Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Å reise til "syden" med små barn

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-09, 20:16   #1
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.563
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Å reise til "syden" med små barn

Vi tenker på å reise en tur til varmere strøk i juni - og da vil snuppa være 16 måneder.
Dere som har reist før med små barn - hvordan bor dere?
Hus? Leilighet? Hotellrom? Hva egner seg best?
Jeg regner med at hun har havnet på eget rom innen da, så det er sikkert greit med to soverom.

Jeg er Hellas-elsker, men mannen er litt skeptisk siden vi var på et uhyggelig sted sammen for noen år siden. (Det var hans første tur til Hellas - Agia Pelagia)

Har dere anbefalinger? Som passer med små barn som legger seg på kvelden?
(Med ikke for lang flytur, mor er utålmodig. )

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 20:30   #2
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å reise til "syden" med små barn

Leilighet med separat soverom og balkong.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 20:38   #3
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å reise til "syden" med små barn

Tjah. Jeg var på en av mine svært få sydenturer da datteren min var 16 måneder. Vi delte en leilighet med et vennepar og deres sønn på 16 mnd. Leiligheten var på bakkeplan, det var ganske praktisk. Ellers hadde vi ikke separate soverom til barna (selv om de hadde det hjemme). Vi bestilte barneseng sammen med reisen. Hadde med vogner det var mulig å sove i, slik at barna kunne sove/hvile i vogn mens vi var ute og spiste om kvelden (det var i alle fall intensjonen, men jeg tror ikke det ble så mye soving. )

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 20:42   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å reise til "syden" med små barn

Min erfaring er at alt går fint. Vi har prøvd leilighetshotell (med separat soverom til barna), vanlig hotell med dobbeltrom og helt sparsommelige pensjonater.

For oss har det vært viktig å få ungene til å sove i vogna. Så har vi kunnet spise ute med sovende barn ved siden av oss. Det har fungert lenge nok til at ungene har klart å holde ut det meste av kvelden.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 20:45   #5
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å reise til "syden" med små barn

Det holder med et soverom når de er så små, reiseseng ved siden av senga eller i stua. Vi liker absolutt best markterrasse, mye mer frihet med bevegelse og gå fram og tilbake, bort og ut på småturer og lek på gress utenfor som regel. Også veldig greit når man drasser xxx antall bøtter og spader, skilpadde-flytemadrasser, bager med håndklær osv, bare gå rett inn på terrassen og legge fra seg, istedenfor trapper opp og ned.
Å leie sportsvogn hos reisearrangør eller på hotellet er veldig greit, hvis man ikke føler veldig behov for det på flyplassen. Ellers har de barnestoler på alle restauranter, barnemat, bleier, badebleier osv i butikkene på de fleste vanlige chartersteder. Leiligheter er ihvertfall det beste, sikret kjøleskap til kald drikke, mat og kokemuligheter.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 20:46   #6
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å reise til "syden" med små barn

Vi var tre par med hver vår ettåring i Hellas. Om kveldene puttet vi ungene i vogna og dro avgårde på taverna. De spiste litt og sovnet i vognene sine mens vi koste oss med meze og middelhavsluft. Det gikk veldig bra. Ellers er det vel lurt å finne et sted med fin veranda/terasse (som for eksempel der jeg snakket om i den andre tråden ).

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 20:47   #7
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å reise til "syden" med små barn

Vi kjenner vel litt av vi foretrekker "kjedelig anlegg" med barn. Vi reiste da S var 2 år og da hadde vi leilighet på bakkeplan. Veldig deilig. Det er fint at det går an for de voksne å sitte på en hyggelig terrasse rett utenfor om kvelden, evt balkong. Vi foretrekker å ha litt kjøkken på rommet så man kan lage frokost og litt annen mat selv.
S har aldri sovet i vogna på den måten, det fungerer ikke, så vi spiste ute med ham tidlig på kvelden og koste oss med vin og snacks på terrassen når han hadde sovnet, det gikk helt fint.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 20:47   #8
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å reise til "syden" med små barn

Jeg har tidligere anbefalt Alcudia på Mallorca, og det gjør jeg igjen. Vi har vært der da lillegutt var drøyt 1. 2 og 3 år.

Helt ypperlig med små barn, da "alle" som reiser dit har med barn. Det betyr at det er veldig tilrettelagt både på hotellene og restaurantene.
Vi hadde leilighet med separat soverom. Man kunne bestille barneseng, stol og trille. Maten var også bra mtp at alle voksenporsjoner kunne halveres. Ellers kunne barn under 12 spise gratis på buffet (men der var det helst pasta, pølser, hamburgere, litt grønt).

Vi bodde på et Sunwing -hotell og det var nyoppusset i fjor. Stort bassengområde, lekeplass, barneaktivitete oh med beliggenhet midt på stranda. I tillegg var det stille i 23-tiden.

Å reise på slike turer med små barn går helt fint! Han har storkost seg hvert år.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 20:49   #9
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å reise til "syden" med små barn

Jeg har dratt til "syden" fra guttene mine har vært 10 uker. En toromsleilighet eller connecting rooms er det eneste som funker for oss. Vi liker ikke å være på bakkeplan, vi føler at det er bedre å være i høyden slik at de ikke stikker av. Det er veldig bra hvis ungen sovner i vogna på kvelden, men det har ikke vært noe vi kan satse på. Så for oss har det vært viktig å ha spisesteder enten på hotellet eller i umiddelbar nærhet.

Sted har jeg desverre ikke noen forslag til. Vi er skikkelig kjedelige og drar stort sett til Kanariøyene. Synes temperaturen er best der både sommer og vinter. Vi var På Rhodos i begynnelsen av juni ett år og da var det nesten for varmt for oss. Hellas på sommeren tror jeg ikke at vi fikser.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 20:50   #10
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.563
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å reise til "syden" med små barn

Takk for svar, alle sammen.

Ja, når jeg tenker meg om så er det nok greit med ett soverom når hun er så liten. Regner med det føles trygt at vi er der, så det spiller ingen rolle.
Ok, så leilighet på bakkeplan er lurt.
Noen spesielle steder / hoteller / leilighetkompleks som anbefales, da?

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 20:55   #11
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.563
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å reise til "syden" med små barn

Takk for masse tips!
Men er Hellas så varmt i juni, altså?

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 20:56   #12
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å reise til "syden" med små barn

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Takk for masse tips!
Men er Hellas så varmt i juni, altså?

Nei, juni går nok helt fint, det er juli og august som er er veeeldig varmt.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 21:00   #13
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å reise til "syden" med små barn

Vi leide hus. Da var yngste 7-8 mnd. Hun taklet varmen veldig bra.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 21:06   #14
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Å reise til "syden" med små barn

Mulig er jeg kjedelig, men når man reiser første gang med så små barn, så ville jeg anbefalt f.eks Kreta, Kypros og Mallorca (i alle fall ikke en liten gresk øy med kun fergeforbindelse.) Det er ok å vite at det f.eks er engelskspråkelige leger på stedet dersom uhellet er ute. Vi har vært fornøyd med Kreta (Chaniakysten). Ser flere anbefaler hotell Caldera Beach (Star Tour). Selv skal vi bo på Geraniotis Beach (Apollo), men har tidligere bodd på Vinghotell Rita Suites og Troulakis. Begge i Platannias/Agia Marina. Rita Suites var knall - stille og rolig, samtidig midt i smørøyet. Troulakis hadde flott beliggenhet, men hvis man ikke får riktig leilighet, så hører man godt trafikken. Ellers er Blue Village-hotellet Callisto på Kypros absolutt å anbefale, der har du alt!! Dog litt lenger reise i buss fra flyplassen på Kypros sett i forhold til på Kreta. Det er greit å være obs på - at det ikke er for lang busstur etter en lang flyreise. Det kan fort bli slitsomt.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 21:14   #15
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.563
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å reise til "syden" med små barn

Det med bussturen var lurt, Jentemamma.
Jeg vil nok heller ikke reise til liten øy, nei - i tilfelle, tilfelle...

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 21:23   #16
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Å reise til "syden" med små barn

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Det med bussturen var lurt, Jentemamma.
Jeg vil nok heller ikke reise til liten øy, nei - i tilfelle, tilfelle...

Tror det tar ca. 45 min. i buss til Platannias på Kreta. På Kypros kjørte vi vel i nærmere 1,5 time. Og så må man jo alltid vente på noen før bussen kan kjøre da.... Vi kunne egentlig tenkt oss å reise til Makrigialos på Kreta, det ser kjempefint ut der! Og veldig barnevennlig. Men vi orker rett og slett ikke å sitte 2 timer i buss med 1-åringen. Det kan gå bra, men det kan også bli et lite helvete.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 22:36   #17
Callisto
Bør lage seg en tittel selv
 
Callisto sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.235
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Sv: Å reise til "syden" med små barn

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Tror det tar ca. 45 min. i buss til Platannias på Kreta. På Kypros kjørte vi vel i nærmere 1,5 time. Og så må man jo alltid vente på noen før bussen kan kjøre da.... Vi kunne egentlig tenkt oss å reise til Makrigialos på Kreta, det ser kjempefint ut der! Og veldig barnevennlig. Men vi orker rett og slett ikke å sitte 2 timer i buss med 1-åringen. Det kan gå bra, men det kan også bli et lite helvete.

1,5 t?
Vi brukte ca 30 min. fra flyplassen til Sunwing og det ligger jo rett før Blue Village. Men da kjørte bussen direkte til hotellet!

Ellers anbefaler jeg Sunwing anleggene.

__________________
Snuppa feb '05 og Minisnuppa aug '08
Callisto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 22:45   #18
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Å reise til "syden" med små barn

Vi har vært i Petra, Lesvos med ettåring, og andre gangen med 2,5 åring og en på 6 mnd. Det gikk aldeles strålende.
Andre gangen hadde vi to soverom, men det var mer pga at vi reiste sammen med min mor. Hun delte rom med den eldste, og mini sov i reiseseng inne hos oss.
God vogn med solskjerming og nedfellbar rygg, og ikke paraplytrillehjul.
Hotellet vi bodde på het Sunshine, helt kurant standard. Ikke veldig langt å gå til sentrum.

  Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 22:53   #19
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å reise til "syden" med små barn

Opprinnelig lagt inn av Callisto, her.

1,5 t?
Vi brukte ca 30 min. fra flyplassen til Sunwing og det ligger jo rett før Blue Village. Men da kjørte bussen direkte til hotellet!

Ellers anbefaler jeg Sunwing anleggene.

Fig Tree Bay og Pernera ligger ca 1-1,5 time fra flyplassen med hotellstopp, det er litt lenger å kjøre enn Aya Napia, men ikke så langt fra Fig med taxi. Der er det roligere og mer barnevennlig.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 23:08   #20
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.899
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å reise til "syden" med små barn

Vi har reist mye til 'syden' med LilleVenn, og det har vært helt vellykket hver gang. Vi har hatt både ett- og toromsleiligheter, samt hotellrom, fortrinnsvis på bakkeplan. Synes det er greiest med leilighet, et hotellrom er veldig greit på stoprbyferie, men blir gjerne litt trangt for en lengre periode. Det kan i tillegg være greit med kjøleskap og kokemuligheter.

Som andre har nevnt, kan det være veldig greit å bo på et Sunwing (Ving) eller Blue Village (Star Tour) anlegg. Der er alt tilrettelagt for barnefamilier. Vi har prøvd begge deler og forskjellen er minimal.

Jeg vil også anbefale et reisemål der reisen ikke er for lang. En flere timers busstur, etter en lang flytur, kan fort bli slitsom.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no