Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Lær meg om ski

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-09, 04:20   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Lær meg om ski

Junior skal ha ski.
Lær meg.

Han er 140 cm høy og normalt bygget og går på skitrening. Jeg vurderer de skoene her og de skiene her som selger sier at er egnet til både skøyting og klassisk. Skiene er da 150 cm lange tror jeg det var.

Er dette utstyr han vil ha glede av eller er det bedre å gå for en ferdigpakke som dette?

Vi skal ikke på skiferie eller noe sånt, målet er at han skal kunne gå på ski i skauen her og ha det morsomt med utstyr som er greit nok.

  Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 04:21   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lær meg om ski

Var det kanskje meningen at jeg skulle skrive at dette er langrenn også?

  Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 08:17   #3
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om ski

Skal han gå mye i skauen og ikke i oppkjørte løyper, ville jeg valgt en litt bredere type.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 08:19   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lær meg om ski

Det er oppkjørte løyper hele veien der han går. Sånn lysløypegreie med en svær maskin som kjører opp hele tiden.

  Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 08:23   #5
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om ski

Da er det nada problem.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 08:26   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lær meg om ski

Og det er smartere å kjøpe sånne ski istedenfor en ferdigpakke? De koster 1300 brukt for skiene og støvlene, så de er jo dyre, men bare noen få hundringser dyrere enn pakken. (Jeg er dog villig til å gi noen hundringser for å unngå å stå i kø i butikken i morgen...)

  Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 08:27   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lær meg om ski

Jah - fortell meg om skismøring også. Det må vel klines på ett eller annet på dette greiene?

  Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 09:10   #8
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg om ski

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jah - fortell meg om skismøring også. Det må vel klines på ett eller annet på dette greiene?

Absolutt! Vi testa nye ski uten smøring i går, og det er enormt god glid - bakover.... Ikke til å øke skigleden akkurat.

Tror det finnes slike pakker i sportsbutikken, der du får en 4-5 bokser med skismørnning som dekker de fleste temperaturer. Det holder lenge.

Helt enkelt : blå boks hvis det er kuldegrader, rød boks hvis det nærmer seg null.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 09:13   #9
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om ski

Jeg startet en tråd som i grunnen ble ganske opplysende i fjor. Kanskje du finner noe ut der. Vent litt, så skal jeg rote den frem.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 09:17   #10
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om ski

http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=55308

http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=60978

(De gjelder voksne nybegynnere, men prinsippene er vel kanskje ganske like når ungene har blitt så store som dine?)

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 09:29   #11
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lær meg om ski

Ah - takk Veronal.

  Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 12:42   #12
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lær meg om ski

Men om barneski - hvor lange skal de være da? I forhold til ungen?

  Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 13:14   #13
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om ski

Eldstemann på 148 fikk 170 ski nå. Tror jeg ville gått for 160 ski til karen din.

Smøring er alfa omega. Det er vel det aller viktigste for å få en god skiglede. Bakglatte ski fjerner fort moroa.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 13:30   #14
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg om ski

Går gutten din på skitrening sa du ?? Da er det kanskje noen du kan spørre der...skitrener eller ??
Ville nok heller valgt en kombiski enn en ren skøyteski. Skøyteskien blir for stiv til å gå klassisk på.
Samme med skisko. Finn en god langrennsforhandler som kan veilede og gi gode tips til ski, sko og smurning.....Hvor i landet bor dere ?

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 13:35   #15
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg om ski

http://www.oslosportslager.no/magasi...nnski-252.aspx

Her står det litt om lengder osv.....

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 13:46   #16
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om ski

Jeg hadde ikke kjøpt rene skøyteski da de er ubehagelige å gå klassisk på. Hadde nok gått for kombiski. De er gode å bruke både på renn og i skogen/på fjellet for et barn.

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 13:47   #17
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.072
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg om ski

Jeg ville gått i en sportsbutikk der betjeningen hadde litt peiling -Oslo sportslager er helt ok. Som Liljekonvall, ville jeg ikke valgt en ren skøyteski med mindre det kun er skøyting han driver med.
Sønnen min på 10 (140 lang) har den pakka du viser til. Han driver ikke med noe organisert skigåing, men er mye ute og går på ski, og er ganske flink. Han ønska seg både vanlige ski og sprintski, og fikk derfor den pakka der isteden. Han er fornøyd med den så langt, i hvert fall. Mener jeg kjøpte 160 til ham.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 15:57   #18
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lær meg om ski

Skal vi se - da er skiene kjøpt. Med garanti fra selger om at de funker på klassisk også siden de var brukt til det med suksess i fjor.

Moralen er at om det er helbom så kan jeg alltids kjøpe et par ski til for tohundre spenn på finn, så får han ha to spesialpar.

Vi får se hvordan det funker når han får testet dem.

Og om ikke annet er det ski for over tretusen spenn som jeg fikk rimelig - jeg får sikker solgt dem igjen om det er feil til ham. Det var noen spesielle bindinger og noe greier også. :har virkelig ikke peiling:

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no