Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Rettferdig straff for drap?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-08, 14:32   #1
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Rettferdig straff for drap?

Utdrag fra VG:
"Det er seks måneder siden en 21 år gammel sjåfør kjørte i fylla og mistet kontrollen over bilen. Med mobiltelefon i hånda og 1,8 i promille braste han rett inn i en campingvogn, der Kate-Elin Haga Øgreid sov sammen med sine to små døtre. Tobarnsmoren våknet aldri."

21-åringen er dømt til 2,5 års fengsel for uaktsomt drap. Hva synes dere andre om dette?

Jeg synes dette er helt horribelt! Hva er et menneskeliv egentlig verdt i Norge? Ikke mye virker det som. Når man setter seg bak rattet med 1,8 i promille, så tar man et valg. Det bør ikke overraske at det går galt. At et annet menneske, en 2-barnsmor må bøte for livet pga. en slik hendelse, er helt meningsløs. Og at den ansvarlige kun straffes med 2,5 år er en hånmot den avdøde og hennes familie. Det kunne være interessant å se hva andre mener om saken. Og hva er egentlig en passende straff?

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 14:38   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Han ble til og med advart av ei venninne han snakket med på mobilen mens han kjørte. Jeg klarer ikke å være saklig når det gjelder fyllekjøring, det er noe av det mest hårreisende jeg vet!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 14:50   #3
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Jeg synes generelt det er for lave straffer/straffenivå for enkelte typer forbrytelser, og at de ikke alltid står i forhold til hverandre. Man kan f.eks få 6 års fengsel for narkotikasmugling, men ikke for drap i fylla? Incest-og voldtektsstraffene er også svært lave, etter min mening.
På en annen side så er det vel forsket på at det ikke er forebyggende/preventivt med høye straffer, mener jeg å ha lest flere artikler om før, så Men dette har vel mer med den almenne rettferdighetssans og signaleffekt.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 14:51   #4
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Som prinsipp så synest eg ikkje ein kan snakke om rettferdig straff for drap. Noko slikt fins ikkje.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 14:55   #5
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Det er, så vidt jeg vet, ikke noe mål at straffer skal være rettferdige. Vi bedriver ikke øye-for-øye-juss her i landet.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 16:05   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Det finnes ingen rettferdig straff for drap. Kan man egentlig sette en straff i forhold til hva et menneskeliv er verd? Et menneskeliv er jo uvurderlig. Hva vil man da egentlig synes er rettferdig? Øye for øye, tann for tann?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 16:14   #7
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Poenget med fengselsstraff er jo at det skal være både individuell og almenn prevensjon. Muligheten for å bli isolert fra omverdenen skal virke som prevensjon på potensielle lovbrytere. For de som allerede sitter inne skal soningstiden ideelt sett virke som en rehabiliterende og resosialiserende prosess som skal hjelpe fangene å tilpasse seg livet ute.

Dessverre oppfyller ofte ikke denne straffeformen sin tilsiktede virkning. I tillegg til at fangene får lave straffer åker de også rett inn til en "forbryterskole". I rettssosiologien kalles det for J-effekten; rehabiliteringen begynner godt, før fangen skjønner at han kan lære av de andre fangene, og de blir motstandsdyktige sammen.

Men hva skal man gjøre?

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 16:19   #8
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Poenget med fengselsstraff er jo at det skal være både individuell og almenn prevensjon. Muligheten for å bli isolert fra omverdenen skal virke som prevensjon på potensielle lovbrytere. For de som allerede sitter inne skal soningstiden ideelt sett virke som en rehabiliterende og resosialiserende prosess som skal hjelpe fangene å tilpasse seg livet ute.

Dessverre oppfyller ofte ikke denne straffeformen sin tilsiktede virkning. I tillegg til at fangene får lave straffer åker de også rett inn til en "forbryterskole". I rettssosiologien kalles det for J-effekten; rehabiliteringen begynner godt, før fangen skjønner at han kan lære av de andre fangene, og de blir motstandsdyktige sammen.

Men hva skal man gjøre?

Og det er vel påvist at lengre straffer ikke har bedre effekt enn kortere, med tanke på individuell/allmennpreventiv virkning. Det er innholdet i fengselsstraffen det i første omgang må gjøres noe med.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 17:45   #9
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Og det er vel påvist at lengre straffer ikke har bedre effekt enn kortere, med tanke på individuell/allmennpreventiv virkning. Det er innholdet i fengselsstraffen det i første omgang må gjøres noe med.


Det er ikke akkurat soning som fyller dagene og årene i et norsk fengsel, og det er vel ikke mye rehabiliterende og resosialiserende tiltak der heller..

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 18:18   #10
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg synes generelt det er for lave straffer/straffenivå for enkelte typer forbrytelser, og at de ikke alltid står i forhold til hverandre. Man kan f.eks få 6 års fengsel for narkotikasmugling, men ikke for drap i fylla? Incest-og voldtektsstraffene er også svært lave, etter min mening.

Grunnen til forskjellsbehandlingen her er at ved økonomiske forbrytelser, narkotikasmugling etc har høye straffen en preventiv effekt. Dette er fordi at dette er forbrytelser som i hovedsak begåes av folk som er rasjonelle. For affektforbrytelser som overlagt drap, voldtekt etc virker ikke høye straffer preventive.

Jeg er enig med flere her at den eneste "rettferdige" straffen for drap er å selv miste livet. Jeg er alikevel glad vi ikke har denne type rettsystem her i Norge.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 19:28   #11
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Grunnen til forskjellsbehandlingen her er at ved økonomiske forbrytelser, narkotikasmugling etc har høye straffen en preventiv effekt. Dette er fordi at dette er forbrytelser som i hovedsak begåes av folk som er rasjonelle. For affektforbrytelser som overlagt drap, voldtekt etc virker ikke høye straffer preventive.

Jeg er enig med flere her at den eneste "rettferdige" straffen for drap er å selv miste livet. Jeg er alikevel glad vi ikke har denne type rettsystem her i Norge.

Ja, den ser jeg. Men kan incest og voldtekt alltid kalles i affekt? Det kan være godt planlagte og overlagte handlinger.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 18:18   #12
Cazandra
Erfaren
 
Cazandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Innlegg: 919
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Tragisk fra ende til aen!

__________________
2001-2003-2006 + Bendik 2010
Cazandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 18:22   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Dersom to personer utfører samme handling:

Begge kjører med nærmere 2 i promille. Begge kjører altfor fort. Begge prater i mobilen. Den ene møter en bil i i en sving, og gjør derfor en feilmanøver som den andre ikke gjør, som får fatale konsekvenser - noen dør. Den andre treffer ingen på sin vei, og kommer seg hjem uten å skade noen.

De har gjort akkurat det samme - forskjellen i konsekvens lå i faktorer utenfor dem selv.

Hvor ulik bør straffeutmålingen være?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 16:10   #14
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

En tanke -om jeg hadde vært så inni=)(/&%/() dum å gjort noe sånt som 21 åring tror jeg ikke det var fengsels straffen som ville vært straffen , men å måtte leve med det resten av livet. Nå er barna hans annsvar ett eller annet sted i univærset om man tenker helt utenfor forbrytelse og straff boksen, han burde sørge for at de har det bra og får den kjærligheten og utdannelsen de trenger- Han burde måtte trøste dem og bære sorgen sammen med dem, han burde leve med at han har tatt mamman vekk fra to barn hver dag for resten av livet, og kunne gjort noe med det- Men å putte ham i fengsel for å betale gjelda si ...jodda det hjelper heeelt sikkert.
Her tror jeg at å ta hans arbeidsdag,la oss i si ti år- der han må arbeide med barn av trafikkoffre eller trafikkoffre i seg selv ville ha en mye mere meningsfull "straff".

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 16:24   #15
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Opprinnelig lagt inn av era, her.

En tanke -om jeg hadde vært så inni=)(/&%/() dum å gjort noe sånt som 21 åring tror jeg ikke det var fengsels straffen som ville vært straffen , men å måtte leve med det resten av livet. Nå er barna hans annsvar ett eller annet sted i univærset om man tenker helt utenfor forbrytelse og straff boksen, han burde sørge for at de har det bra og får den kjærligheten og utdannelsen de trenger- Han burde måtte trøste dem og bære sorgen sammen med dem, han burde leve med at han har tatt mamman vekk fra to barn hver dag for resten av livet, og kunne gjort noe med det- Men å putte ham i fengsel for å betale gjelda si ...jodda det hjelper heeelt sikkert.
Her tror jeg at å ta hans arbeidsdag,la oss i si ti år- der han må arbeide med barn av trafikkoffre eller trafikkoffre i seg selv ville ha en mye mere meningsfull "straff".

Tanken på dette gjør meg uvel, virkelig uvel, unnskyld min usensurerte måte å si det på. Det du skisserer mener jeg er en direkte hån ovenfor de etterlatte. At denne mannen skulle involveres i kvinnens barn er absurd. Hva med barnas velferd, er ikke den viktig? De har mistet sin mor i en grusom ulykke, så skal de etterpå traumatiseres videre ved å bli ivaretatt av den som forårsaket hennes død?

Det at han skal arbeide med pårørende eller skadde er for meg også en absurd tanke. Skulle dette gjøre at de det gjaldt fikk det bedre? Det at en ufaglært fyllekjører tar vare på dem skal gjøre godt for hvem?


Sist redigert av Skvetten : 13-11-08 kl 19:54.
  Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 19:24   #16
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Nei jeg mener ikke at han skal ta seg av dem, jeg mener at han har et moralsk annsvar, at han burde føle dette annsvaret og det er den straffen han må leve med resten av livet.
Om han skal staffes så er den straffen han fortjener å kjenne smerten han har påført dem, å sitte i et fengsel en liten stund vil ikke gjøre noe fra eller til for noen, ungene som har mistet moren har i allefall ingen nytte av det.

En ufaglært fyllekjører kan bli en faglært og god ommsorgs person for andre som har vært offer -selvfølgelig mener jeg ikke at ungene skal flytte inn hos ham, men han burde føle annsvaret og om han ikke allerede gjør det så burde han lære hva han har gjort og bli gitt en mulighet til å betale for seg.

Det er forskjellige skjebner og forskjellige måter å betale for seg, jeg er overbevist om at mange fyllekjørere lider veldig under det de har gjort og kan være en uvurdelig resjuss i arbeidet for å forhindre at sånne ting skjerigjenn, jeg tror også at de som må leve med resultatene etter en tragedie får det bedre av at det gir en positiv mening for andre at det gjør en forskjell at tragedien har gitt noe positivt for noen.

Min erfaring er i allefall det etter at min bror døde og ga fem mennesker sjangsen til å leve gjennom organene sine, at jeg som en av de skyldige- for jeg bærer også annsvar for det valget han gjorde, har valgt å gå en vei i livet mitt og tatt en helt ny retning i forhold til utdannelsen min fordi om jeg ikke kan redde ham kan jeg hjelpe andre i den situasjonen etc.

Å bare straffe gir ingen forløsning det gir ingen mulighet til å gjøre verden bedre.

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-08, 13:02   #17
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

.... Den ene møter en bil i i en sving, og gjør derfor en feilmanøver som den andre ikke gjør, som får fatale konsekvenser - noen dør. Den andre treffer ingen på sin vei, og kommer seg hjem uten å skade noen. ... Hvor ulik bør straffeutmålingen være?

Min holdning er at han som ikke traff noen skal tiltales (og dømmes) for drapsforsøk. Ikke kom og fortell meg at noen som helst ikke vet hvor farlig en bil uten 100 % kontroll er. Han andre skal tiltales for drap.

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

... Bør festevenner kunne ta fra full kompis bilnøklene? ...

Absolutt ja, det har jeg da også gjort. Og ad. "fulle fem", mange vet at de oppfører seg idiotisk i fylla, da kan man ta sine forholdsregler i forkant (eller stoppe og drikke litt før)

Hilsen en som kjente pulsen og sinnet hoppe høyt i taket

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-08, 13:46   #18
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Absolutt ja, det har jeg da også gjort. Og ad. "fulle fem", mange vet at de oppfører seg idiotisk i fylla, da kan man ta sine forholdsregler i forkant (eller stoppe og drikke litt før)

Mener du det bør være straffbart å ikke prøve å ta fra noen som er full bilnøklene?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 13:40   #19
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Straffbart? Nei, men en moralsk plikt til å forsøke. Jeg har en venninne som ennå sliter fordi hun ikke tvang nøklene fra kompisen, hun gjorde et hardt forsøk, men måtte gi seg. Han døde i fyllekjøring, skadet kompispassasjeren for livet, men skadet heldigvis ingen uskyldige. Det er jo bare flaks og andres dyktighet og snarrådighet som gjør at det ikke skjer flere ulykker i fylla.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 14:02   #20
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Straffbart? Nei, men en moralsk plikt til å forsøke.

Jeg vil jo tro at slike ting er greit å få lovfestet hvis man mener at det virkelig bør gjøres. Det er for eksempel straffbart å kjøre forbi et ulykkessted. Jeg oppfattet i alle fall hovedinnlegget som tanker om hva som burde vært gjort juridisk, mulig jeg har misforstått.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no