at ikke alt for mange av barna opplever, eller finner ut, at når de ber om hjelp så får de den ikke. *dagens desillusjonerte*



I hear ya.

  Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 10:35   #20
Prøvende
Ingen skravlebøtte
 
Prøvende sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 306
Prøvende er litt kulPrøvende er litt kul
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Nå har jeg sett halvparten av filmen, og den er for sterk kost for min 6-åring(som heller ikke her jemme idag) Ikke hadde jeg klart å forklare henne dette uten å begynne å grine selv heller.

Jeg ser absolutt poenget med at de som har erfaring med noe av dette ser den så tidlig, men jeg tror det er lurt å vente noen år med å vise mitt barn slike brutaliteter.Men takk for tipset!

__________________
Hilsen Prøvende
2005, 2008, 2010
Prøvende er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no