Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nei er nei

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-07, 14:17   #1
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Nei er nei

Er det sånn hos dere? At har man først sagt nei så har man det og da endrer man ikke mening selv om man underveis finner ut at det opprinnelige svaret kanskje ikke var det riktige?

Jeg var sånn tidligere, men har endret meg der. Kanskje har det sammenheng med at guttungen har blitt større. Men, jeg synes å huske at jeg endret meg ganske tidlig.

Jeg mener, hvorfor tviholde på et nei, dersom jeg innser at det er feil? Jeg endrer ikke standpunkt på bakgrunn av sutring, men på bakgrunn av vettuge argumenter eller tid til ettertanke.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 14:22   #2
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nei er nei

Her er det nei når det er nei...noen ganger har jeg angret litt på at jeg har sagt nei, men må da holde fast på "neiet" mitt

__________________
Jentene 93 og 02
Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 14:23   #3
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nei er nei

Jeg synes det kan väre lurt å läre barna at du kommer faktisk noen vei med gode argumenter, og at det er lov å forandre mening etterhvert som saken blir belyst annerledes. De skal jo bli siviliserte voksne mennersker med tiden. Men om det er rom for forhandlinger, kan det kanskje väre lurt å ikke si så kategorisk nei i utgangspunktet.

(Her i huset er et nei forelöpig et nei med punktum. Men det er fordi poden er 2,5).

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 14:24   #4
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nei er nei

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Jeg synes det kan väre lurt å läre barna at du kommer faktisk noen vei med gode argumenter, og at det er lov å forandre mening etterhvert som saken blir belyst annerledes. De skal jo bli siviliserte voksne mennersker med tiden. Men om det er rom for forhandlinger, kan det kanskje väre lurt å ikke si så kategorisk nei i utgangspunktet.

(Her i huset er et nei forelöpig et nei med punktum. Men det er fordi poden er 2,5).

Jeg tenker selvfølgelig over hva jeg sier nei til, men noen ganger snakker man uten å ha tenkt seg om. Og jeg er enig i at det er flott å kunne argumentere seg fram til noe annet er det som er utgangspuktet.

__________________
Jentene 93 og 02
Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 14:25   #5
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.988
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nei er nei

Et nei kan bli til et javel,da, hvis det kommer gode argumenter som ikke er akkompagnert av sutrestemme. Jeg er helt for at de skal lære at argumentering og fornuft er gode greier, mens sutring ikke fører noensteds.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 14:25   #6
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nei er nei

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Jeg synes det kan väre lurt å läre barna at du kommer faktisk noen vei med gode argumenter, og at det er lov å forandre mening etterhvert som saken blir belyst annerledes. De skal jo bli siviliserte voksne mennersker med tiden. Men om det er rom for forhandlinger, kan det kanskje väre lurt å ikke si så kategorisk nei i utgangspunktet.

(Her i huset er et nei forelöpig et nei med punktum. Men det er fordi poden er 2,5).


Her er det nå mulig å forhandle (om enkelte ting), men nå er T. 5 1/2 år.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 14:35   #7
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nei er nei

Det er klart det er lov å skifte mening.

Stort sett prøver jeg å tenke meg om grundig før jeg svarer nei eller ja. Av og til kan det dessverre hende at jeg svarer litt for fort, og får argumenter etterpå. Da kan det hende jeg ombestemmer meg, men da forklarer jeg hvorfor (storepoden er snart 9 år).

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 15:01   #8
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.817
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nei er nei

Litt både og. Nå er jenta vår 5 år, og moden for alderen. Hun henger fint med på en forklaring om at mamma eller pappa har tenkt seg litt om, og ombestemt seg. Jeg synes det blir annerledes med en toåring. Da er det viktigere å være konsekvent, selv om man kanskje kommer på at det ikke hadde gjort noe om de fikk den lekebilen eller den isen de ville ha. Jo større barna blir, jo bedre forstår de at i en gitt situasjon (en tur på kjøpesenteret for eksempel) kan man noen ganger kjøpe is, andre ganger ikke. Det er i alle fall min erfaring.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 16:04   #9
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nei er nei

Vist det er gode motargumentasjoner mot nei, så hender det jeg gir etter.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 16:06   #10
Myggstukket
sjelden
 
Myggstukket sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.303
Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nei er nei

Her er nei som regel et nei. Det er svært få unntak fra den regelen.

__________________
What goes around, comes around.
Myggstukket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 17:58   #11
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nei er nei

Når storebror setter opp dådyrøyne og honningstemme og sier "vær så snill, mamma", så hender det at jeg skifter mening, ja.

Men stort sett prøver jeg å være konsekvent.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 18:04   #12
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nei er nei

Her er nei eit nei, men tenker meg alltid godt om på forhånd og brukar nei minst muleg eigentleg.
Det kan nok vere unntak (etterhvert) men det er isåfall svært få. Brukar eg nei er det nei.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 18:35   #13
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nei er nei

Vi har planer om å lære barna våre at dersom de argumenterer godt og saklig kan et nei bli et ja (og omvendt). Vi har vel kommet frem til at denne lærdommen først kan skje når språket er litt bedre, så inntil videre tenker vi oss godt om før vi sier nei, men da holder vi som regel på det. Dersom vi innser at neiet er veldig urimelig har det vel hendt at vi skifter mening. Fleksibilitet, at det går an å ta feil og at det er lov å skifte mening mener vi er gode egenskaper å ta med seg.

Når det er sagt er det aldri hyling, skriking, stamping og annen trassadferd som gjør at et nei kan bli til et ja.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 18:42   #14
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.737
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nei er nei

Et nei er som hovedregel et nei, men hvis det viser seg å være helt urimelig og ungene (og mannen) klarer å overbevise meg om det så kan det være at jeg ombestemmer meg. Likevel vet de små godt at det sjelden nytter å kverrulere med mor, som er sta som dagen er lang.
Mannen er mer inkonsekvent på dette og opplever også mer pes fra ungene. Det bruker jeg som hovedargument når mannen mener jeg er i overkant streng.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 18:59   #15
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nei er nei

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Jeg synes det kan väre lurt å läre barna at du kommer faktisk noen vei med gode argumenter, og at det er lov å forandre mening etterhvert som saken blir belyst annerledes. De skal jo bli siviliserte voksne mennersker med tiden. Men om det er rom for forhandlinger, kan det kanskje väre lurt å ikke si så kategorisk nei i utgangspunktet.

(Her i huset er et nei forelöpig et nei med punktum. Men det er fordi poden er 2,5).

I flott Jesper Juul-ånd, Søster! Enig med deg. Og er i utgangspunktet motstander av kategorisk nei.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 19:07   #16
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nei er nei

Dersom argumentene er gode, kan jeg ombestemme meg. Av og til glipper også "nei" ut litt for fort, og da ombestemmer jeg meg selv.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 20:54   #17
mammamia
Superaktiv
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 474
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Sv: Nei er nei

Stort sett er et nei et nei. Ombestemmer meg ihvertfall ikke på slike ting som en annen gang vil føre til mer masing. Da tenker jeg på å få saft, kjeks, se film, spille på data osv.

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 20:57   #18
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nei er nei

Jeg prøver å lare være å si nei for så tenke etterpå at jeg kunne jo ha sagt ja. Så til ting jeg ikke vet helt hva jeg skal svare. Så sier jeg at jeg må tenke på det.

Men så glemmer jeg jo ut av og til og sier nei og når jeg har tenkt meg så skjønner jeg jo at det var unødvendig å si nei.

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 21:03   #19
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nei er nei

Jeg har hele tiden sakt at hvis det er en liten mulighet for at jeg kan si ja, så si ja med en gang. Men det har skjedd at jeg har svart nei litt for raskt, og hvis ungene da har argumentert bra så har det skjedd at jeg har ombestemt meg.

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 21:24   #20
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nei er nei

Her i huset er det full mulighet for å komme med tilleggsopplysninger, argumenter osv. Både for voksne og barn.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no